Pojawienie się kodu P0130 na komputerze diagnostycznym oznacza, że wykryto nieprawidłowe działanie obwodu czujnika tlenu (sondy lambda). Błąd P0130 jest rejestrowany, gdy brakuje sygnału dochodzącego do czujnika. Może to oznaczać awarię czujnika tlenu (mechaniczną lub elektryczną), a także nieszczelność w układzie wydechowym lub problem z jednostką sterującą silnikiem (modułem ECU lub modułem PCM). Błąd spowoduje zapalenie kontrolki silnika. Zauważysz nierówną pracę jednostki napędowej, zwiększone spalanie, kłopoty z przyspieszaniem, a także istotny spadek mocy. Zazwyczaj nie jest to poważna awaria, jednak długotrwała jazda z taką awarią nie jest zalecana, gdyż może prowadzić do spowodowania poważniejszej usterki silnika.
Przyczyny błędu P0130Przeczytaj online, jakie mogą być potencjalne przyczyny błędu P0130:
Najczęstsze przyczyny pojawienia się kodu P0130 to awaria samego czujnika lub nieszczelność układu wydechowego (który często ulega naturalnemu skorodowaniu i pojawiają się dziury powodujące nieszczelność).
Objawy błędu P0130Zapoznaj się z wymiernymi objawami pojawienia się kodu P0130:
Powyższe objawy mogą nie występować w dużej intensywności, jednak jeśli awaria dotyczy np. nieszczelności układu wydechowego, sytuacja może się pogarszać. Nie jest to poważne zagrożenie dla silnika, więc nie musisz od razu przerywać jazdy, jednak zaleca się unikanie dłuższych tras po zarejestrowaniu przez komputer kodu P0130 i udanie się do mechanika.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0130Dowiedz się, jakie są zalecane naprawy błędu P0130:
Czasem numer kodu P0130 zostanie zarejestrowany, jednak po jego zresetowaniu się nie pojawi. Oznacza to, że zaburzenie było chwilowe.
Kod P0130 na komputerze diagnostycznym to sygnał problemu z obwodem czujnika tlenu (sondy lambda). Brak sygnału do czujnika może oznaczać uszkodzenie mechaniczne lub elektryczne, nieszczelności w układzie wydechowym lub problemy z jednostką sterującą silnikiem. Ten błąd skutkuje zapaleniem kontrolki silnika, a objawy to niestabilna praca silnika, zwiększone zużycie paliwa i utrata mocy. Mimo że to zazwyczaj nie jest poważna usterka, długotrwała jazda bez naprawy może prowadzić do poważniejszych problemów silnika.
Awaria powodująca błąd P0130 sprawia, że silnik traci moc, ma problemy z przyspieszaniem i może nie reagować na dodanie gazu. Ponadto zauważysz zwiększone zużycie paliwa.
By zlikwidować kod, zazwyczaj należy wymienić czujnik tlenu (sondę lambda), naprawić obwód czujnika lub pozbyć się nieszczelności układu wydechowego.
Kod nie zniknie sam jeśli nie wyeliminuje się przyczyny awarii. Czasem jednak wystarczy zresetować błąd i przeprowadzić test drogowy. Jednak jeśli pojawi się od razu na komputerze, niezbędna jest naprawa któregoś z elementów poprzedzona dokładną diagnostyką.
Krótkotrwała jazda z kodem P0130 jest dozwolona, jednak ze względu na obciążenie silnika należy unikać dłuższych tras.
Wymiana samego czujnika tlenu (sondy lambda) nie jest wysokim kosztem – razem z ceną robocizny wynosi od 200 do 400 zł. Jeśli awarii uległo okablowanie, cena naprawy także nie będzie wyższa. Jeśli błąd P0130 jest spowodowany nieszczelnością układu wydechowego, koszt może być dużo wyższy i sięgnąć nawet 1000 zł, jednak w większości sytuacji niezbędna jest wymiana lub naprawa tylko kilku elementów, a średnia cena naprawy wyniesie 500-700 zł.
Błąd P0130 - Awaria obwodu czujnika tlenu (O2) (czujnik 1 banku 1) może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0130, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty