Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?
Żywotność przednich tarcz hamulcowych wynosi średnio 50 000 - 70 000 kilometrów przebiegu, a tylnych 70 000 - 100 000 kilometrów. Czasami jednak trzeba będzie je wymienić wcześniej. Nowe tarcze trzeba zamontować, gdy stare zużyły się do minimalnej grubości podanej w instrukcji obsługi samochodu. Zaleca się dokonywać pomiaru ich grubości za pomocą suwmiarki co 10 000 kilometrów. Również pęknięcia i odpryski, nierównomierne zużycie i wypaczenia wskazują na konieczność wymiany części.
Procedura sprawdzenia poziomu zużycia tarcz hamulcowych:
Istnieją również pośrednie objawy, które informują o konieczności sprawdzenia lub wymiany tarcz hamulcowych. Dla przykładu jeśli podczas hamowania odczuwasz chybotanie, zgrzytanie, grzechotanie lub wibracje, może to oznaczać, że części są wypaczone. W takim przypadku konieczne może być dokonanie dodatkowych pomiarów, na przykład za pomocą czujnika zegarowego. Przed przystąpieniem do pomiaru należy dokładnie wyczyścić piastę koła i tarczę. Zamontuj czujnik na statywie i ustaw jego wrzeciono prostopadle do powierzchni tarczy w odległości około 5 mm od jej krawędzi. Końcówka wrzeciona powinna stykać się z powierzchnią tarczy. Następnie obróć piastą koła. Czujnik zegarowy nie powinien wykazać odchylenia większego niż 0,06 mm.
Kiepskie i nierównomierne hamowanie, jak również wibrujący pedał hamulca wskazują często na nierównomierne zużycie okładziny ciernej tarcz.
Czy tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe należy wymieniać razem?
Podczas wymiany tarcz hamulcowych zaleca się jednoczesny montaż nowych klocków. W starych klockach utworzył się wzór zużycia odpowiadający starych tarczom. Dlatego ponowne użycie tych klocków stwarza ryzyko przedwczesnego zużycia się tarcz i zmniejszonej skuteczności hamowania. To, jak długo potrwa ta procedura zależy od konstrukcji samochodu oraz Twoich umiejętności technicznych. Średnio montaż nowych tarcz i klocków hamulcowych zajmuje od 15 minut do 3 godzin.
Czy mogę wymienić tylko jedną tarczę hamulcową?
Nie, nie wolno tego robić. Tarcze hamulcowe muszą być wymieniane parami na jednej osi. W przeciwnym razie ze względu na mniejszą grubość starej części, a co za tym idzie różne długości skoku tłoka, mechanizmy hamulcowe nie będą działały jednocześnie, co z kolei doprowadzi do niestabilności pojazdu podczas hamowania.
Czy jazda ze zużytymi tarczami hamulcowymi jest niebezpieczna?
Tak, jest to dość niebezpieczne, dlatego zużyte tarcze należy natychmiast wymienić. Zbyt cienka tarcza hamulcowa nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła, przez co może pęknąć lub złamać się po przegrzaniu. W rezultacie koło się blokuje, a samochód wpada w poślizg. Nierównomierne zużycie i głębokie rowki na jej powierzchni zmniejszają powierzchnię styku z klockiem, co prowadzi do zmniejszenia skuteczności hamowania. Wypaczenie powoduje bicie boczne, co z kolei prowadzi do nierównomiernego zużycia się powierzchni roboczej części i zwiększenia skoku pedału hamulca („gąbczaste hamulce”). Jeśli chodzi o korozję, tarcza może być nadal używana, pod warunkiem, że jest ona nieznaczna, niemniej jednak trzeba oczyścić jej powierzchnię, wciskając pedał hamulca do oporu podczas jazdy. Jeśli jednak skuteczność hamowania znacznie się pogorszyła z powodu korozji lub mechanizmy hamulcowe nie działają prawidłowo, należy jak najszybciej wymienić te elementy.