Co oznacza kod błędu OBD2 p0113?

Kod usterki P0113 - przewodnik krok po kroku jak go zdiagnozować i usunąć

Znaczenie kodu błędu P0113 - Czujnik temp. powietrza wlotowego – wysoki sygnał wejściowy
P0113
Wyszukaj swój kod usterek

P0113: znaczenie, przyczyny, naprawy

Co oznacza błąd kodu P0113?

Pojawienie się kodu P0113 oznacza problem z czujnikiem temperatury powietrza dolotowego, co może powodować małe lub poważne problemy z prawidłową pracą jednostki napędowej. Gdy czujnik uległ awarii lub nie działa prawidłowo moduł sterując ECM lub PCM nie jest w stanie odpowiednio zarządzać parametrami silnika, co nie musi być od razu widoczne dla kierowcy, jednak na pewno wpłynie na płynność pracy jednostki.

Przyczyny błędu P0113

Błąd P0113 może być spowodowany takimi awariami, jak:

  • awaria czujnika IAT,
  • uszkodzenie okablowania czujnika IAT,
  • zwarcie w instalacji,
  • nieprawidłowy montaż instalacji elektrycznej uniemożliwiający prawidłową pracę komponentów,
  • awaria czujnika temperatury powietrza,
  • awaria złączy lub modułu sterowania silnikiem ECM.

Jeśli znalazłeś potencjalne przyczyny online, sprawdź także wymierne objawy kodu P0113.

Objawy błędu P0113

Ten błąd może powodować objawy związane z prawidłową pracą silnika, takie jak:

  • Silnik może pracować inaczej niż do tej pory. Ponadto silnik może zachować się w zróżnicowany sposób w zależności od tego, czy jest już rozgrzany, czy jest chłodny. Jednostka jest też czuła na wahania temperatur.
  • Często kierowca nie zauważy objawów w postaci obniżonej mocy (lub wręcz większej mocy) jednak mogą pojawić się chwilowe wahania mocy, a silnik nie działa równomiernie w każdych warunkach.
  • Najczęściej będą pojawiać się kłopoty z przyspieszeniem i pracą na nierozgrzanym silniku.
  • Błąd P0113 spowoduje pojawienie się kontrolki silnika.

Często objawy awarii samochodu mogą być niewidoczne w wymierny sposób, więc warto wykonać dokładną diagnostykę.

Zalecane sposoby naprawy błędu P0113

By usunąć błąd P0113, wykonuje się takie czynności serwisowe, jak:

  • Sprawdzenie prawidłowej pracy czujnika IAT pod kątem napięcia i ewentualnych zaburzeń. Czasem wystarczy jedynie wymiana okablowania lub sprawdzenie złączy. Niekiedy trzeba wymienić cały czujnik temperatury. W przypadku wcześniejszego wykonywania rac serwisowych z tym komponentem należy też zweryfikować prawidłowość montażu i ewentualnie go poprawić. Często jest montowany w nieodpowiednim miejscu, co zaburza jego pracę.
  • Jeśli czujnik jest sprawny, należy sprawdzić prawidłowość napięcia w całej instalacji, a w tym obwód pomiędzy masą i przewodem czujnika IAT. Czasem może okazać się, że napięcie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, a to zaburza pracę czujnika.

Pojawienie się kodu P0113 nie musi oznaczać awarii samego czujnika, lecz także kłopoty z zupełnie innymi komponentami (np. zawory lub pierścienie). Jest to rzadsza przyczyna jednak diagnostykę lepiej zostawić mechanikowi.

Często zadawane pytania (FAQ):

Co oznacza błąd kodu P0113?


Pojawienie się błędu P0113 oznacza kłopot z prawidłową pracą czujnika temperatury powietrza dolotowego. Spowoduje to nieprawidłowe działanie silnika, choć często nie będzie to mocno odczuwalne dla kierowcy. Awaria może zwiastować poważniejsze problemy, więc nie należy tego bagatelizować.

Co powoduje błąd P0113?


Awaria czujnika IAT lub innych komponentów zaburzających prawidłową kontrolę pracy silnika spowoduje obniżenie mocy, kłopoty z przyspieszaniem, a czasem gaśnięcie jednostki zwłaszcza na niskich obrotach i nierozgrzanym silniku. Czasem wystąpi nieco zwiększone spalanie.

Jak zlikwidować kod P0113?


By zlikwidować kod P0113, najczęściej wystarczy usunąć usterki związane z okablowaniem, napięciem lub samym czujnikiem temperatury powietrza dolotowego.

Czy kod P0113 może sam zniknąć?


Tego typu awaria może być incydentalna, a kod może sam zniknąć. Ma to miejsce jedynie wtedy, gdy zaburzenie pracy wynika np. z chwilowego wahania napięcia. Częściej jednak ma miejsce jakaś awaria, a kod sam nie zniknie.

Czy mogę jeździć z błędem kodu P0113?


Krótkotrwała jazda z błędem P0113 jest możliwa, jednak na w dłuższej perspektywie może doprowadzić do awarii pierścieni i zaworów, co okaże się bardzo kosztowne. Jednocześnie sama naprawa przy szybkiej interwencji nie będzie problematyczna.

Ile kosztuje naprawa błędu P0113?


Koszt naprawy tej awarii zazwyczaj wynosi nie więcej niż kilkaset złotych.

Samochody, w których kod błędu P0113 jest najczęściej spotykany

Błąd P0113 - Czujnik temp. powietrza wlotowego – wysoki sygnał wejściowy może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:

  • Ford: Focus, C Max, Galaxy
  • Peugeot: 307, 407, 206
  • Audi: A3, A4
  • VW: Passat, Touran
  • Toyota: Avensis
  • Volvo

Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0113, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.

Co należy zrobić w przypadku pojawienia się kodu usterki p 0113?

Najczęściej oglądane filmy o naprawach samochodów

  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić żarówkę w przednim reflektorze w VW PASSAT B5+ [TUTORIAL]
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić filtr kabinowy w OPEL ASTRA H TUTORIAL | AUTODOC
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić mechanizm podnoszenia szyby AUDI A4 (B7) [PORADNIK AUTODOC]
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić żarówkę świateł postojowych w RENAULT SCENIC 2 [TUTORIAL]
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w MERCEDES-BENZ A W168 TUTORIAL | AUTODOC
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Jak wymienić przednie sworzeń wahacza w PEUGEOT 307 (3H) [PORADNIK AUTODOC]
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Wymiana filtr kabinowy FORD FOCUS 3 TUTORIAL | AUTODOC
  • Błąd p0113: diagnoza krok po kroku i przewodnik naprawy
    Wymiana tylny bęben hamulcowy oraz szczęki hamulcowe FIAT PUNTO TUTORIAL | AUTODOC
Chcesz uzyskać więcej przydatnych informacji?

Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.

Wszystko, co musisz wiedzieć o kodzie P0113
Wskazówki od AUTODOC CLUB
Zobacz więcej
  • Triki związane z kodem P0113
    Top 5 błędów podczas samodzielnej wymiany oleju | Wskazówki od AUTODOC
  • Szybkie rozwiązania dla kodu błędu OBD2 p0113
    Co zrobić, gdy świeci się kontrolka poduszki powietrznej | Wskazówki od AUTODOC
  • Najczęstsze przyczyny występowania kodu błędu p 0113
    Co zrobić, gdy maska Twojego samochodu nie chce się otworzyć | Wskazówki od AUTODOC
  • Porady na temat tego, co zrobić z błędem P0113
    Jak nabłyszczyć opony | Wskazówki AUTODOC
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj kod QR do aplikację AUTODOC CLUB
Skanuj

Aby pobrać aplikację:

  • - zeskanuj kod QR
  • - pobierz z App Store
  • - pobierz z Google Play
Autodoc CLUB App icon
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty