Jak dobrać odpowiednie felgi do samochodów

Jak dobrać odpowiednie felgi do samochodów

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy przewodnik zakupowy po felgach samochodowych. Ten artykuł ułatwi Ci podjęcie decyzji. Wyjaśnimy, jakie są różnice pomiędzy felgami aluminiowymi a felgami stalowymi i jakie parametry musisz wziąć pod uwagę podczas zakupu oraz podpowiemy, jak o nie dbać.

Felgi aluminiowe czy felgi stalowe?

Przed kierowcami stoją 2 rodzaje felg do wyboru — felgi stalowe i felgi aluminiowe. Felgi aluminiowe są najczęściej spotykane, są standardem w najtańszych autach. Ich największym atutem są walory estetyczne. Ceny felg aluminiowych się wahają, koszt najdroższej felgi może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych! Są dużo lżejsze od felg stalowych, tym samym zapewniają większy komfort jazdy. Część kierowców uważa, że są za miękkie i tym samym nie są trwałe, ale nie jest to prawda. Elastyczność aluminium sprawia, że są bardziej odporne na odkształcenia niż felgi stalowe. Ponadto zapewniają lepszy chłodzenie hamulców, tym samym to dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy lubią szybką jazdę.

Felgi stalowe to tania alternatywa dla felg aluminiowych. W przeciwieństwie do felg aluminiowych nie kuszą swoim wyglądem. Jest to jednak ulubiony wybór kierowców w okresie zimy ze względu na ich wysoką wytrzymałość oraz odporność na działanie soli drogowej. Ponadto są odporne na obciążenia statyczne i dynamiczne.

Rodzaje felg stalowych

Rodzaje felg stalowych
  • i Felgi stalowe klasyczne
    Charakteryzują się wytrzymałością, dlatego też kierowcy chętnie wybierają je podczas zimy. Są bardzo tanie, można je już kupić za 80 złotych. Najczęściej stosowane w samochodach klasy niższej.
  • i Felgi strukturalne
    Kierowcy zachwalają ich wytrzymałą konstrukcję i atrakcyjny wygląd — wyglądem nie różnią się znacząco od felg aluminiowych. Jest to tanie i praktyczne rozwiązanie, jako że na stalową część montowany jest dopasowany do kształtu kołpak — w przypadku uszkodzenia to tylko kołpak jest wymiany. Felgi strukturalne również świetnie wyglądają bez kołpaków.
  • i Felgi stalowe hybrydowe
    Rzadko spotykany rodzaj felg stalowych. Jest to połączenie aluminiowego rotora felgi z jej stalową obręczą. Są bardziej wytrzymałe od felg aluminiowych, ale znacznie tańsze.

Rodzaje felg aluminiowych

Rodzaje felg aluminiowych
  • i Felgi odlewane
    Najbardziej popularny i najtańszy rodzaj felg aluminiowych. Są mniej wytrzymałe od felg stalowych i innych felg aluminiowych.
  • i Felgi rollowane
    Bardziej wytrzymałe niż felgi odlewane. Są mniej podatne na pęknięcia, dzięki temu jest to świetne rozwiązanie dla kierowców, którzy jeżdżą po ciężkich drogach, czyli drogi z wybojami, dziurami.
  • i Felgi kute
    Najdroższy rodzaj felg aluminiowych — mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za felgę. Ze względu na złożony proces produkcji i jego koszty są najczęściej spotykane w wyczynowych sportowych samochodach oraz w supersamochodach.

Style felg

Jeśli już wybraliśmy rodzaj materiału, to możemy przejść to stylu, czyli wzoru felg. Felga dobrana do samochodu pomoże wizualnie ulepszyć pojazd. Tutaj głównie chodzi o ilość ramion, szerokość i kolor felgi. Wszystko jest kwestią gustu (i portfela!) kierowcy.

Najbardziej popularne felgi to felgi pięcio, sześcio i siedmio ramienne. Zaleca się mocować większe felgi na sezon letni, a mniejsze na sezon zimowy.

Kierowcy dbający o wygląd estetyczny na pewno zwrócą uwagę na kolor felgi. Tradycyjnie felgi są w kolorze srebrnym, ale najlepsi producenci felg aluminiowych i stalowych sprzedają także modele w różnych kolorach, a także modele dwukolorowe.

Parametry

Ponownie wracamy do technicznego aspektu felg. Parametry, które trzeba wziąć pod uwagę to rozmiar, rozstaw śrub, ET (offset) oraz otwór centralny.

  • i Rozmiar. Podawany w formacie 0x0. Pierwsza liczba to szerokość felgi. Szerokość felgi decyduje o szerokości opony. Im szersze felgi, tym szersze opony, co oznacza więcej przyczepności na drodze. Druga liczba to średnica obręczy, na której są osadzone śruby. Oba rozmiary są podawane w calach.
  • i Rozstaw śrub. 5×110. Pierwsza cyfra (w tym przykładzie 5) oznacza ilość śrub. Druga cyfra to średnica okręgu, na którym umieszczone są otwory montażowe. Jeśli niemożemy znaleźć felg w danym rozstawie, to możemy skorzystać z dystansów, które zmienią rozstaw śrub. Należy uważać, ponieważ dystanse mogą spowodować wysunięcie koła na zewnątrz.
  • i ET (odsadzenie / offset felgi). ET felgi oznacza głębokość osadzenia felgi na piaście koła. Podawana w milimetrach. Ten parametr jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na rozstaw osi kół (dobierając ET, można wysuwać lub wsuwać koło z wnętrza nadkola), czyli ma wpływ na komfort jazdy i prawidłową pracę elementów zawieszenia. ET równe 0 oznacza, że miejsce styku piasty i felgi jest dokładnie w osi symetrii felgi. ET dodatnie oznacza, że miejsce styku piasty i felgi jest po prawej stronie; felgi mogą wychodzić poza obrys samochodu. Uwaga! Zgodnie z kodeksem drogowym żaden element nie może wystawać poza obrys samochodu. ET ujemne oznacza, że miejsce styku felgi i piasty jest bardziej po lewej stronie od osi symetrii; rotor felgi cofa się do nadkola.
  • i Średnica otworu centralnego. Ta wartość jest podawana w milimetrach. Pomaga odpowiednio wycentrować felgę na piaście. Jeśli istnieje różnica między otworem centralnym felgi a średnicą piasty, to można to skorygować za pomocą pierścienia centrującego (dotyczy głównie felg aluminiowych)

Felga większa czy mniejsza?

Kierowcy najczęściej stawiają na felgi o rozmiar większe. Większe felgi poprawiają przyspieszenie samochodu i wjeżdżanie w zakręty.

Felgi o małej wadze zmniejszają masę nieresorowaną (masa elementów dotykających drogę, np. koła i opony), co poprawia komfort jazdy i precyzję prowadzenia.

Jeśli chodzi o estetykę, mniejsze felgi optycznie odciążają samochód, a większe felgi działają w odwrotnie.

Dobrze zastanów się przed podjęciem decyzji!

Wybór odpowiedniej felgi jest niezmiernie ważny zwłaszcza w przypadku felg aluminiowych. Nie jest możliwy zwrot aluminiowej felgi po jej amontowaniu. Źle dobrane felgi mogą zmienić właściwości jezdne pojazdu.

Jak dbać o felgi?

Jak dbać o felgi

Oczywiście felgi często się brudzą. W zależności od brudu może wystarczyć wyczyszczenie kół szamponem do mycia samochodu z ciepłą wodą. Najbardziej dokuczliwy jest osad z klocków hamulcowych, który jest bardzo trudny do wyczyszczenia. Tutaj pomogą specjalne preparaty o bardzo silnym działaniu. Wystarczy nałożyć specjalny środek na felgi, odczekać parę minut i spłukać wodą pod ciśnieniem. Felga będzie wyglądała jak nowa!

Zmartwień może przysparzać również rdza na kołach, która najczęściej pojawia się zimą. Ten problem dotyka głównie starszych felg. Rdzę można mechanicznie usunąć, ale też na szczęście dostępne są specjalne środki do chemicznego usuwania rdzy, które są o wiele skuteczniejsze niż mechaniczne usuwanie. Jeśli masz felgi aluminiowe, to koniecznie zwróć uwagę na to, aby środek usuwał rdzę z powierzchni aluminiowych.

Czy opłaca się odnawianie używanych felg?

Kierowca, który chce zregenerować swoje felgi, musi liczyć się z kosztami. Często okazuje się, że nie ma gwarancji, że naprawa się uda. Jeśli znasz się na mechanice, możesz spróbować zrobić to samemu. Potrzebna będzie szlifierka z papierem ściernym o granulacji 60 oraz 1200-2000. Najpierw musisz zeszlifować całą powierzchnię, następnie uzupełnić ubytki za pomocą szpachli i ponownie zeszlifować. Powierzchnię felgi należy dokładnie oczyścić i odtłuścić, a następnie nałożyć 2 warstwy lakieru podkładowego. Po wyschnięciu możesz nałożyć kolor wedle swojego upodobania. Aby zabezpieczyć koła przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, na sam koniec pomaluj felgi lakierem bezbarwnym. Gotowe!

Pamiętaj, że kupując felgi, musisz stosować się do parametrów zalecanych przez producenta Twojego samochodu. Zainwestuj w produkty dobrej jakości. Najlepsi producenci felg zawsze stawiają na jakość i bezpieczeństwo swoich produktów. I oczywiście dbaj o swoje felgi — regularnie czyść z wszelkich zabrudzeń.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty