Pojawienie się kodu P0122 jest oznaką, że doszło do problemu z czujnikiem położenia pedału przepustnicy (TPS). Jest to element odpowiedzialny za położenie pedału przepustnicy i wysłanie informacji do modułu sterującego silnikiem. Błąd P0122 zwiastuje, że doszło do uszkodzenia tego czujnika lub sam sygnał docierający do modułu sterującego wykracza poza oczekiwany zakres. Po pojawieniu się kodu zapali się kontrolka silnika. Zauważysz pogorszoną reakcję na naciskanie pedału przepustnicy (gazu), mniejszą moc silnika, falujące obroty, a także problemy z przyspieszaniem. Nie jest to awaria samochodu, która wymaga natychmiastowego przerywania jazdy, ale powinieneś jak najszybciej skierować się do warsztatu, gdyż usterka istotnie utrudni jazdę. W niektórych modelach aut ECM włączy tryb awaryjny
Przyczyny błędu P0122Dowiedz się online, jakie mogą być przyczyny pojawienia się błędu P0122 na komputerze pojazdu:
W rzadkich przypadkach ten błąd może dotyczyć także problemów z modułem ECM. Najczęstszą przyczyną pojawienia się kodu P0122 jest uszkodzenie czujnika, który trzeba wymienić. Zawsze jednak sprawdź różne możliwości, a przed wymianą czujnika zweryfikuj, czy obwód działa prawidłowo.
Objawy błędu P0122Przeczytaj, jakich objawów możesz spodziewać się gdy dojdzie do uszkodzenia przepustnicy lub czujnika:
Powyższe objawy można pomylić z uszkodzonym zapłonem. Sam kod P0122 należy traktować jako wskazówkę i sprawdzić różne potencjalne przyczyny.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0122Dowiedz się, jakie naprawy mogą Cię czekać po pojawieniu się kodu P0122:
Powyższe naprawy zawsze powinna poprzedzić diagnostyka, w tym manualne sprawdzenie wszystkich elementów.
Pojawienie się kodu P0122 oznacza, że doszło do uszkodzenia czujnika TPS (czujnika położenia pedału przepustnicy), problemów z wiązką elektryczną TPS, uszkodzeniem mechanicznym pedału przepustnicy, a w niektórych sytuacjach zaburzonej pracy ECM. Często awaria samochodu dotyczy fizycznego uszkodzenia samego czujnika położenia pedału przepustnicy.
Błąd P0122 spowoduje zapalenie się kontrolki silnika. Następnie zauważysz pogorszoną reakcję jednostki napędowej na naciśnięcie pedału przepustnicy (gazu) lub całkowity brak reakcji. Tym objawom towarzyszy spadek mocy silnika, nieregularne obroty na biegu jałowym, a także duże problemy z przyspieszeniem. Czasem auto będzie trudno rozpędzić do prędkości na poziomie kilkudziesięciu kilometrów na godzinę.
By zlikwidować błąd, zazwyczaj należy wymienić czujnik położenia pedału przepustnicy, naprawić obwód elektryczny TPS lub wyeliminować fizyczne uszkodzenie pedału gazu (przepustnicy).
Kod nie zniknie sam, zanim nie wyeliminujesz przyczyn awarii. Błąd P0122 może też wymagać zresetowania, jednak w większości aut zniknie, gdy usuniesz usterkę.
Jazda z kodem P0122 jest możliwa, jednak w wielu sytuacjach ECM włączy tryb awaryjny, co uniemożliwi normalną jazdę. Ponadto długotrwała jazda jest niemożliwa ze względu na zdecydowanie pogorszone parametry jezdne. Nie jest to niebezpieczne dla samego silnika, jednak sprawia niebezpieczeństwo na drodze, gdyż samochód zachowuje się nieprzewidywalnie (problemy z przyspieszaniem i falujące obroty).
Koszt usunięcia przyczyny awarii związanej z kodem P0122 nie powinien być wysoki i w większości przypadków wyniesie od 200 do 300 zł. Nie wymaga to bowiem wymiany kosztownych elementów, choć czasem będzie wiązać się z czasochłonnym demontażem niektórych komponentów. Sama cena niezbędnych części często nie przekroczy 100 zł.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty