Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
W jaki sposób mogę stwierdzić, czy piasta koła jest uszkodzona?
Uszkodzenie piasty koła z wymiennym łożyskiem można wykryć podczas jej przeglądu. Ślady korozji i pęknięcia są wyraźnie widoczne gołym okiem. Podczas wymiany łożyska można także zauważyć uszkodzenie jego gniazda montażowego. Jeśli nakrętka osi zostanie ponownie użyta lub kołnierz ulegnie zniekształceniu, może dojść do chybotania piasty lub pojawienia się drgań pedału hamulca. Niemniej jednak prawdziwa przyczyna usterki może zostać zdiagnozowana jedynie za pomocą specjalnego sprzętu w warsztacie. W zespołach piasty jednoelementowej uszkodzeniu ulega zazwyczaj samo łożysko. Możesz to rozpoznać po pośrednich oznakach, takich jak szumy podczas jazdy autem, kiepskie prowadzenie lub odczuwalne wibracje na kierownicy. Szczegółową diagnostykę powinni przeprowadzić wyłącznie profesjonaliści.
Co powoduje uszkodzenie piasty koła?
Żywotność zespołu piasty zależy od warunków eksploatacyjnych pojazdu. Zła jakość nawierzchni drogowych, agresywny styl jazdy, wielokrotne przeciążania bagażnika, wjeżdżanie w dziury w drodze lub najeżdżanie na krawężnik z wysoką prędkością, a także wystawienie na działanie wilgoci i soli odladzającej to główne przyczyny przedwczesnego zużycia piasty. Ponadto jej uszkodzenie może być spowodowane błędami montażowymi i przekręconymi lub niedokręconymi nakrętkami.
Czy konieczna jest wymiana piasty koła wraz z łożyskiem?
Tak, te części powinny być wymieniane jednocześnie. Próba wyciśnięcie starego łożyska nieuchronnie doprowadzi do jego uszkodzenia, dlatego ten komponent nie może być ponownie użyty.