Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Do czego służy filtr kabinowy w samochodzie?
Podczas jazdy autem przez kratki ogrzewania, nawiewu, klimatyzacji do wnętrza przedziału pasażerskiego dostaje się duża ilość powietrza. To powietrze zawiera kurz, cząstki ścierne, sadzę, pyłki roślin, szkodliwe gazy itp. Wdychanie tych substancji może powodować choroby dróg oddechowych i alergie. Filtr kabinowy pomaga rozwiązać ten problem, oczyszczając powietrze dostarczane do kabiny.
Czy można jeździć bez filtra kabinowego?
Wyciągnięcie filtra kabinowego nie spowoduje poważnego uszkodzenia samochodu. Niemniej jednak do jego wnętrza będzie przedostawać się nieoczyszczone powietrze. Z tego względu, że przedział pasażerski jest zamkniętą przestrzenią, stężenie szkodliwych substancji w jego wnętrzu może być kilkakrotnie wyższe niż na zewnątrz. Poza szkodliwością dla zdrowia podróżujących brak wspomnianego elementu może spowodować przedwczesne zatkanie nagrzewnicy, a także zwiększone stężenie pyłu wewnątrz samochodu.
Jak często trzeba wymieniać filtr kabinowy?
Tę część należy wymieniać średnio co 15 000 przejechanych kilometrów lub raz w roku, niezależnie od przebiegu. Należy ją także wymienić w przypadku zmniejszenia wydajności wentylacji, nieprzyjemnych zapachów wewnątrz samochodu i parowania szyb.
Zatkany element filtrujący może spowodować awarię ogrzewania i klimatyzacji. Choć powietrze będzie odpowiednio ogrzane i schłodzone, jego przepływ będzie słaby. Tym samym zwiększy się obciążenie wentylatora w kabinie pasażerskiej, co doprowadzi do jego przedwczesnej awarii. Jednak pomimo silnego powiązania pomiędzy układem chłodzenia silnika a systemem klimatyzacji, stan filtra kabinowego nie ma wpływu na sprawność układu chłodzenia.