Wymienić Tarcza hamulcowa samemu

Jak wymienić Tarcza hamulcowa - instrukcje i filmiki instruktażowe

Pomocne poradniki i wskazówki dotyczące wymiany Tarcza hamulcowa
Marka
Model
Kategoria części samochodowych

Jak wymienić Tarcza hamulcowa: instrukcje krok po kroku

Tutaj możesz znaleźć pomocne poradniki i wskazówki dotyczące wymiany Tarcza hamulcowa w popularnych modelach samochodów. Stosowanie się do zaleceń naszych ekspertów pomoże Ci samodzielnie wymienić Tarcza hamulcowa. Wybierz swój samochód z paska wyboru i pobierz bezpłatne poradniki i filmiki.
Wymiana Tarcza hamulcowa: samouczki wideo

Najczęściej oglądane filmiki instruktażowe

  • Uniwersalne
    Samodzielna wymiana Tarcze tył i przód - wideo online
    Wymiana tarcz hamulcowych w samochodzie [PORADNIK AUTODOC]
  • Montaż Tarcza hamulcowa samemu instrukcja wideo na VW PASSAT
    Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i przednie klocki hamulcowe w VW PASSAT B5+
  • Jak i kiedy wymienić Tarcze przód i tył VW PASSAT Variant (3B5): instrukcje wideo
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe i tylne klocki hamulcowe w VW PASSAT B5+ TUTORIAL | AUTODOC
  • Wymontować Tarcza hamulcowa wentylowane instrukcje online
    Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i przednie klocki hamulcowe w OPEL ASTRA H TUTORIAL | AUTODOC
  • Wskazówki do wymiany Tarcza FORD
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe, tylne klocki hamulcowe w FORD MONDEO 3 TUTORIAL | AUTODOC
  • Dowiedz się jak rozwiązać problem z Tarcza tylne i przednie TOYOTA: przewodnik wideo
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe, tylne klocki hamulcowe w TOYOTA COROLLA E120 TUTORIAL | AUTODOC
  • Samodzielna wymiana Tarcze tył i przód - wideo online
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe w RENAULT GRAND SCENIC 2
  • Montaż Tarcza hamulcowa samemu instrukcja wideo na RENAULT LAGUNA
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe i tylne klocki hamulcowe w RENAULT LAGUNA 3 TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak i kiedy wymienić Tarcze przód i tył OPEL VECTRA C: instrukcje wideo
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe w OPEL VECTRA C TUTORIAL | AUTODOC
  • Wymontować Tarcza hamulcowa wentylowane instrukcje online
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe, tylne klocki hamulcowe w TOYOTA AVENSIS 2 T25
  • Wskazówki do wymiany Tarcza RENAULT
    Wymiana przednie tarcze hamulcowe, przednie klocki hamulcowe RENAULT MEGANE 2 TUTORIAL | AUTODOC
  • Dowiedz się jak rozwiązać problem z Tarcza tylne i przednie OPEL: przewodnik wideo
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe w OPEL ASTRA H TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i przednie klocki hamulcowe w FORD FOCUS 2 TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i przednie klocki hamulcowe w FORD FOCUS 2 TUTORIAL | AUTODOC
  • Wymiana tylne tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe Mazda 6 GY TUTORIAL | AUTODOC
    Wymiana tylne tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe Mazda 6 GY TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe w BMW 5 E60 TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienić przednie tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe w BMW 5 E60 TUTORIAL | AUTODOC
  • Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe w CITROËN C5 TUTORIAL | AUTODOC
    Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe w CITROËN C5 TUTORIAL | AUTODOC
Tarcza hamulcowa : prawidłowa utylizacja
Ogólne zalecenia AUTODOC dotyczące redukcji zanieczyszczeń
Wymiana Tarcza hamulcowa przód i tył - przewodnik po najlepszych praktykach

Tarcza hamulcowa: filmy instruktażowe z wymiany - playlista AUTODOC CLUB

  • Wymień Tarcza hamulcowa samodzielnie - darmowy film instruktażowy
    Play all playlists
    Wymiana tarcze hamulcowe — instrukcja wideo | Lekcje wideo krok po kroku
Tarcza hamulcowa przewodnik z rozwiązywania problemów samemu
Porady dotyczące obsługi samochodu
  • Tarcze wymiana i wiele innych - darmowe porady wideo
    4 oznak zużycia tarczy hamulcowej | AUTODOC
  • Wskazówki do wymiany Tarcza hamulcowa
    3 najczęstsze przyczyny, dla których samochód może drgać | AUTODOC
  • Tarcza hacki obsługi
    Dlaczego hamulce piszczą? | Wskazówki od AUTODOC
  • Wskazówki do obsługi Tarcze
    Top 5 błędów w naprawie hamulców | Wskazówki od AUTODOC
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Instrukcje do Tarcza hamulcowa wymiana - skanuj kod QR
Skanuj

Aby pobrać aplikację:

  • - zeskanuj kod QR
  • - pobierz z App Store
  • - pobierz z Google Play
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty

Najczęściej zadawane pytania na temat wymiany tarcz hamulcowych

Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?

Żywotność przednich tarcz hamulcowych wynosi średnio 50 000 - 70 000 kilometrów przebiegu, a tylnych 70 000 - 100 000 kilometrów. Czasami jednak trzeba będzie je wymienić wcześniej. Nowe tarcze trzeba zamontować, gdy stare zużyły się do minimalnej grubości podanej w instrukcji obsługi samochodu. Zaleca się dokonywać pomiaru ich grubości za pomocą suwmiarki co 10 000 kilometrów. Również pęknięcia i odpryski, nierównomierne zużycie i wypaczenia wskazują na konieczność wymiany części.

Procedura sprawdzenia poziomu zużycia tarcz hamulcowych:

  1. Podnieś odpowiednią oś samochodu.
  2. Zdejmij koło.
  3. Zmierz grubość tarczy za pomocą suwmiarki. W celu uzyskania jak najdokładniejszych wyników dokonaj pomiaru w 12-15 różnych miejscach wokół tarczy w odległości 12-15 mm od jej krawędzi. Tym samym powinno się uzyskać praktycznie równe odczyty.
  4. Porównaj uzyskane wyniki z dopuszczalną grubością minimalną podaną w instrukcji obsługi samochodu.
  5. Dokonaj przeglądu powierzchni tarczy. Głębokie rysy, nierównomierne zużycie i silna korozja wskazują na konieczność wymiany części.

Istnieją również pośrednie objawy, które informują o konieczności sprawdzenia lub wymiany tarcz hamulcowych. Dla przykładu jeśli podczas hamowania odczuwasz chybotanie, zgrzytanie, grzechotanie lub wibracje, może to oznaczać, że części są wypaczone. W takim przypadku konieczne może być dokonanie dodatkowych pomiarów, na przykład za pomocą czujnika zegarowego. Przed przystąpieniem do pomiaru należy dokładnie wyczyścić piastę koła i tarczę. Zamontuj czujnik na statywie i ustaw jego wrzeciono prostopadle do powierzchni tarczy w odległości około 5 mm od jej krawędzi. Końcówka wrzeciona powinna stykać się z powierzchnią tarczy. Następnie obróć piastą koła. Czujnik zegarowy nie powinien wykazać odchylenia większego niż 0,06 mm.

Kiepskie i nierównomierne hamowanie, jak również wibrujący pedał hamulca wskazują często na nierównomierne zużycie okładziny ciernej tarcz.

Czy tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe należy wymieniać razem?

Podczas wymiany tarcz hamulcowych zaleca się jednoczesny montaż nowych klocków. W starych klockach utworzył się wzór zużycia odpowiadający starych tarczom. Dlatego ponowne użycie tych klocków stwarza ryzyko przedwczesnego zużycia się tarcz i zmniejszonej skuteczności hamowania. To, jak długo potrwa ta procedura zależy od konstrukcji samochodu oraz Twoich umiejętności technicznych. Średnio montaż nowych tarcz i klocków hamulcowych zajmuje od 15 minut do 3 godzin.

Czy mogę wymienić tylko jedną tarczę hamulcową?

Nie, nie wolno tego robić. Tarcze hamulcowe muszą być wymieniane parami na jednej osi. W przeciwnym razie ze względu na mniejszą grubość starej części, a co za tym idzie różne długości skoku tłoka, mechanizmy hamulcowe nie będą działały jednocześnie, co z kolei doprowadzi do niestabilności pojazdu podczas hamowania.

Czy jazda ze zużytymi tarczami hamulcowymi jest niebezpieczna?

Tak, jest to dość niebezpieczne, dlatego zużyte tarcze należy natychmiast wymienić. Zbyt cienka tarcza hamulcowa nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła, przez co może pęknąć lub złamać się po przegrzaniu. W rezultacie koło się blokuje, a samochód wpada w poślizg. Nierównomierne zużycie i głębokie rowki na jej powierzchni zmniejszają powierzchnię styku z klockiem, co prowadzi do zmniejszenia skuteczności hamowania. Wypaczenie powoduje bicie boczne, co z kolei prowadzi do nierównomiernego zużycia się powierzchni roboczej części i zwiększenia skoku pedału hamulca („gąbczaste hamulce”). Jeśli chodzi o korozję, tarcza może być nadal używana, pod warunkiem, że jest ona nieznaczna, niemniej jednak trzeba oczyścić jej powierzchnię, wciskając pedał hamulca do oporu podczas jazdy. Jeśli jednak skuteczność hamowania znacznie się pogorszyła z powodu korozji lub mechanizmy hamulcowe nie działają prawidłowo, należy jak najszybciej wymienić te elementy.