Pojawienie się kodu P0401 na komputerze pokładowym samochodu mówi o tym, że czujniki wykryły nieodpowiedni przepływ recyrkulacji spalin. Jest to kod ogólny generowany przez moduł sterowania silnikiem związany z zaworem EGR, który może mieć wiele przyczyn. Błąd P0401 spowoduje pojawienie się kontrolki silnika, jednak nie musisz od razu się zatrzymywać. Nie wpływa to bardzo niekorzystnie na moc silnika, jednak może się na niej odbić. Zauważysz jednak zwiększone wydzielanie się spalin, które nie spełniają norm emisji. Czasem silnik zacznie stukać podczas dynamicznego przyspieszania.
Przyczyny błędu P0401Przyczyny błędu P0401 mogą być różne:
Analizując powyższe przyczyny, należy uwzględnić różne opcje i przeprowadzić dokładną diagnostykę, gdyż bardzo łatwo tutaj o błędną diagnozę.
Objawy błędu P0401Podstawowe objawy kodu P0401 to:
Powyższe objawy nie uniemożliwiają jazdy, jednak niektóre z przyczyn awarii mogą spowodować duże uszkodzenie kluczowych elementów silnika, jeśli się je zbagatelizuje.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0401Sprawdź online, jakie naprawy mogą być konieczne, gdy pojawi się błąd P0401:
Możliwe jest też, że przewody EGR nie wymagają wymiany, a wystarczy je wyczyścić z nagromadzonego osadu – nagaru. Należy to zrobić dokładnie, by pozbyć się wszystkich zatorów.
Pojawienie się kodu P0401 oznacza kłopot z prawidłowym przepływem recyrkulacji spalin. Jest to powiązane z zatkanym lub uszkodzonym zaworem EGR lub komponentami bezpośrednio wpływającymi na jego prawidłowe działanie (np. czujnikiem temperatury). W rzadkich sytuacjach błąd wynika z awarii sterownika.
Błąd P0401 spowoduje mocno zwiększoną emisję spalin, która uniemożliwi przejście testu i zmieszczenia się w przyjętych normach. Z tym błędem nie ma możliwości, by auto przeszło przegląd techniczny lub kontrolę drogową, o ile emisja spalin zostanie sprawdzona. Zauważysz też, że z silnika zaczęły dobiegać niepokojące dźwięki – stukanie i pikanie.
By zlikwidować błąd, zazwyczaj należy wyczyścić przewody zaworu EGR, wymienić sam zawór lub czujnik temperatury.
Kod po pojawieniu się raczej nie zniknie sam, gdyż zazwyczaj wynika z zatkanego zaworu, który trzeba wyczyścić. W najlepszym razie może on zniknąć, po wykonaniu prostych prac serwisowych, które jednak musi wykonać specjalista – często nie będzie konieczności wymiany żadnego z komponentów.
Z kodem P0401 można jeździć, jednak trzeba liczyć się z tym, że w końcu trzeba będzie udać się do warsztatu wymienić zawór lub wykonać jego czyszczenie.
Naprawa błędu wymaga zaworu EGR, co niesie za sobą koszt od 400 do około 1000 zł. Często jednak nie będzie konieczności wymiany żadnych części, gdyż wystarczy samo czyszczenie zaworu lub przewodów. Wtedy jedynym kosztem będzie robocizna.
Błąd P0401 - Układ recyrkulacji spalin – wykryty niewystarczający przepływ może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0401, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty