Diagnostyka samochodu na podstawie koloru spalin

Diagnostyka samochodu na podstawie koloru spalin

Jedną z oznak nieprawidłowego działania silnika i związanych z nim układów jest dym z rury wydechowej. Wiele problemów można określić na podstawie jego koloru i struktury. W tym artykule dowiesz się, jakie kolory mogą mieć spaliny i poznasz powody ich występowania.

Dlaczego po odpaleniu samochodu wydobywa się z niego dym?

Jeśli dym z silnika pojawia się tylko podczas jego rozruchu, szczególnie w mroźne lub suche dni, i znika po rozgrzaniu silnika, to nie oznacza to awarii: w ten sposób kondensat odparowuje z układu wydechowego.

Dlaczego z rury wydechowej unosi się biały dym?

Jeśli dym z rury wydechowej nie znika po rozgrzaniu się jednostki napędowej, a dzieje się to w suche i gorące dni, oznacza to, że woda dostaje się do silnika. Zazwyczaj dzieje się to w dwojaki sposób: albo w przypadku zmieszania z płynem chłodzącym, co wskazuje na utratę szczelności uszczelki głowicy cylindrów lub układu chłodzenia; albo z paliwem, jeśli jest ono słabej jakości.

 Jak pozbyć się białego dymu z rury wydechowej? Podejmij następujące kroki: 
  1. Sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniku. Jego gwałtowny spadek wskazuje na utratę szczelności układu chłodzenia.
  2. Skontroluj komorę silnika: wyciek często można wykryć na styku bloku silnika i głowicy cylindrów.
  3. Skontroluj zbiornik płynu chłodzącego. Obecność oleju w zbiorniku jest pośrednią oznaką utraty szczelności uszczelki głowicy cylindrów, a wraz z białym dymem może wskazywać na to, że płyn chłodniczy dostaje się do komór spalania silnika.
  4. Skontroluj szyjkę wlewu oleju. Nie powinno być na niej białej piany.
  5. Jeżeli wykryto co najmniej jedną z wyżej wymienionych oznak, należy zaprowadzić swój samochód do warsztatu w celu zlecenia profesjonalnej diagnostyki. W ramach naprawy konieczna będzie wymiana uszczelki głowicy cylindrów i ewentualnie wyszlifowanie stykających się powierzchni bloku silnika i głowicy cylindrów.
  6. Jeśli nie ma problemów z układem chłodzenia, spróbuj zatankować na innej stacji paliw.
  7. Sprawdź, czy zbiornik paliwa jest szczelny. W razie konieczności zleć jego naprawę lub wymianę.
Z rury wydechowej unosi się biały dym

Czy mogę wciąż jeździć moim samochodem, jeśli wydostaje się z niego biały dym?

Niestety nie. Nigdy nie odkładaj diagnostyki na potem: płyn chłodniczy rozcieńczy olej po zmieszaniu się z nim, co osłabi jego właściwości smarne. Może to doprowadzić do zniszczenia ruchomych części silnika. Z tego powodu nawet, aby dostać się do warsztatu, skorzystaj z lawety.

Czasami biały dym unosi się spod maski. Może to oznaczać wrzenie płynu chłodniczego i przegrzanie silnika, a także utratę szczelności chłodnicy lub jej przewodów. W tym wypadku natychmiast zatrzymaj samochód i pozwól, aby silnik się ochłodził. Następnie skontroluj układ chłodzenia pod kątem nieszczelności. W przypadku stwierdzenia poważnego wycieku dalsza jazda jest zabroniona.

Dlaczego z mojego samochodu wydostaje się czarny dym?

Gęsty, czarny dym z rury wydechowej jest oznaką zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej. Może być to spowodowane zatkanym filtrem powietrza (w wyniku czego do silnika doprowadzana jest mniejsza ilość powietrza), nieprawidłowym działaniem pompy paliwowej lub regulatora, co powoduje wzrost ciśnienia w przewodzie paliwowym.

 Jeżeli zauważyłeś problem, postępuj zgodnie z poniższymi krokami: 
  1. Zmierz ciśnienie w układzie paliwowym za pomocą manometru.
  2. Sprawdź stan wtryskiwaczy. W tym celu należy użyć multimetru, aby zmierzyć ich rezystancję i porównać uzyskane wartości z wartościami nominalnymi. Dla bardziej szczegółowej diagnostyki, która powinna być przeprowadzona na specjalnym stanowisku, zaprowadź swój samochód do warsztatu.
  3. Upewnij się, że sondy lambda działają prawidłowo. Najpierw sprawdź, czy czujniki są odpowiednio podłączone do przyłączy. Wyczyść styki w razie potrzeby. Zdemontuj część i dokonaj jej przeglądu. Obecność osadu na ochronnej tubie elementu wskazuje na konieczność jego wymiany.
  4. Włącz zapłon. Podłącz sondy multimetru do obwodu grzałki. Napięcie powinno wynosić 12V.
  5. Podłącz sondy miernika do przewodu sygnałowego i uziemienia w podwoziu. Odczyt multimetru powinien wynosić 0,45V.
  6. Odłącz wtyczkę od urządzenia. Zmierz rezystancję pomiędzy stykami grzałki. Odczyty mogą się różnić w zależności od rodzaju czujnika, ale nie powinny przekraczać 2-10 omów.
  7. Zainstaluj nowy czujnik w miejscu wadliwego.
  8. Jeśli masz samochód z silnikiem Diesla, uruchom tryb regeneracji filtra cząstek stałych.
  9. W pojazdach z silnikiem Diesla gęsty, czarny dym może się pojawiać wskutek zatkanego filtra cząstek stałych.
Z mojego samochodu wydostaje się czarny dym

Czy mogę wciąż jeździć autem, jeżeli z wydechu wydobywa się czarny dym?

Przy zauważeniu czarnych spalin z samochodu należy jak najszybciej dokonać diagnostyki problemu. W rzeczywistości zbyt bogata mieszanka powietrzno-paliwowa pali się wolniej niż zwykle, co prowadzi do miejscowego przegrzania elementów silnika. Ponadto część paliwa spala się w tłumiku, co stwarza ryzyko spalania stukowego i zniszczenia katalizatora. Świece zapłonowe ulegają awarii wcześniej niż zwykle. Z czasem elementy układu wydechowego mogą się przepalić na wylot. Czasami silnik się zaciera.

Dlaczego z wydechu wydostaje się niebieski dym?

Pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej oznacza, że olej dostał się do komór spalania. Jest to zazwyczaj spowodowane zużyciem części grupy tłokowo-cylindrowej, przyklejaniem się pierścieni tłokowych, niszczeniem uszczelek trzonka zaworu i stosowaniem oleju o niewłaściwej lepkości.

 Oto, co musisz zrobić: 
  1. Upewnij się, że w układzie smarowania stosowany jest właściwy olej. W przeciwnym razie wymień go, przepłukując układ.
  2. Zmierz ciśnienie sprężania w cylindrach silnika. Jeśli jest ono niewystarczające, komory spalania utracą swoją szczelność. Wymagana będzie bardziej dokładna diagnostyka.
  3. Zaprowadź swój samochód do warsztatu: dość często sytuacja, w której spaliny są niebieskie jest wyznacznikiem zbliżającego się remontu silnika. Nie ma możliwości przeprowadzania go na własną rękę bez pomocy specjalistów.
Z wydechu wydostaje się niebieski dym

Co się stanie, jeśli dalej będę jeździć autem, gdy niebieski dym wydostaje się z silnika?

Niebieski dym sam w sobie jest oznaką istnienia usterek. Jeśli odłożysz naprawę na później, sytuacja tylko się pogorszy. Na przykład już dzięki wymianie uszczelek trzonka zaworu i pierścieni tłokowych w odpowiednim czasie, możesz uniknąć poważnych problemów. Jeśli jednak zwlekasz z naprawą, tłoki mogą się wypalić, co pociągnie za sobą znacznie większe koszty.

Podsumowanie

Dym z rury wydechowej prawie zawsze oznacza występowanie usterek w różnych układach pojazdu. Nie można go lekceważyć. Im szybciej rozwiążesz problem, tym mniej szkód wyrządzi on Twojemu samochodowi.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty