Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie filtry należy wymieniać w samochodzie?
Wszystkie filtry w samochodzie muszą być okresowo wymieniane. Należą do nich filtry oleju silnikowego i powietrza, a także filtry do skrzyni biegów, paliwa i kabinowe. W silnikach Diesla wymienia się również filtr cząstek stałych.
Jak często należy wymieniać filtry w samochodzie?
Filtr cząstek stałych nie posiada z góry określonej częstotliwości wymiany i powinien być wymieniany w razie potrzeby. Wszystkie pozostałe komponenty należy wymieniać ściśle według harmonogramu podanego przez producenta samochodu. Filtr oleju jest wymieniany w tym samym czasie, co olej silnikowy, czyli średnio po każdorazowym przejechaniu 10 000 - 15 000 kilometrów. Filtr automatycznej skrzyni biegów wraz z olejem przekładniowym należy wymienić co 60 000 kilometrów, a filtr do manualnej skrzyni biegów - co 80 000 kilometrów. Żywotność wkładu filtra powietrza wynosi około 10 000 - 15 000 kilometrów. Niemniej jednak jeśli jeździsz autem po zapylonych terenach, okres eksploatacyjny tej części jest dwa razy krótszy. Nowy filtr kabinowy należy zamontować dwa razy do roku: przed rozpoczęciem wiosny i jesieni.
Co się stanie, gdy nie wymienię filtrów samochodowych?
Zatkany filtr oleju prowadzi do przyspieszonego zużywania się elementów silnika, podczas gdy będący w kiepskim stanie filtr paliwa jest przyczyną niestabilnej pracy silnika i zmniejszenia momentu obrotowego. Jeśli nie będziesz trzymał się określonych interwałów wymiany filtra powietrza, zużycie paliwa wzrośnie, a moc silnika spadnie. Zużyty kartridż filtra kabinowego utrudnia wentylację przedziału pasażerskiego i nie jest w stanie zapobiegać przedostawaniu się pyłu i nieprzyjemnego zapachu do jego wnętrza. Stosowanie kiepskiej jakości filtra skrzyni biegów skraca żywotność tego podzespołu.