Pojawienie się kodu P0341 oznacza, że system wykrył problem z czujnikiem położenia wału rozrządu (CMP) albo jego obwodem. Czujnik odpowiada za monitorowanie położenia wału, więc jego zaburzenie spowoduje niestabilną pracę silnika, kłopot z uruchomieniem auta, a czasem całkowite uniemożliwienie jazdy (rzadko). Błąd P0341 może oznaczać uszkodzenie samego czujnika CMP, a także kłopot z całym obwodem lub uszkodzenie wału rozrządu (lub koła zamachowego). Błędowi towarzyszy kontrolka silnika. Czasem komputer włączy tryb awaryjny silnika. Gdy zobaczysz ten błąd, nie musisz od razu przerywać jazdy, jednak zalecane jest szybkie udanie się do warsztatu mechanicznego, by dokonać diagnostyki i uniknąć ewentualnych dalszych uszkodzeń.
Przyczyny błędu P0341Zapoznaj się online z potencjalnymi przyczynami pojawienia się kodu P0341:
W rzadkich sytuacjach ten błąd może być powodowany nieprawidłową pracą modułu sterującego ECM. Przyczyn pojawienia się kodu P0341 może być wiele, więc zawsze należy uwzględnić różne opcje, zanim podejmie się naprawę.
Objawy błędu P0341Dowiedz się, jakich objawów możesz się spodziewać po pojawieniu się kodu P0341:
Całkowite gaśnięcie silnika jest rzadkością przy kodzie P0341.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0341Sprawdź, jakie mogą Cię czekać naprawy, gdy zobaczysz kod P0341 na komputerze samochodu:
Powyższe naprawy należy wykonywać po dokładnych oględzinach, również manualnych. Samo pojawienie się kodu P0341 należy traktować jako wskazówkę.
Pojawienie się kodu P0341 jest związane z czujnikiem położenia wału rozrządu (CMP), jego okablowaniem, błędnym połączeniem czujnika z modułem sterującym lub awarią któregoś elementu rozrządu (lub koła zamachowego). Czasem przyczyną awarii samochodu i pojawienia się kodu jest luz łańcucha rozrządu lub paska.
Błąd spowoduje pojawienie się kontrolki silnika, nierówną pracę jednostki napędowej, trudności podczas rozruchu, a także spadek mocy. Czasem zauważysz mocne szarpanie silnika, a w skrajnej sytuacji nawet jego gaśnięcie. Czasem objawy mogą być mało widoczne.
By zlikwidować kod P0341, zazwyczaj należy wymienić czujnik położenia wału rozrządu (CMP), naprawić jego okablowanie lub przywrócić połączenie z ECU (czasem wykonać aktualizację oprogramowania modułu), lub naprawić elementy rozrządu lub koła zamachowego.
Kod nie zniknie sam jeśli nie usuniesz przyczyny usterki. Jeśli pojawił się zaraz po odpaleniu auta, ale nie widać żadnych objawów, być może wystarczy zresetowanie błędu. Jeśli jednak pojawi się natychmiast ponownie, niezbędna jest dokładna diagnostyka.
Pojawienie się kodu P0341 nie zmusza Cię do natychmiastowego przerwania jazdy, jednak musisz liczyć się z zaburzoną pracą silnika, szarpaniem, a nawet gaśnięciem, co może stwarzać zagrożenie. Długotrwała jazda jest niewskazana, gdyż może prowadzić do poważniejszych awarii (zwłaszcza gdy nie dokonano diagnostyki i nie wiadomo, czy przyczyną zarejestrowania błędu nie jest uszkodzony któryś z elementów rozrządu).
Koszt naprawy awarii samochodu związanej z kodem P0341 zazwyczaj będzie oscylował w kwocie od 200 do 500 zł. Sam koszt czujnika położenia wału to średnio 200 zł (w zależności od modelu auta i marki). Niestety jeśli doszło do awarii rozrządu, koszt naprawy może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Zazwyczaj jednak będzie to przedział od 500 do 1500 zł, gdyż większość usterek powodujących ten błąd da się stosunkowo łatwo naprawić.
Błąd P0341 - Zakres / działanie obwodu czujnika wałka rozrządu „A” może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0341, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty