Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Kiedy należy wymienić filtr oleju?
Ten element powinien być wymieniany co 7 000 - 10 000 kilometrów przebiegu. Niemniej jednak żywotność tego typu materiałów eksploatacyjnych może zostać skrócona wskutek ciągłego i nadmiernego obciążania silnika, używania niskiej jakości oleju w układzie smarowania lub przedostawania się do niego płynu chłodniczego z powodu pogorszenia integralności układu. Kolejną przyczyną przedwczesnej wymiany filtra może być przegrzewanie się silnika, wskutek czego konieczna jest wymiana płynu roboczego w układzie smarowania i samego filtra.
Należy zaznaczyć, że nie ma pośrednich objawów zatkania filtra oleju. Część jest wyposażona w specjalny zawór przelewowy, który otwiera się, gdy element filtrujący jest zatkany. Pomaga to zapobiec niedostatecznemu dopływowi oleju. Uniemożliwia to jednak ocenę przepustowości filtra. W związku z tym należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu odnośnie interwałów wymiany i brać pod uwagę warunki eksploatacji samochodu.
Uwaga: nie wolno montować nowego elementu filtrującego do momentu wymiany środka smarującego, ponieważ element szybko ulega zanieczyszczeniu ze względu na dodatki zawarte w oleju. Z tego samego powodu nie należy używać starego filtra z nowym olejem, który bardzo szybko się zanieczyści.
W niektórych przypadkach wycieki widoczne na obudowie filtra wskazują na to, że wymaga on wymiany. Kontrolka ciśnienia oleju może świecić się dłużej niż zwykle w samochodach z poziomo zainstalowanym filtrem. Może być to spowodowane uszkodzeniem zaworu zwrotnego.
Co się stanie, jeśli nigdy nie wymienię filtra oleju?
Konstrukcja filtra oleju obejmuje specjalny zawór przelewowy, który zapobiega niedostatecznemu dopływowi oleju do silnika. Otwiera się on po uruchomieniu zimnego silnika, w przypadku wysokiej lepkości oleju, ekstremalnie wysokiego ciśnienia w układzie smarowania lub gdy element filtrujący jest zatkany i jego przepustowość jest znacznie zmniejszona. Jeśli przez długi czas nie wymieniano filtra oleju, do silnika będzie stale dostarczany zanieczyszczony olej. Doprowadzi to do zwiększonego tworzenia się osadu węglowego i szlamu na elementach silnika, zatkania kanalików olejowych, a także do szybkiego zużycia grupy tłokowo-cylindrowej.
Jakie kroki należy podjąć w celu wymiany filtra oleju?
Przede wszystkim podnieś samochód lub umieść go nad kanałem. Następnie unieruchom pojazd, zaciągając hamulec ręczny. Silnik powinien być lekko rozgrzany. Następnie należy odkręcić śrubę spustową miski olejowej i spuścić zużyty olej do przygotowanego wcześniej pojemnika. Zachowaj ostrożność: olej jest gorący. Później w zależności od tego, czy filtr jest typu kartridżowego czy też nie, trzeba odkręcić obudowę filtra lub wyciągnąć element filtrujący z obudowy. Przykryj karoserię samochodu szmatką, aby jej nie zabrudzić. Posmaruj uszczelkę nowego filtra olejem silnikowym. Przed montażem sam filtr należy również napełnić środkiem smarującym. Pomoże to uniknąć niedostatecznego dopływu oleju do silnika w pierwszych sekundach po jego uruchomieniu. Nową część trzeba wkręcić za pomocą klucza dynamometrycznego. Nie wolno zbyt mocno dokręcać elementu, gdyż uszkodzony pierścień uszczelniający spowoduje nieszczelność w miejscu montażu.
Następnie wyczyść miskę olejową i wkręć gwintowany korek z nowym pierścieniem uszczelniającym. Potem wlej świeży olej do odpowiedniego poziomu, odpal silnik, pozwól mu chwilę popracować i sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu, po czym uzupełnij go w razie potrzeby.
Czy wymiana filtra oleju zwiększa wydajność silnika?
Nie, nie jest to możliwe. Olej jest dostarczany do silnika niezależnie od stanu elementu filtrującego ze względu na obecność zaworu przelewowego. Jeśli ten zawór się zablokuje i przepustowość filtra się pogorszy, ilość oleju dostającego się do silnika może być niewystarczająca. Tym samym na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ciśnienia oleju, która informuje o niskim ciśnieniu oleju w układzie. W takim przypadku trzeba wyeliminować ten problem, zanim zauważy się utratę mocy silnika.
Czy części różnią się między sobą?
Tak, części mogą się różnić rozmiarem, stopniem filtracji, przepustowością, materiałami, z których wykonany jest element filtrujący i obudowa, liczbą zaworów oraz ciśnieniem wymaganym do otwarcia tych zaworów. Dostępne są filtry oleju typu puszkowego (spin-on) i kartridżowego. Wkłady są mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ możliwość wymiany tylko elementu filtrującego rozwiązuje problem utylizacji części metalowych. Należy upewnić się, że wybrane elementy są w pełni zgodne z konstrukcją i warunkami eksploatacji samochodu. Jest to ważne nie tylko dla montażu. Dla przykładu jeśli kupisz do samochodu sportowego produkt z zaworem przelewowym, który otwiera się pod niewielkim ciśnieniem, olej nie będzie filtrowany przez większość czasu.