Kod usterki P0113 - przewodnik krok po kroku jak go zdiagnozować i usunąć
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Nie znaleziono dopasowania
- Nie znaleziono dopasowania
P0113: znaczenie, przyczyny, naprawy
Pojawienie się kodu P0113 oznacza problem z czujnikiem temperatury powietrza dolotowego, co może powodować małe lub poważne problemy z prawidłową pracą jednostki napędowej. Gdy czujnik uległ awarii lub nie działa prawidłowo moduł sterując ECM lub PCM nie jest w stanie odpowiednio zarządzać parametrami silnika, co nie musi być od razu widoczne dla kierowcy, jednak na pewno wpłynie na płynność pracy jednostki.
Przyczyny błędu P0113Błąd P0113 może być spowodowany takimi awariami, jak:
- awaria czujnika IAT,
- uszkodzenie okablowania czujnika IAT,
- zwarcie w instalacji,
- nieprawidłowy montaż instalacji elektrycznej uniemożliwiający prawidłową pracę komponentów,
- awaria czujnika temperatury powietrza,
- awaria złączy lub modułu sterowania silnikiem ECM.
Jeśli znalazłeś potencjalne przyczyny online, sprawdź także wymierne objawy kodu P0113.
Objawy błędu P0113Ten błąd może powodować objawy związane z prawidłową pracą silnika, takie jak:
- Silnik może pracować inaczej niż do tej pory. Ponadto silnik może zachować się w zróżnicowany sposób w zależności od tego, czy jest już rozgrzany, czy jest chłodny. Jednostka jest też czuła na wahania temperatur.
- Często kierowca nie zauważy objawów w postaci obniżonej mocy (lub wręcz większej mocy) jednak mogą pojawić się chwilowe wahania mocy, a silnik nie działa równomiernie w każdych warunkach.
- Najczęściej będą pojawiać się kłopoty z przyspieszeniem i pracą na nierozgrzanym silniku.
- Błąd P0113 spowoduje pojawienie się kontrolki silnika.
Często objawy awarii samochodu mogą być niewidoczne w wymierny sposób, więc warto wykonać dokładną diagnostykę.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0113By usunąć błąd P0113, wykonuje się takie czynności serwisowe, jak:
- Sprawdzenie prawidłowej pracy czujnika IAT pod kątem napięcia i ewentualnych zaburzeń. Czasem wystarczy jedynie wymiana okablowania lub sprawdzenie złączy. Niekiedy trzeba wymienić cały czujnik temperatury. W przypadku wcześniejszego wykonywania rac serwisowych z tym komponentem należy też zweryfikować prawidłowość montażu i ewentualnie go poprawić. Często jest montowany w nieodpowiednim miejscu, co zaburza jego pracę.
- Jeśli czujnik jest sprawny, należy sprawdzić prawidłowość napięcia w całej instalacji, a w tym obwód pomiędzy masą i przewodem czujnika IAT. Czasem może okazać się, że napięcie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, a to zaburza pracę czujnika.
Pojawienie się kodu P0113 nie musi oznaczać awarii samego czujnika, lecz także kłopoty z zupełnie innymi komponentami (np. zawory lub pierścienie). Jest to rzadsza przyczyna jednak diagnostykę lepiej zostawić mechanikowi.
Co oznacza błąd kodu P0113?
Pojawienie się błędu P0113 oznacza kłopot z prawidłową pracą czujnika temperatury powietrza dolotowego. Spowoduje to nieprawidłowe działanie silnika, choć często nie będzie to mocno odczuwalne dla kierowcy. Awaria może zwiastować poważniejsze problemy, więc nie należy tego bagatelizować.
Co powoduje błąd P0113?
Awaria czujnika IAT lub innych komponentów zaburzających prawidłową kontrolę pracy silnika spowoduje obniżenie mocy, kłopoty z przyspieszaniem, a czasem gaśnięcie jednostki zwłaszcza na niskich obrotach i nierozgrzanym silniku. Czasem wystąpi nieco zwiększone spalanie.
Jak zlikwidować kod P0113?
By zlikwidować kod P0113, najczęściej wystarczy usunąć usterki związane z okablowaniem, napięciem lub samym czujnikiem temperatury powietrza dolotowego.
Czy kod P0113 może sam zniknąć?
Tego typu awaria może być incydentalna, a kod może sam zniknąć. Ma to miejsce jedynie wtedy, gdy zaburzenie pracy wynika np. z chwilowego wahania napięcia. Częściej jednak ma miejsce jakaś awaria, a kod sam nie zniknie.
Czy mogę jeździć z błędem kodu P0113?
Krótkotrwała jazda z błędem P0113 jest możliwa, jednak na w dłuższej perspektywie może doprowadzić do awarii pierścieni i zaworów, co okaże się bardzo kosztowne. Jednocześnie sama naprawa przy szybkiej interwencji nie będzie problematyczna.
Ile kosztuje naprawa błędu P0113?
Koszt naprawy tej awarii zazwyczaj wynosi nie więcej niż kilkaset złotych.