Gdy komputer pokładowy auta pokazuje błąd P0101 oznacza to, że doszło do awarii czujnika masowego przepływu powietrza (MAF). Może on także wskazywać na kłopot z wydajnością całego obwodu. Może on być powiązany z innymi kodami z początkiem 100. Może on powodować problemy z prawidłowym działaniem silnika. Pojawieniu się kodu P0101 towarzyszy też świecąca się kontrolka silnika. Taka awaria nie unieruchomi auta, jednak zauważysz kłopoty z wydajnością pracy silnika, co zaburzy jazdę. Zaleca się też unikanie dłuższych tras z tym błędem, gdyż może to spowodować poważniejszą awarię jednostki napędowej. Zauważysz także między innymi większe zużycie paliwa.
Przyczyny błędu P0101Dowiedz się online, jakie mogą być przyczyny pojawienia się błędu P0101:
Gdy pojawi się ten błąd, niezbędna jest dokładna diagnostyka, gdyż na samej podstawie kodu trudno określić, co jest przyczyną awarii samochodu.
Objawy błędu P0101Sprawdź, jakie możesz zauważyć objawy kodu P0101:
W wielu przypadkach będzie to możliwe, jednak długotrwała jazda i ignorowanie tego błędu nie wpłynie dobrze na żywotność jednostki napędowej.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0101Dowiedz się, jakie są sposoby naprawy błędu P0101:
Czasem kod P0101 pojawia się od razu po włączeniu silnika. Być może nie oznacza to trwałej awarii i wystarczy go zresetować. Wtedy jednak nie powinna świecić się kontrolka silnika.
Błąd P0101 oznacza, że doszło do awarii czujnika masowego przepływu powietrza (MAF), co spowodowało kłopoty z wydajnością silnika. Kod jest spowodowany awarią samego czujnika MAF, jego zabrudzeniem lub awarią okablowania, nieszczelnością układu dolotowego lub zatkanym filtrem powietrza lub innymi usterkami.
Pojawieniu się kodu P0101 możesz towarzyszyć czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, zdecydowanie mniejszą moc silnika, kłopoty z rozruchem, a także zwiększone spalanie paliwa.
By zlikwidować kod, najczęściej trzeba wymienić filtr powietrza lub wyeliminować wycieki układu dolotowego. Często jednak niezbędna będzie wymiana czujnika MAF.
Teoretycznie kod P0101 może zniknąć sam. Często można go zresetować. Ma to miejsce, gdy pojawi się zaraz po odpaleniu silnika i pozostanie na komputerze pokładowym. Wtedy jednak powinna nie świecić się kontrolka silnika. Jeśli się świeci, ma to związek z awarią, którą najpierw trzeba usunąć. Być może wystarczy prosta interwencja, taka jak wymiana filtrów powietrza lub udrożnienie wlotu.
Krótkotrwała jazda z błędem nie stanowi zagrożenia i zazwyczaj jest możliwa, jednak spowoduje zwiększone spalanie i zmniejszoną efektywność jednostki. Chcąc uniknąć spowodowania dalszych usterek, należy udać się do warsztatu tak szybko, jak to możliwe.
Gdy pojawi się błąd P0101 być może będzie trzeba wymienić czujnik MAF. Wtedy cena samych części wyniesie od 300 do 500 zł. Czasem jednak problem tkwi w filtrze powietrza lub innych tanich komponentach, których cena wynosi do 200 zł. Łączny koszt naprawy razem z kosztami robocizny może więc wynieść od 300 do około 1000 zł.
Błąd P0101 - Czujnik masowego lub objętościowego przepływu powietrza – sygnał poza zakresem/wydajność może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0101, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty