
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie są oznaki awarii łożyska piasty koła?
Pierwszymi oznakami zużycia łożyska koła są odgłosy zgrzytania, stukania, grzechotania i inne nietypowe dźwięki dobiegające z koła. Odgłosy mogą stać się głośniejsze lub zanikać podczas pokonywania zakrętów. Na przykład hałas podczas skręcania w prawo wskazuje na problem z łożyskiem lewego koła. Zanikanie hałasu wskazuje na usterkę łożyska po prawej stronie auta. Poza tym na kierownicy wyczuwalne są drgania. Czasami wibracje przenoszone są na nadwozie samochodu. Podczas jazdy z zakleszczonym łożyskiem samochód może ściągać na jedną ze stron. Jeśli chwycisz za górną lub dolną część koła i spróbujesz nim zakołysać w górę i dół, odczujesz luzy.
W niektórych przypadkach na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ABS, ponieważ łożysko i układ przeciwblokujący są ze sobą połączone: element posiada wbudowany pierścień ABS, który służy do pomiaru prędkości obrotowej koła.
Powszechne przekonanie, że uszkodzone łożysko koła może prowadzić do nieprawidłowej pracy układu napędowego jest bezpodstawne. Jeśli skrzynia biegów w Twoim aucie nie działa prawidłowo, trzeba poszukać innych przyczyn danej usterki.
Czy mogę samodzielnie wymienić łożysko koła?
Jeśli posiadasz podstawowe umiejętności w zakresie naprawy samochodu, możesz samodzielnie wymienić łożysko piasty koła. Pomogą Ci w tym filmiki instruktażowe od AUTODOC CLUB. Weź jednak pod uwagę, że procedura wymiany tego komponentu jest dość pracochłonna. Możesz potrzebować szczotki drucianej, zestawu nasadek do nakrętek łożyska, kluczy, w tym klucza do kół, młotka i śrubokrętów. Dobrym pomysłem jest również zaopatrzenie się w produkty do pielęgnacji samochodu: zmywacz do hamulców, który usuwa brud i odtłuszcza powierzchnie, olej penetrujący do poluzowania zaklinowanych elementów złącznych oraz smar uniwersalny. Jeśli masz dostęp do podnośnika samochodowego, znacznie ułatwi to pracę. Przeciętnie wymiana elementu na jednym kole może trwać od 1 do 3 godzin w zależności od konstrukcji samochodu oraz Twoich umiejętności.
Nie ma konieczności wymiany części parami na jednej osi. W razie potrzeby można wymienić tylko jedną uszkodzoną część. Zazwyczaj w nowoczesnych samochodach stosuje się łożyska kół wykonane w formie jednoczęściowej. Nie ma potrzeby smarowania ich przed montażem, ponieważ są one fabrycznie wypełnione odpowiednim smarem.
Bardzo ważne jest dokręcenie nakrętki piasty koła z odpowiednim momentem dokręcenia, w przeciwnym razie część może się szybko zepsuć. Moment dokręcenia różni się w zależności od marki i modelu samochodu i zazwyczaj jest określony przez producenta samochodu w instrukcji obsługi pojazdu.
Czy jazda ze zużytym łożyskiem piasty jest niebezpieczna?
Tak, bardzo niebezpieczna. W najlepszym wypadku jazda z wadliwym łożyskiem zakończy się kosztowną naprawą zawieszenia. W najgorszym wypadku jeśli łożysko piasty pęknie podczas jazdy autem, koło może się zaklinować, powodując całkowitą utratę kontroli nad samochodem, co może doprowadzić do wypadku drogowego.
Jak szybko łożysko koła może się zepsuć?
Średnia żywotność tej części wynosi 100 000 - 150 000 kilometrów. Jednak w niektórych przypadkach, na przykład jeśli część jest wadliwa lub kiepskiej jakości, lub jeśli została nieprawidłowo zamontowana, łożysko może zepsuć się nawet po przejechaniu 3 000 kilometrów.
Do jego wczesnej awarii przyczynia się niewspółosiowość części względem osi obrotu, zbyt mocno dokręcona nakrętka piasty koła, użycie narzędzi udarowych do montażu, ponowne wykorzystanie starych elementów mocujących i uszczelek, a także agresywny styl jazdy, któremu towarzyszy częste nagłe ruszanie i hamowanie. Jazda po nieutwardzonych nawierzchniach drogowych i przeciążenie pojazdu także wpływa niekorzystnie na część. Nie zaleca się jazdy autem przez głębokie kałuże. Należy również unikać nieprofesjonalnego tuningu, ponieważ montaż zbyt szerokich kół lub felg o zbyt dużej średnicy, użycie niskoprofilowych opon, sztywniejszych sprężyn i amortyzatorów zwiększa obciążenie podzespołu piasty koła i może spowodować jej szybkie zniszczenie.