Pojawienie się kodu P0030 w systemie diagnostyki lub na komputerze pojazdu oznacza, że wykryto nieodpowiedni sygnał z czujnika tlenu (czujnika lambda) kontrolującego poziom emisji spalin wydobywających się z układu wydechowego. Praca tego czujnika warunkuje optymalizację pracy jednostki napędowej, a także odpowiednie dopasowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Błąd P0030 może powodować problemy podczas jazdy. Odczujesz spadek mocy silnika, choć nie zawsze będzie on na tyle duży, by zaburzyć płynną jazdę. Sam błąd może zwiastować uszkodzenie samego czujnika tlenu (lambda) lub awarii układu wydechowego. Nie wymaga to natychmiastowego przerywania jazdy, jednak zaleca się szybką wizytę w warsztacie mechanicznym. Taka awaria samochodu spowoduje zbyt dużą emisję spalin, by auto przeszło ewentualną kontrolę.
Przyczyny błędu P0030Sprawdź online, jakie mogą być przyczyny kodu P0030:
W bardzo rzadkich sytuacjach przyczyną jest wadliwe działanie modułu sterującego ECM.
Objawy błędu P0030Sprawdź, jakie mogą być wymierne objawy kodu P0030:
Powyższe objawy mogą nie być aż tak duże, by były dla Ciebie widoczne podczas jazdy. Czasem jedynym wymiernym objawem okaże się świecąca kontrolka silnika.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0030Sprawdź, jakie mogą być niezbędne naprawy, by usunąć błąd P0030:
Niekiedy winowajcą jest też moduł ECM, który trzeba zaktualizować, jednak to rzadka sytuacja.
Pojawienie się kodu P0030 oznacza, że doszło do pojawienia się nieprawidłowego sygnału z czujnika tlenu (czujnika lambda) kontrolującego poziom tlenu w spalinach. Błąd może być spowodowany uszkodzeniem czujnika tlenu, nieszczelnością układu wydechowego lub awarią obwodu czujnika (najczęstsze przyczyny). Czasem ten błąd jest rejestrowany, gdy wtryskiwacze nie działają prawidłowo.
Efektem pojawienia się błędu P0030 jest utrata mocy, kłopoty z przyspieszaniem, zwiększone spalanie, a także zdecydowanie większa emisja spalin. Samochód z tym błędem nie przejdzie kontroli emisji spalin ze względu nieniespełnianie norm.
By zlikwidować błąd P0030, zazwyczaj trzeba wymienić czujnik tlenu (lambda), naprawić jego obwód, naprawić nieszczelność układu wydechowego. W niektórych przypadkach należy naprawić wtryskiwacze.
Po pojawieniu się kod P0030 nie zniknie sam. Gdy pojawił się po włączeniu samochodu, być może wystarczy go zresetować i wykonać test drogowy. Jeśli jednak pojawi się ponownie, trzeba znaleźć przyczynę awarii samochodu i ją usunąć.
Krótkotrwała jazda z błędem P0030 jest dopuszczalna, jednak musisz liczyć się z ograniczoną mocą silnika, a także jego intensywniejszą eksploatacją. Ponadto auto będzie palić więcej paliwa i nie będzie spełniać norm emisji spalin, co może poskutkować nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Naprawa przyczyny awarii powodującej błąd P0030 zazwyczaj nie jest kosztowna, gdyż nie wymaga wymieniania drogich części. Sam czujnik tlenu (lambda) kosztuje średnio od 100 do 300 zł (w zależności od marki i modelu pojazdu). Razem z kosztami robocizny cena naprawy powinna wynieść od 200 do 500 zł. To samo dotyczy sytuacji, w których trzeba pozbyć się awarii okablowania. Z nieco wyższymi kosztami będziesz musiał się liczyć, gdy doszło do uszkodzenia (nieszczelności) układu wydechowego – wtedy koszt naprawy może wynieść od 300 do 1000 zł.
Błąd P0030 - HO2S podgrzewacz sterowania obwodu (bank 1 czujnik 1) może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0030, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty