Jak rozpoznać objawy zużytego sprzęgła

Jak wykryć awarię sprzęgła?

Samochód ma wiele układów i podzespołów, o których trzeba wiedzieć. Do takich części należy sprzęgło. Kierowcy wiedzą, gdzie się ono znajduje, ale mało z nich wie, jak rozpoznać objawy sprzęgła do wymiany.

Co to jest sprzęgło i dlaczego jest ważne? Otóż sprzęgło to mechanizm, który łączy i rozłącza wały napędowy i napędzany, w celu przekazywania między nimi momentu obrotowego. Mówiąc prościej, dzięki sprzęgłu możemy płynnie zmieniać biegi podczas jazdy oraz zatrzymywać pojazd bez wyłączania silnika. Bez niego prowadzenie auta jest niemożliwe. Sprzęgło jest elementem eksploatacyjnym i z czasem naturalnie się zużywa. Każdy kierowca powinien wiedzieć, kiedy nadchodzi moment wymiany sprzęgła i dlaczego konieczna jest szybka diagnostyka. Poniżej dowiesz się, jakie są najbardziej powszechne objawy awarii sprzęgła i co może być ich powodem.

Jak rozpoznać, kiedy sprzęgło się kończy?

zużyte sprzęgło objawy

Najbardziej naturalną przyczyną awarii sprzęgła jest jego zużycie. Zużycie ma miejsce wtedy, kiedy materiał cierny na tarczy sprzęgła się wyciera i napęd nie jest przenoszony. Kiedy grubość warstwy ciernej tarczy jest za mała, mówi się, że sprzęgło się „ślizga”. Ślizganie się sprzęgła oznacza, że samochód słabo przyspiesza, chociaż sprzęgło zostało puszczone i wzrastają obroty silnika oraz / albo samochód zwalnia podczas jazdy w górę, nawet jeśli obroty silnika wzrastają. Przyczyną ślizgania się sprzęgła może też być niedostosowanie sprzęgła do obciążeń lub osiągów silnika, zaolejenie sprzęgła spowodowane usterką uszczelniaczy tylnego łożyska wału korbowego lub wałka wejściowego skrzyni biegów, awaria układu sterowania sprzęgłem, niesprawność sprężyny centralnej. Jak widać, przyczyn awarii jest wiele i konieczna jest specjalistyczna diagnoza, aby uniknąć błędnego mniemania. Nie należy ignorować objawów zużytego sprzęgła — zużyte sprzęgło może przyczynić się do uszkodzenia innych części, np. spowodować przegrzanie dwumasowego koła zamachowego.

Co znaczy, że sprzęgło jest spalone?

Co znaczy, że sprzęgło jest spalone: dym z okolic kół

Bardzo łatwo rozpoznać objawy spalonego sprzęgła — po nieprzyjemnym zapachu spalenizny, najbardziej wyczuwalny po gwałtownym ruszeniu z miejsca. Oprócz tego objawami przypalonego sprzęgła są dym z okolic kół lub spod maski, wysokie łapanie sprzęgła, uślizg sprzęgła, szarpanie podczas ruszania. Sam kierowca może spowodować, że spali się sprzęgło — swoim nieprawidłowym obchodzeniem z pedałem sprzęgła, częstą jazdą na półsprzęgle i gwałtownym ruszaniem z miejsca. Przyczyną spalenia jest ślizganie się sprzęgła. Temperatura okładzin ciernych jest za wysoka i to powoduje swąd, dym i usterki. Spalone sprzęgło może również oznaczać, że sprzęgło jest już bardzo zużyte i konieczna jest natychmiastowa wymiana. Spalone sprzęgło ma negatywny wpływ na tarczę sprzęgła, docisk i koło zamachowe.

Co znaczy, że moje sprzęgło nie odbija?

Sprzęgło nie odbija, czyli nie wraca do swojej wyjściowej pozycji po opuszczeniu lub wraca, ale znacznie wolniej oznacza, że jest uszkodzone lub został uszkodzony układ jego sterowania. Przyczyn braku lub niepełnego odbijania sprzęgła jest wiele, może to być między innymi uszkodzenie linki sprzęgła, łożyska oporowego, docisku sprzęgła, przewodów łączących pompę i siłownik bądź mechaniczne uszkodzenie samego sprzęgła. Jeśli masz problem z odbijaniemsprzęgła, sprawdź, czy przy pedale sprzęgła oraz / albo przy siłowniku hydraulicznym nie ma wycieku. Jeśli zauważysz wyciek, niezwłocznie udaj się do mechanika, aby wymienić nieszczelny element. Jeśli Twój samochód ma hydrauliczny układ wysprzęglania połączony z układem hamulcowym, to układ hamulcowy także może ulec awarii i spowodować brak możliwości hamowania.

Dlaczego sprzęgło jest sztywne?

Czasami może dojść do sytuacji, gdzie pedał sprzęgła będzie stawiał zwiększony opór w trakcie przesuwania. Sprzęgło jest zazwyczaj twarde (sztywne) po dłuższej jeździe lub nawet po chwilowym postoju. Jazda ze sztywnym sprzęgłem może być niewygodna dla kierowcy, ponieważ musi użyć więcej siły, aby to sprzęgło docisnąć. Powodów takiej usterki jest kilka: uszkodzona linka sprzęgła, zapowietrzony układ, wyciek w pompie głównej, nieprawidłowy montaż sprzęgła. Samemu ciężko jest zdiagnozować przyczynę awarii, więc najlepiej udać się jak najszybciej do specjalisty. Wielu kierowców ignoruje ten sygnał, zwłaszcza po wizycie u kiepskiego mechanika, który nie znalazł przyczyny bądź sam jest winny (przez niewłaściwą diagnozę, bądź niewłaściwy montaż).

Co oznacza skrzypiące sprzęgło?

Czasami sprzęgło pracuje normalnie, ale wydaje niepokojące dźwięki. Skrzypiące sprzęgło nie tylko obniża komfort podróży, ale także sygnalizuje o awarii. Zazwyczaj winowajcą jest uszkodzona pompa sprzęgła, która powoduje dziwne dźwięki w okolicy pedału sprzęgła. Pompę trzeba kontrolować, ponieważ może dojść do wycieku płynu hydraulicznego. Dużo kierowców twierdzi, że pomogło im smarowanie gumki osłonowej w pompie sprzęgła i innych części ruchomych WD-40 lub smarem stałym w sprayu. Uwaga, to rozwiązanie może być nieskuteczne i tylko czasowo tuszuje poważniejszy problem — jeśli nie jesteś pewny / pewna, udaj się do mechanika samochodowego.

Inne objawy awarii sprzęgła

 Oprócz powyższych objawów niesprawnego sprzęgła, kierowca może także odnotować: 
  • ! utratę mocy przy zmianie biegów,
  • ! zmniejszoną moc silnika,
  • ! szarpanie samochodu przy zmianie biegów,
  • ! zwiększony skok pedału sprzęgła,
  • ! sprzęgło bierze za nisko lub za wysoko,
  • ! biegi wchodzą z oporem.

Jak sprawdzić sprzęgło?

Jeśli pojawiły się niektóre z powyższych objawów usterki, możesz przeprowadzić bardzo łatwy test, czy sprzęgło jest uszkodzone. Wrzuć wysoki bieg i dodaj gazu. Jeżeli obroty silnika wzrosną, a Twój samochód nie będzie przyspieszał, to sprzęgło jest uszkodzone. Zaplanuj natychmiastową wizytę u mechanika.

Co ile kilometrów konieczna jest wymiana sprzęgła?

sprzęgło co ile wymiana

Sprzęgło wytrzymuje przy prawidłowej eksploatacji ok. 150-250 tysięcy kilometrów. Czasami wymiana jest konieczna dużo wcześniej na przykład, jeśli często jeździsz po mieście i stoisz w korkach. Trzeba reagować na wszystkie objawy, awaria może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu, czyli pojawią się też koszty wymiany części i koszty odholowania samochodu.

Koszt nowego sprzęgła jest bardzo wysoki, może sięgać nawet kilka tysięcy złotych, więc kierowców ucieszy fakt, że nie trzeba wymieniać sprzęgła na nowe. Kierowca ma dwa rozwiązania: regenerację albo / oraz wymianę tylko wadliwych części.

Uszkodzone sprzęgło można zregenerować i po regeneracji może okazać się lepsze niż nowy, droższy zamiennik. Klient może sam wybrać materiał okładziny ciernej tarczy sprzęgła, np. okładzinę mineralną, okładziną wzmacnianą włóknami z kevlaru itd. Bardzo często grubość nowej okładziny zregenerowanego sprzęgła jest większa od zamiennika i odpowiada oryginalnemu sprzęgłu. Klient ma zagwarantowaną wysoką jakość pracy i trwałość nowej-starej części. Regeneracja czasami może być niemożliwa, np. z powodu zniszczonych skrzydełek tarczy lub pękniętej sprężyny docisku.

W zależności od stopnia uszkodzenia wystarczy też wymiana wadliwego elementu, na przykład tarczy sprzęgła, wysprzęglika, łożyska oporowego itd. Kiedy sprzęgło kwalifikuje się do wymiany, wiele mechaników zaleca jednak wymianę całego kompletu. Przy wymianie tarczy sprzęgła warto zmienić inne części z nią współpracujące, ponieważ zazwyczaj mają taką samą żywotność.

Postaw na najlepszy zamiennik, który dobrze zastąpi oryginalną, fabrycznie montowaną część. Tanie produkty szybciej się zużywają, więc lepiej zainwestować w części od zaufanych producentów. W naszym sklepie znajdziesz tylko najlepsze części.

Jak dbać o sprzęgło — porady dla kierowców

  1. Jeśli jeździsz na półsprzęgle, radzimy Ci przestać. Zdejmij nogę z pedału sprzęgła po zmianie biegu. Sprzęgło zużyje się wcześniej, jeśli jednocześnie będziesz tylko delikatnie wciskał / wciskała pedał sprzęgła i dodawał / dodawała gazu.
  2. Unikaj obcasów. Fajnie wyglądają, ale powodują tendencję do jazdy na sprzęgle. Do jazdy lepiej włożyć wygodne buty, a wysokie szpilki odłożyć na bok. Wtedy nie grozi nam jazda na półsprzęgle i szpilki się nie zepsują.
  3. Powoli puszczaj sprzęgło.
  4. Zawsze wciskaj pedał sprzęgła do końca przy zmianie biegów. Pedał sprzęgła ma wpływ na żywotność podzespołu.
  5. Zwróć uwagę na swój styl jazdy. Unikaj ruszania z dwójki i hamulca ręcznego. Spokojnie zaczynaj swoją podróż.

To, w jaki sposób będziesz użytkować swój samochód, przeniesie się na to, ile sprzęgło i pozostałe części zamienne wytrzymają. Dbaj o swoje cztery kółka.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty