Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Za co odpowiedzialny jest wahacz górny i dolny?
Funkcje tych części mogą różnić się nieco w zależności od konstrukcji zawieszenia. Na przykład w zawieszeniach z podwójnymi wahaczami wahacze górne przytrzymują górną część zwrotnicy, co zapobiega przechylaniu się koła podczas jazdy. Elementy dolne również przytrzymują zwrotnicę i jednocześnie dolną część amortyzatora, zapobiegając jego kołysaniu się. W zawieszeniu wielowahaczowym wahacze górne przenoszą siły poprzeczne i łączą zwrotnicę z ramą pomocniczą. Przedni dolny wahacz odpowiada za zbieżność kół. Tylny dolny wahacz podpiera ciężar nadwozia samochodu za pomocą sprężyny.
Jakie są oznaki uszkodzenia wahacza?
W przypadku awarii wahacza pojazd może ściągać na jedną ze stron. Koła tracą zbieżność. Opony zaczynają się nierównomiernie zużywać. Właściwości tłumiące zawieszenia są pogorszone, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy po kiepskich nawierzchniach drogowych. Podczas jazdy słychać charakterystyczne dźwięki: stukanie, piszczenie lub klikanie. Z reguły dzieje się to na nieutwardzonych drogach. Na równej nawierzchni słychać specyficzne buczenie z zawieszenia i piszczenie podczas skręcenia. Może wystąpić nadsterowność lub podsterowność, a także opóźnienie w reakcji układu kierowniczego.
Czy jazda z uszkodzonym wahaczem jest niebezpieczna?
Wadliwy wahacz powoduje kiepskie prowadzenie, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Istnieje wysokie ryzyko wpadnięcia w poślizg na śliskich nawierzchniach. Uszkodzony wahacz stwarza ryzyko nadmiernego przechylenia koła, co jest bardzo niebezpieczne podczas jazdy z dużą prędkością, ponieważ można całkowicie stracić kontrolę nad samochodem.
W jaki sposób wahacz się psuje?
Najbardziej podatnymi na uszkodzenia elementami tych części samochodowych są tuleje i przeguby kulowe. Pierwsze z nich twardnieją i pękają z biegiem czasu, a ich gumowa część może oderwać się od części metalowej. Jeśli chodzi o przeguby kulowe, zużyciu ulegają ich wkładki i kule, co skutkuje powstawaniem luzu. Jeśli wymiana nie zostanie przeprowadzona w odpowiednim czasie, elementy złączne i gniazda montażowe tulei i przegubów kulowych mogą się złamać wskutek wysokich obciążeń i luzu. Gdy koło przejeżdża przez przeszkodę, zwiększa to ryzyko uszkodzenia wahacza. Należy wziąć pod uwagę, że nawet nowa część może się zepsuć z powodu silnego uderzenia. W niektórych przypadkach wytrzymałość elementów zmniejsza się z powodu korozji.
Czy mogę wymienić tylko jeden wahacz?
Można wymienić tylko uszkodzony wahacz, ale zaleca się wymianę tych części parami, zwłaszcza jeśli były używane przez długi czas. Nawet jeśli wahacz był używany krótko, może posiadać inne właściwości techniczne niż nowy komponent. Poza tym te części mają w przybliżeniu taką samą żywotność. Z tego powodu awaria jednego z nich oznacza zazwyczaj, że i drugi wkrótce się zepsuje.
Ile czasu zajmuje wymiana wahaczy?
Wymiana tych elementów może zająć od 1 do 5 godzin. Proces demontażu i montażu części jest dość pracochłonny. Do potrzebnych narzędzi należą podnośnik samochodowy i kompresor (ściągacz) sprężyn. Ponadto zadanie to zazwyczaj wymaga również demontażu mechanizmów hamulcowych. Po zamontowaniu nowych wahaczy, niezależnie od tego, czy jest to górny czy dolny element, konieczne jest ustawienie zbieżności kół. Ważne jest odpowiednie wykonanie tej procedury, ponieważ jej prawidłowość jest bardzo istotna dla długiej żywotności opon i innych elementów zawieszenia, sterowności pojazdu i bezpieczeństwa na drodze.