Gdy zobaczysz na tablicy rozdzielczej błąd P0106 oznacza to, że ciśnienie bezwzględne kolektora lub ciśnienie barometryczne jest w nieodpowiednim zakresie lub doszło do problemu z wydajnością w obwodzie. Pojawienie się kodu P0106 oznacza problem z czujnikiem MAP (obwodem), co spowoduje zapaleni się kontrolki silnika. Czujnik MAP odpowiada za ciśnienie w kolektorze dolotowym, co bezpośrednio przekłada się na płynność pracy silnika. Temu błędowi towarzyszy więc zaburzona praca jednostki napędowej, falowanie obrotów, a nawet gaśnięcie silnika. Zignorowanie tego błędu może wiązać się z kolejnymi poważniejszymi uszkodzeniami, więc po zauważeniu tego błędu udaj się do warsztatu wykonać profesjonalną diagnostykę. Jeśli kontrolka silnika zapaliła się zaraz po odpaleniu silnika (razem z kodem błędu), być może nie doszło do awarii i wystarczy zresetowanie kodu.
Przyczyny błędu P0106Sprawdź online, jakie są przyczyny pojawienia się kodu P0106:
Powyższe potencjalne przyczyny należy sprawdzić manualnie, gdy użycie samego komputera diagnostycznego to za mało, by wykonać precyzyjną diagnostykę.
Objawy błędu P0106Dowiedz się, jakie mogą być objawy kodu P0106:
W wielu sytuacjach nie zobaczysz żadnych objawów poza kontrolką silnika i zapisanym błędem. Wynika to z faktu, że silnik może pracować niewiele słabiej, niż w optymalnych warunkach pomimo występowania awarii. Nie bagatelizuj błędu P0106, gdyż długotrwała jazda z tym kodem może przyczynić się do pojawienia się dużo poważniejszej awarii samochodu.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0106Sprawdź, jakie naprawy mogą być konieczne po pojawieniu się kodu P0106:
W rzadkich sytuacjach winowajcą jest moduł PCM, który należy przeprogramować lub wymienić. Bardzo rzadko ten błąd jest powiązany z awarią innych czujników – MAF, BARO, TPS lub ich okablowania.
Pojawienie się kodu P0106 oznacza, że ciśnienie bezwzględne kolektora lub ciśnienie barometryczne wykracza poza odpowiedni zakres lub doszło do niewydolności obwodu. Może to być związane z uszkodzonym czujnikiem MAP, jego okablowaniem lub złączami, a także nieszczelnością lub awarią przewodów podciśnienia.
Błąd spowoduje spadek mocy silnika, zwiększone spalanie, falowanie obrotów, a nawet gaśnięcie. Często jednak takie objawy nie będą widoczne, a jedynym wymiernym efektem będzie kontrolka silnika i kod błędu. Wtedy należy wykonać diagnostykę – być może wystarczy zresetować błąd P0106, gdyż nie wiąże się z żadną awarią, którą trzeba usunąć.
Na początku należy sprawdzić, czy numer kodu P0106 pojawi się po zresetowaniu. Jeśli tak, najczęściej należy wymienić czujnik MAF, naprawić lub wymienić okablowanie lub pozbyć się nieszczelności przewodów podciśnienia.
Kod może zniknąć dopiero po zresetowaniu, jednak jeśli doszło do mechanicznej awarii, trzeba będzie wyeliminować przyczynę pojawienia się kodu.
Krótkotrwała jazda z błędem P0106 jest dopuszczalna, jednak w możliwie krótkim czasie udaj się do mechanika, by uniknąć nadmiernego zużycia jednostki napędowej i poważniejszej awarii.
Jeśli naprawa będzie wymagała wymiany czujnika MAF, ostateczna cena może wynieść od 500 do nawet 1500 zł w zależności od posiadanego samochodu. Częściej jednak wystarczy drobna naprawa niewymagająca wymiany drogich części – wtedy cena naprawy wyniesie od 300 do 800 zł.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty