
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?
Dokonuj przeglądu wizualnego układu hamulcowego co 10 000 kilometrów. Sprawdź, czy na klockach hamulcowych nie ma opiłków metalu. Jeśli je znajdziesz, to uległy one poważnemu zużyciu. Zazwyczaj klocki hamulcowe na przedniej osi należy wymieniać co 25 000 - 40 000 kilometrów, a klocki na tylnej osi po przejechaniu 40 000 - 60 000 kilometrów. Jeżeli ich grubość jest mniejsza niż wartość graniczna podana w dokumentacji technicznej samochodu, należy niezwłocznie je wymienić. Konieczność montażu nowych części jest sygnalizowana również czujnikiem zużycia (jeśli jest zainstalowany), piskami podczas hamowania, wydłużeniem drogi hamowania oraz nadmiernym luzem lub wibracjami pedału hamulca.
Czy trzeba wymieniać wszystkie klocki hamulcowe na raz?
Klocki hamulcowe wymienia się zestawem na jednej osi. Pomaga to zapewnić jak najbardziej skuteczne hamowanie. Nowe elementy mogą być mocniej dociskane do tarcz, co pozwala na szybsze zwalnianie kół. Wymiana klocków hamulcowych wyłącznie po jednej stronie osi prowadzi do pogorszenia stabilności pojazdu.
Czy mogę samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?
Tak, jak najbardziej. Przed rozpoczęciem pracy przeczytaj nasze instrukcje w formacie PDF i obejrzyj nasze filmiki instruktażowe oraz zapoznaj się z zaleceniami producenta samochodu. Do wykonania tej procedury będziesz potrzebować następujących narzędzi: nasadki udarowej do kół, klucza zapadkowego, klucza dynamometrycznego, łomu, narzędzia do wyciskania tłoczków hamulcowych, klucza płasko-oczkowego, wybijaka, młotka i szczypiec okrągłych. Przygotowanie samochodu do naprawy wymaga użycia klinów pod koła, podnośnika i folii do ochrony lakierowanych elementów karoserii. Niezbędne będą również niektóre środki chemiczne: spray do czyszczenia hamulców, smar miedziany i pasta przeciw piszczeniu. Nie zapomnij założyć maski z filtrem, rękawic i gogli ochronnych.
Procedura wymiany nie zajmuje dużo czasu. Doświadczony kierowca poradzi sobie z montażem części w ciągu 15-20 minut na jedno koło. Tym samym montaż elementów na przednich i tylnych kołach zajmie około 1-1,5 godziny. Początkujący kierowca może potrzebować więcej czasu. Nie ma potrzeby odpowietrzania hamulców po zakończeniu procedury wymiany, ponieważ nie wpływa ona na szczelność układu.
Co powoduje szybkie zużycie klocków hamulcowych?
Bardzo często przedwczesne zużycie klocków spowodowane jest awarią zacisku hamulcowego. Zapieczone sworznie prowadzące lub tłoczki uniemożliwiają odsunięcie klocka od tarczy po hamowaniu. Tym samym część wystawiona jest na zużycie ścierne i przegrzanie. Stopień zużycia tarczy hamulcowej również wpływa na stan klocków hamulcowych. Rowki i ślady zużycia na powierzchni tarczy powodują nierównomierne zużycie klocków. W niektórych przypadkach stan techniczny części może ulec pogorszeniu wskutek przedostawania się ciał obcych, np. drobnego żwiru, pomiędzy powierzchnie trące. Kolejną przyczyną przedwczesnego zużycia jest styl jazdy. Częste i gwałtowne hamowanie, jazda po górskich serpentynach może doprowadzić do przegrzewania się części. Z tego względu do jazdy sportowej zaleca się używanie wyczynowych klocków hamulcowych, które zachowują swoje właściwości robocze nawet w ekstremalnie wysokich temperaturach.