Wymień filtr oleju podczas każdej wymiany oleju silnikowego.
1.
W pierwszej kolejności należy zlokalizować główne elementy układu smarowania silnika
2.
Wlew oleju. Znajduje się w górnej części silnika
3.
Korek jest zazwyczaj odpowiednio oznakowany
4.
Miarka oleju. Znajduje się on w misce olejowej silnika i przesyła dane o poziomie oleju na deskę rozdzielczą za pomocą sterownika ECU
5.
Zamiast miarki niektóre pojazdy są wyposażone w czujnik elektroniczny
Ważne!
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów w komorze silnika mogą znajdować się dwie miarkiJedna służy do sprawdzania poziomu oleju silnikowego, a druga do sprawdzania poziomu oleju przekładniowegoNie wolno ich pomylić
6.
Filtr oleju. Może być zaprojektowany jako wkład wsadzany do obudowy w bloku silnika lub wykonany jako oddzielny, jednoczęściowy element typu spin-on
7.
Filtr oleju może znajdować się po obu stronach silnika
8.
Jeśli filtr oleju jest zamontowany pod silnikiem, należy zdjąć osłonę silnika
9.
W niektórych samochodach nie ma potrzeby zdejmowania osłony silnika, ponieważ do filtra jest przewidziana specjalna pokrywa serwisowa, która ułatwia dostęp do niego
10.
Korek spustowy. Znajduje się pod silnikiem w misce olejowej
11.
Aby uzyskać dostęp do podwozia pojazdu, należy użyć podnośnika samochodowego, kanału lub rampy, albo lewarka
Uwaga!
W przypadku korzystania z podnośnika konieczne jest również użycie podpór samochodowych
12.
Upewnij się, że samochód jest całkowicie wypoziomowany. Dzięki temu olej silnikowy wypływa równomiernie ze wszystkich części silnika
13.
Filtry oleju różnych producentów mogą różnić się konstrukcją. Dlatego zaleca się stosowanie klucza uniwersalnego
AUTODOC poleca:
Wymieniaj olej, gdy silnik jest jeszcze ciepłyCiepły olej ma większą płynność
14.
Odkręć korek wlewu
15.
Pociągnij bagnet olejowy w górę
16.
Oczyść miejsce pracy
17.
Odkręć korek filtra oleju lub sam filtr
18.
Wyjmij filtr oleju z jego obudowy
Zachowaj ostrożność!
Nie dopuść do przedostania się zanieczyszczeń do gniazda montażowego filtra
19.
Podstaw pojemnik na zużyty olej pod korek spustowy
20.
Oczyść miejsce pracy
21.
Odkręć śrubę spustową
Ważne!
Uważaj, aby nie rozlać oleju
22.
Poczekaj, aż olej całkowicie wycieknie z otworu spustowego
23.
Wyczyść gniazdo filtru oleju
24.
Jeśli filtr jest nakręcany (typu spin-on), nasmaruj jego uszczelkę świeżym olejem
25.
Jeśli filtr jest wkładem, wyjmij go z gniazda montażowego na pokrywie
26.
Zdejmij pierścienie uszczelniające o-ring
27.
Wyczyść gniazdo mocowania wkładu
28.
Zamontuj nowe o-ringi i nowy element filtrujący
29.
Przygotuj nowy korek spustowy z nową uszczelką
30.
Oczyść miejsce pracy
31.
Dokręć korek spustowy za pomocą klucza dynamometrycznego momentem zalecanym przez producenta
32.
Odsuń pojemnik na zużyty olej
33.
Ponownie zamontuj osłonę silnika
34.
Zamontuj filtr oleju i dokręć go za pomocą klucza dynamometrycznego momentem zalecanym przez producenta
35.
Włóż lejek do wlewu oleju
Uwaga!
Stosuj wyłącznie typ oleju zatwierdzony przez producenta samochodu
36.
Wlej do silnika nowy olej w ilości zalecanej przez producenta samochodu
37.
Od czasu do czasu sprawdzaj jego poziom za pomocą miarki
AUTODOC poleca:
Sprawdź poziom oleju za pomocą miarki, gdy samochód stoi na płaskiej, równej powierzchni
38.
Wyciągnij miarkę i wytrzyj stary olej
39.
Wsuń miarkę do oporu i odczekaj kilka sekund
40.
Wyciągnij miarkę i sprawdź ją bez odwracania do góry nogami
41.
Wytrzyj miarkę i włóż ją z powrotem na swoje miejsce
42.
Wyjmij lejek i nakręć korek wlewu oleju
43.
Uruchom silnik i pozwól mu pracować przez 30 sekund
44.
W tym czasie olej silnikowy zostanie rozprowadzony po całym układzie
45.
Wyłącz silnik i odczekaj kilka minut
46.
Ponownie sprawdź poziom oleju silnikowego i w razie potrzeby skoryguj go
Uwaga!
Poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy znacznikami Min i Max
47.
Po zakończeniu procedury należy ponownie ustawić interwał między serwisowy
48.
Alternatywnie można zanotować przebieg, przy którym wykonano czynność serwisową
49.
Jeśli pojazd nie jest wyposażony w miarkę oleju, poziom oleju jest wyświetlany na desce rozdzielczej
Komentarze -
2
@user_1168161
23.01.2025 12:04
Członek
brak opisu kasowania inspekcji serwisowej wymiany oleju
Agata Kowalska
23.01.2025 15:58
@user_1168161
Moderator
Witam, Wymiana jest indywidualna. Nasz podręcznik służy do zapewnienia ogólnego zrozumienia procesu wymiany.
Czy ta instrukcja obsługi była pomocna?
Proszę oceń tę instrukcję obsługi w skali od 1 do 5. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, zapraszamy do kontaktu z nami.
5 - użytkowników zagłosowało
Odblokuj swojego asystenta serwisowania samochodu!
Śledź wydatki, zarządzaj dziennikiem serwisowym, planuj wymiany i nie tylko.
Wymiana jest indywidualna. Nasz podręcznik służy do zapewnienia ogólnego zrozumienia procesu wymiany.