Kod usterki P0172 - przewodnik krok po kroku jak go zdiagnozować i usunąć
- P0420
- P0171
- P0300
- P0113
- P0340
- P0335
- P0128
- P0172
- P0011
- P0016
- P0102
- P0135
- P0299
- P0301
- P0401
- P0430
- P0087
- P0101
- P0141
- P0174
- P0302
- P0303
- P0304
- P0441
- P0442
- P0700
- P0014
- P0031
- P0106
- P0118
- P0446
- P0500
- P0010
- P0122
- P0134
- P0138
- P0325
- P0341
- P0443
- P0017
- P0030
- P0037
- P0089
- P0100
- P0107
- P0108
- P0121
- P0130
- P0234
- P0403
- P0449
- P0507
- P0012
- P0036
- P0110
- P0123
- P0131
- P0170
- P0351
- P0380
- P0440
- P0496
- P0505
- P0562
- P0705
- P0741
- U0100
- P0013
- P0120
- P0132
- P0133
- P0136
- P0137
- P0193
- P0238
- P0305
- P0306
- P0336
- P0352
- P0400
- P0404
- P0463
- P0480
- P0504
- P0606
- P0001
- P0105
- P0115
- P0117
- P0175
- P0183
- P0191
- P0201
- P0327
- P0328
- P0402
- P0405
- P0444
- P0501
- P0521
- P0650
- P0720
- U0101
- P0000
- P0021
- P0073
- P0088
- P0093
- P0103
- P0140
- P0155
- P0161
- P0332
- P0342
- P0345
- P0353
- P0354
- P0406
- P0410
- P0571
- P0638
- P0715
- P0740
- U0026
- U0073
- P0032
- P0038
- P0051
- P0068
- P0116
- P0125
- P0139
- P0202
- P0203
- P0204
- P0222
- P0230
- P0322
- P0339
- P0343
- P0344
- P0365
- P0411
- P0421
- P0506
- P0520
- P0597
- P0603
- P0607
- P0641
- P0670
- P0685
- P0717
- P0730
- U0001
- P0008
- P0015
- P0018
- P0022
- P0069
- P0157
- P0158
- P0190
- P0200
- P0223
- P0235
- P0236
- P0237
- P0243
- P0315
- P0316
- P0320
- P0330
- P0481
- P0522
- P0523
- P0600
- P0601
- P0683
- P0722
- P0731
- P0743
- P0753
- U0121
- U0155
- U0401
- U3000
- P0046
- P0053
- P0054
- P0057
- P0090
- P0098
- P0104
- P0112
- P0154
- P0192
- P0307
- P0308
- P0321
- Nie znaleziono dopasowania
- Nie znaleziono dopasowania
P0172: znaczenie, przyczyny, naprawy
Pojawienie się kodu P0172 znaczy, że moduł sterujący silnikiem wykrywa nieodpowiednią proporcję mieszanki paliwowo-powietrznej. Błąd P0172 oznacza, że jest w niej zbyt dużo benzyny, co może powodować kłopoty z prawidłową pracą jednostki napędowej. Proporcja optymalna dla silnika to 14,7, a kontrolka silnika i błąd powinien pojawić się, gdy odchylenie jest zbyt duże. Błąd na komputerze pokładowym pojawia się, gdy czujnik wykryje zbyt dużą ilość paliwa w spalinach przelatujących przez komorę spalania. Za wychwycenie tego problemu odpowiada szereg komponentów, które także mogą ulec awarii i generować błędny odczyt. Gdy dojdzie do tej awarii, powinieneś odczuć szarpanie silnika, jednak takie efekty nie zawsze będą mocno widoczne.
Przyczyny błędu P0172Sprawdź online, jakie mogą być przyczyny pojawienia się kodu P0172:
- awaria czujnika masowego przepływu powietrza lub zabrudzenie jego elementów,
- zatkany filtr powietrza,
- przeciek próżniowy,
- nieodpowiednie ciśnienie paliwa,
- awaria zaworu zwrotnego w pompie paliwa,
- awaria zaworu PCV lub jego przeciek,
- zawór EGR jest zacięty,
- wyciek spalin przed czujnikiem tlenu,
- brak szczelności zaworu par paliwa EVAP,
- awaria lub zużycie świec zapłonowych,
- awaria termostatu w układzie chłodzenia.
Powyższe przyczyny są od siebie niezależne, a kod P0172 jest ogólny, więc w przypadku awarii samochodu zawsze wykonaj precyzyjną diagnostykę.
Objawy błędu P0172Zapoznaj się online z możliwymi objawami błędu:
- Gdy proporcja mieszanki paliwowej będzie nieodpowiednia, na desce rozdzielczej pojawi się lampka silnika.
- Zazwyczaj nie zauważysz istotnych różnic w pracy silnika, jednak może on zacząć pracować nierówno lub zacząć szarpać. Częste są kłopoty z uruchomieniem silnika, a z rury wydechowej będzie wydobywał się czarny dym. Skorelowane z tym będzie istotnie większe zużycie paliwa.
Powyższe objawy możesz pomylić z efektami innych awarii, więc zawsze należy wykorzystać urządzenia diagnostyczne oraz sprawdzić poszczególne możliwe przyczyny awarii oddzielnie.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0172Gdy pojawi się błąd P0172 mogą Cię czekać naprawy, takie jak:
- Konieczność naprawy nieszczelności podciśnienia.
- Gdy awarii uległy inne komponenty, takie jak wtryskiwacze paliwa, pompa paliwowa lub regulator paliwa, trzeba je wymienić. Pompę paliwa być może będzie można zregenerować.
- Możliwa jest konieczność wymiany filtrów powietrza.
- Niekiedy awarii ulegają termostat lub czujnik temperatury płynu chłodzącego – należy je wymienić na nowe.
- Przy tym błędzie możliwym rozwiązaniem problemu jest także wymiana świec zapłonowych.
- Jeśli czujnik tlenu lub czujnik masowego przepływu powietrza uległ zabrudzeniu, wyczyść go. Jeśli uległy awarii, trzeba je wymienić.
Istnieje możliwość, że pojawienie się kodu P0172 powiązane jest z awariami innych komponentów, które nie zostały tu wymienione. Jest to bowiem błąd ogólny, więc zawsze trzeba sprawdzić szczegółowo różne możliwości.
Co oznacza błąd kodu P0172?
Błąd oznacza, że czujniki wykryły nieodpowiednią proporcję mieszanki paliwowo-powietrznej – ma ona zbyt dużo paliwa. Może to być spowodowane szerokim spektrum powodów, takich jak awaria masowego czujnika przepływu powietrza, czujnikiem tlenu, nieszczelnością podciśnienia, regulatorem paliwa, awaria wtryskiwacza lub świecy zapłonowej, lub awarią chłodzenia.
Co powoduje błąd P0172?
Pojawienie się kodu P0172 może powodować nierówną pracę silnika (szarpanie), zwiększone zużycie paliwa, a także wydobywanie się czarnego dymu z rury wydechowej. Ponadto możesz zauważyć kłopoty z odpaleniem silnika.
Jak zlikwidować kod P0172?
By zlikwidować błąd, należy wyeliminować usterki poprzez wymianę odpowiednich czujników, naprawę komponentów (np. pompy paliwa), usunięcie nieszczelności lub wymianę świec.
Czy kod P0172 może sam zniknąć?
W rzadkich sytuacjach błąd P0172 może zniknąć sam, ale częściej niezbędna będzie interwencja mechanika. Gdy się pojawi, lepiej udać się do warsztatu i wykonać pełną diagnostykę.
Czy mogę jeździć z błędem kodu P0172?
Teoretycznie z kodem P0172 można jeździć, jednak nie zaleca się pokonywania dłuższych dystansów, zanim nie dokona się konkretnej diagnostyki. Efektem takiej jazdy będzie zwiększone spalanie paliwa.
Ile kosztuje naprawa błędu P0172?
Koszt naprawy błędu P0172 jest zależny od powodu awarii. Najdroższa będzie wymiana pompy paliwa, która może kosztować nawet kilka tysięcy, choć zazwyczaj jej wymiana ograniczy się do kosztu na poziomie 500-2000 zł. Bardziej prawdopodobną przyczyną awarii jest zanieczyszczenie czujników, przepływomierza lub jakaś nieszczelność. Będzie to wymagało precyzyjnej diagnostyki i prostych prac serwisowych, których cena nie powinna wynieść więcej niż kilkaset złotych. W przypadku tego kodu rzadko dochodzi do konieczności wymieniania drogich komponentów.