Wymienić Łożysko koła samemu

Samodzielna wymiana Łożysko koła - instrukcje i filmiki instruktażowe

Pomocne poradniki i wskazówki dotyczące wymiany Łożysko koła
Marka
Model
Kategoria części samochodowych
Wymiana Łożysko koła: samouczki wideo

Najczęściej oglądane filmiki instruktażowe

  • Samodzielna wymiana Łożysko piasty koła przód lewy prawy - wideo online
    Jak wymienić łożysko koła przedniego w OPEL ASTRA G TUTORIAL | AUTODOC
  • Montaż Zestaw łożysk koła samemu instrukcja wideo na RENAULT SCÉNIC
    Wymiana łożysko koła tylnego RENAULT SCENIC 2 TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak i kiedy wymienić Łożysko piasty tył i przód FORD MONDEO III Saloon (B4Y): instrukcje wideo
    Jak wymienić łożysko koła przedniego w FORD MONDEO 3 TUTORIAL | AUTODOC
  • Wymontować ożysko piasty koła przód lewy prawy instrukcje online
    Jak wymienić łożysko koła tylnego w BMW 5 E60 TUTORIAL | AUTODOC
  • Wskazówki do wymiany Łożysko piasty AUDI
    Wymiana łożysko koła przedniego AUDI A4 B5 TUTORIAL | AUTODOC
  • Dowiedz się jak rozwiązać problem z Łożysko zestaw naprawczy piasty tył lewy prawy VW: przewodnik wideo
    Jak wymienić łożysko koła przedniego w VW PASSAT B5+ TUTORIAL | AUTODOC
  • Samodzielna wymiana Łożysko piasty koła przód lewy prawy - wideo online
    Jak wymienić łożysko koła tylnego w VW GOLF 4 TUTORIAL | AUTODOC
  • Montaż Zestaw łożysk koła samemu instrukcja wideo na VW PASSAT
    Jak wymienić łożysko koła przedniego w VW PASSAT B6 TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak i kiedy wymienić Łożysko piasty tył i przód FORD MONDEO III Saloon (B4Y): instrukcje wideo
    Jak wymienić łożysko koła tylnego w FORD MONDEO 3 TUTORIAL | AUTODOC
  • Wymontować ożysko piasty koła przód lewy prawy instrukcje online
    Jak wymienić piastę koła tylnego w VW PASSAT B5+ TUTORIAL | AUTODOC
  • Wskazówki do wymiany Łożysko piasty VW
    Jak wymienić łożysko koła przedniego w VW GOLF 4 TUTORIAL | AUTODOC
  • Dowiedz się jak rozwiązać problem z Łożysko zestaw naprawczy piasty tył lewy prawy FIAT: przewodnik wideo
    Wymiana łożysko koła przedniego FIAT PUNTO TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić łożysko koła tylnego w VW PASSAT B6 TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienić łożysko koła tylnego w VW PASSAT B6 TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić łożysko koła tylnego w OPEL VECTRA C TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienić łożysko koła tylnego w OPEL VECTRA C TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienic łożysko koła tylnego w SKODA FABIA 6Y TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienic łożysko koła tylnego w SKODA FABIA 6Y TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić łożysko w przednim kole w BMW 3 E46 [TUTORIAL]
    Jak wymienić łożysko w przednim kole w BMW 3 E46 [TUTORIAL]
Chcesz uzyskać więcej przydatnych informacji?

Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.

Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Google Play aplikację AUTODOC CLUB
App Store aplikację AUTODOC CLUB
Instrukcje do Łożysko koła wymiana - skanuj kod QR
Skanuj

Aby pobrać aplikację:

  • - zeskanuj kod QR
  • - pobierz z App Store
  • - pobierz z Google Play
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty

Wymiana Łożysko koła tył i przód - przewodnik po najlepszych praktykach

Łożysko koła: filmy instruktażowe z wymiany - playlista AUTODOC CLUB

  • Wymień Łożysko koła samodzielnie - darmowy film instruktażowy
    Play all playlists
    Wymiana łożysko koła hamulcowe — instrukcja wideo | Lekcje wideo krok po kroku
Łożysko koła przewodnik z rozwiązywania problemów samemu
Porady dotyczące obsługi samochodu
  • Łożysko piasty wymiana i wiele innych - darmowe porady wideo
    Co zrobić, gdy zaświeci się kontrolka silnika | Wskazówki od AUTODOC
  • Wskazówki do wymiany ożysko piasty koła
    Weekendowy restart | Wskazówki od AUTODOC
  • Łożysko zestaw naprawczy piasty hacki obsługi
    Samodzielna konserwacja samochodu: w jaki sposób zrobić swój własny środek hydrofobowy | AUTODOC
  • Wskazówki do obsługi Łożysko piasty koła
    Jak wybrać filtr powietrza i kiedy go wymienić? | Wskazówki od AUTODOC

Najczęściej zadawane pytania na temat wymiany łożysk kół

Jakie są oznaki awarii łożyska piasty koła?

Pierwszymi oznakami zużycia łożyska koła są odgłosy zgrzytania, stukania, grzechotania i inne nietypowe dźwięki dobiegające z koła. Odgłosy mogą stać się głośniejsze lub zanikać podczas pokonywania zakrętów. Na przykład hałas podczas skręcania w prawo wskazuje na problem z łożyskiem lewego koła. Zanikanie hałasu wskazuje na usterkę łożyska po prawej stronie auta. Poza tym na kierownicy wyczuwalne są drgania. Czasami wibracje przenoszone są na nadwozie samochodu. Podczas jazdy z zakleszczonym łożyskiem samochód może ściągać na jedną ze stron. Jeśli chwycisz za górną lub dolną część koła i spróbujesz nim zakołysać w górę i dół, odczujesz luzy.

W niektórych przypadkach na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ABS, ponieważ łożysko i układ przeciwblokujący są ze sobą połączone: element posiada wbudowany pierścień ABS, który służy do pomiaru prędkości obrotowej koła.

Powszechne przekonanie, że uszkodzone łożysko koła może prowadzić do nieprawidłowej pracy układu napędowego jest bezpodstawne. Jeśli skrzynia biegów w Twoim aucie nie działa prawidłowo, trzeba poszukać innych przyczyn danej usterki.

Czy mogę samodzielnie wymienić łożysko koła?

Jeśli posiadasz podstawowe umiejętności w zakresie naprawy samochodu, możesz samodzielnie wymienić łożysko piasty koła. Pomogą Ci w tym filmiki instruktażowe od AUTODOC CLUB. Weź jednak pod uwagę, że procedura wymiany tego komponentu jest dość pracochłonna. Możesz potrzebować szczotki drucianej, zestawu nasadek do nakrętek łożyska, kluczy, w tym klucza do kół, młotka i śrubokrętów. Dobrym pomysłem jest również zaopatrzenie się w produkty do pielęgnacji samochodu: zmywacz do hamulców, który usuwa brud i odtłuszcza powierzchnie, olej penetrujący do poluzowania zaklinowanych elementów złącznych oraz smar uniwersalny. Jeśli masz dostęp do podnośnika samochodowego, znacznie ułatwi to pracę. Przeciętnie wymiana elementu na jednym kole może trwać od 1 do 3 godzin w zależności od konstrukcji samochodu oraz Twoich umiejętności.

Nie ma konieczności wymiany części parami na jednej osi. W razie potrzeby można wymienić tylko jedną uszkodzoną część. Zazwyczaj w nowoczesnych samochodach stosuje się łożyska kół wykonane w formie jednoczęściowej. Nie ma potrzeby smarowania ich przed montażem, ponieważ są one fabrycznie wypełnione odpowiednim smarem.

Bardzo ważne jest dokręcenie nakrętki piasty koła z odpowiednim momentem dokręcenia, w przeciwnym razie część może się szybko zepsuć. Moment dokręcenia różni się w zależności od marki i modelu samochodu i zazwyczaj jest określony przez producenta samochodu w instrukcji obsługi pojazdu.

Czy jazda ze zużytym łożyskiem piasty jest niebezpieczna?

Tak, bardzo niebezpieczna. W najlepszym wypadku jazda z wadliwym łożyskiem zakończy się kosztowną naprawą zawieszenia. W najgorszym wypadku jeśli łożysko piasty pęknie podczas jazdy autem, koło może się zaklinować, powodując całkowitą utratę kontroli nad samochodem, co może doprowadzić do wypadku drogowego.

Jak szybko łożysko koła może się zepsuć?

Średnia żywotność tej części wynosi 100 000 - 150 000 kilometrów. Jednak w niektórych przypadkach, na przykład jeśli część jest wadliwa lub kiepskiej jakości, lub jeśli została nieprawidłowo zamontowana, łożysko może zepsuć się nawet po przejechaniu 3 000 kilometrów.

Do jego wczesnej awarii przyczynia się niewspółosiowość części względem osi obrotu, zbyt mocno dokręcona nakrętka piasty koła, użycie narzędzi udarowych do montażu, ponowne wykorzystanie starych elementów mocujących i uszczelek, a także agresywny styl jazdy, któremu towarzyszy częste nagłe ruszanie i hamowanie. Jazda po nieutwardzonych nawierzchniach drogowych i przeciążenie pojazdu także wpływa niekorzystnie na część. Nie zaleca się jazdy autem przez głębokie kałuże. Należy również unikać nieprofesjonalnego tuningu, ponieważ montaż zbyt szerokich kół lub felg o zbyt dużej średnicy, użycie niskoprofilowych opon, sztywniejszych sprężyn i amortyzatorów zwiększa obciążenie podzespołu piasty koła i może spowodować jej szybkie zniszczenie.