Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie są oznaki uszkodzenia paska wielorowkowego?
Wszelkie usterki tego elementu mają bezpośredni wpływ na pracę napędzanych przez niego urządzeń: alternatora, sprężarki klimatyzacji, pompy hydraulicznego wspomagania i wentylatora chłodzącego. Kierowca może na przykład zauważyć, że akumulator samochodowy zaczął się wolniej ładować. W takim przypadku kontrolka akumulatora zapala się lub miga na desce rozdzielczej. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, a pasek wielorowkowy jest zużyty, kręcenie kierownicą będzie wymagało znacznie większego wysiłku niż zwykle. Podczas odpalania silnika i jazdy na wysokich obrotach słychać specyficzny pisk spod maski auta. Podczas kontroli wzrokowej można wykryć pęknięcia, otarcia, zdarte żebra i ślady oleju na powierzchni części.
Czy zużyty pasek wielorowkowy może powodować zwiększone zużycie paliwa?
Nie, zużycie tej części nie wpływa na zużycie paliwa. Zbyt mocno napięty pasek powoduje zwiększenie mechanicznych obciążeń poprzecznych alternatora i wału korbowego. Potrzebują one znacznie więcej energii do obrotu, powodując nieco większe zużycie paliwa. Różnica ta jest jednak tak niewielka, że praktycznie nie da rady jej zauważyć bez użycia specjalistycznych, precyzyjnych przyrządów pomiarowych.
Dlaczego pasek wielorowkowy piszczy, gdy jest zimno?
Piski podczas odpalania silnika, zwłaszcza gdy na zewnątrz jest zimno, są zazwyczaj spowodowane wzrostem lepkości smaru stosowanego w łożyskach alternatora lub kołach pasowych i rolkach prowadzących innych urządzeń pomocniczych. Jeśli smar jest zestalony, obracanie kołem pasowym wymaga więcej wysiłku niż zwykle. Powoduje to ślizganie się paska i powstawanie specyficznego pisku. Po jakimś czasie, gdy wszystkie podzespoły samochodowe nagrzeją się, ten dźwięk znika. Inną przyczyną piszczenia paska zaraz po odpaleniu silnika jest wilgoć, która skropliła się między paskiem a kołami pasowymi i odparowała zaraz po rozgrzaniu silnika.
Czy można kontynuować używanie paska wielorowkowego po wykryciu oznak uszkodzenia?
Uszkodzony pasek należy natychmiast wymienić. W przeciwnym razie może on ulec zerwaniu podczas jazdy, co utrudni kierowcy sterowanie autem i spowoduje awarię sprzętu elektrycznego oraz rozładowanie akumulatora, uniemożliwiając uruchomienie silnika. Co więcej, zerwany pasek wielorowkowy jest niebezpieczny dla układu rozrządu: może owinąć się wokół koła pasowego wału korbowego lub innych kół pasowych tego układu. To z kolei może spowodować zerwanie paska zębatego, uszkodzenie zaworów silnika i pęknięcie koła zębatego (kół zębatych) wałka rozrządu.
Czy mogę samodzielnie wymienić pasek wielorowkowy?
Wymiana paska wielorowkowego jest dość pracochłonną procedurą. Niemniej jednak jeśli będziesz postępować zgodnie z poradnikami od AUTODOC CLUB, będziesz w stanie poradzić sobie z tym samodzielnie. Pamiętaj, że razem z paskiem warto zamontować nowe rolki prowadzące. Przed rozpoczęciem pracy zrób zdjęcie lub wykonaj szkic schematu ustawienia paska. Po zakończeniu procedury niezbędne jest prawidłowe napięcie paska. W tym celu mogą być potrzebne specjalne testery napięcia.
Co powoduje zerwanie paska wielorowkowego?
Z reguły pasek pęka z powodu nadmiernego lub nierównomiernego zużycia lub gdy koła pasowe są ustawione niewspółosiowo, lub też gdy łożyska alternatora i innych podzespołów pomocniczych zablokowały się. Ten problem występuje również wtedy, gdy część została zamontowana nieprawidłowo, na przykład do góry nogami lub lekceważąc schemat ustawienia paska narzucony przez producenta samochodu. Ignorowanie zaleceń producenta dotyczących wymiany kół pasowych wraz z paskiem jest również niebezpieczne: zużyte koło pasowe ma na swojej powierzchni zadziory, które mogą uszkodzić nowy pasek. Ważne jest również, aby był on odpowiednio napięty.
Z czym połączony jest pasek wielorowkowy?
W zależności od konstrukcji pojazdu i jego wersji wyposażeniowej, element ten może łączyć się z różną liczbą podzespołów. Zazwyczaj pasek jest połączony z kołami pasowymi alternatora, sprężarki klimatyzacji i pompy hydraulicznego wspomagania. Ponadto układ obejmuje również napinacz i rolki prowadzące. Szczegółowy schemat ustawienia paska można znaleźć w instrukcji obsługi swojego samochodu.