Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie elementy są częścią samochodowego systemu tłumienia?
Układ tłumienia obejmuje sprężyny, mocowania kolumny amortyzatorów, tuleje i amortyzatory. Amortyzatory mogą być jednorurowe lub dwururowe, hydrauliczne (amortyzatory olejowe) lub gazowe; wyposażone w regulację tłumienia lub jej pozbawione. Tłoczyska amortyzatorów są chronione osłonami przeciwpyłowymi. Komponenty z możliwością regulacji tłumienia są wyposażone w śrubę mimośrodową do regulacji zbieżności. Zawieszenie pneumatyczne obejmuje przełącznik trybu, kompresor i miechy pneumatyczne. W zawieszeniu mechanicznym amortyzację zapewniają resory piórowe.
Na jakiej zasadzie funkcjonuje układ tłumienia?
System amortyzacyjny zmniejsza amplitudę drgań nadwozia samochodu i absorbuje uderzenia. Podczas jazdy po nierównych drogach sprężyny są ściskane i zwalniane, zapewniając stały kontakt kół z nawierzchnią. Wewnątrz amortyzatora przesuwa się tłok, zwiększając ciśnienie hydrauliczne i tworząc opór niezbędny do tłumienia drgań. Elastyczne miechy pneumatyczne amortyzują wstrząsy, zmieniając swój kształt zgodnie z prześwitem drogi. Resory piórowe są ściskane lub zwalniane w zależności od obciążenia pojazdu, zapewniając delikatną amortyzację.
Z czym wiąże się naprawa układu tłumienia?
Większość elementów systemu tłumienia można wymienić samodzielnie. Powinny być montowane parami na osi, nawet, jeśli tylko jeden z nich uległ uszkodzeniu. Na początku należy podnieść samochód i zdjąć koła. Wszystkie gniazda i prowadnice mocujące należy wyczyścić, a w razie zaistniałej potrzeby wymienić mocowanie, osłonę przeciwpyłową i odbojnik. Do demontażu sprężyny wymagany jest specjalny ściągacz sprężyn zawieszenia. Przed montażem nowego amortyzatora ściśnij go ręcznie od 3 do 5 razy.