Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
W jaki sposób mogę zdiagnozować awarię samochodowego układu zawieszenia i wahaczy?
Usterka nawet pojedynczego elementu tego układu wpływa negatywnie na sterowność pojazdu: samochód ściąga na jedną ze stron, a podczas pokonywania zakrętów i hamowania dochodzi do przechyłów nadwozia. Z zawieszenia słychać stukanie, a opony zużywają się nierównomiernie lub dużo szybciej niż powinny. Nie można ustawić wtedy zbieżności kół. Przegląd auta może wykazać luzy tych części, a także pęknięcia w osłonach przeciwpyłowych.
W jaki sposób mogę samodzielnie naprawić układ zawieszenia i wahacze?
Możesz samodzielnie wymienić przeguby kulowe, drążki kierownicze i końcówki drążków kierowniczych, przeguby homokinetyczne, wahacze, amortyzatory, łożyska piasty koła, mocowania i tuleje stabilizatorów, mocowania skrzyni biegów i silnika. Aby tego dokonać, podnieś samochód, zdejmij koło, a w razie potrzeby również piastę. Oczyść gniazda montażowe. Podczas dokręcania elementów mocujących przestrzegaj zalecanego momentu dokręcenia. Po zakończeniu pracy będzie trzeba zlecić ustawienie zbieżności kół samochodu w warsztacie.
Co się stanie, gdy nie naprawię układu zawieszenia i wahaczy w moim samochodzie?
Ignorowanie awarii zawieszenia i wahaczy skutkuje nieprawidłową pracą układu kierowniczego i hamulcowego, a także układu napędowego. Ponadto pogarsza to stabilność samochodu podczas jazdy po nierównych drogach na zakrętach, a także prowadzi do nierównomiernego zużycia bieżnika opon. Jeśli prowadzisz auto posiadające uszkodzone wahacze, istnieje również ryzyko poluzowania się kół.