Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych

Ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, pełne właściwości trakcyjne opon oraz na właściwą pracę bieżnika. Musi być dopasowane do konkretnego modelu pojazdu. Dowiedz się, jakie jest zalecane ciśnienie w oponach.

Na samym początku trzeba zaznaczyć, że każdy pojazd ma inny poziom ciśnienia w oponach. Ile powietrza ma być w oponach, zależy głównie od rozmiaru pojazdów i obciążenia, ale także od zaleceń producenta. Przyjęło się, że prawidłowe ciśnienie w oponach wynosi 2,2 barów. To ciśnienie jest bezpieczne w większości samochodów, ale jeśli chcemy mieć 100% pewność, że ciśnienie w oponach spełnia normy bezpieczeństwa, lepiej kierować się wytycznymi producenta auta.

Jednostki ciśnienia w oponach

Ciśnienie opon podaje się w atmosferach, barach, PSI (‘pound per square inch’, czyli funt na cal kwadratowy) lub kilopaskalach (kPa).

Atmosfery (atmosfera techniczna w kontekście opon) i bar są bardzo do siebie podobne, niewielkie różnice w ich wartościach można spokojnie ominąć. 1 kPa to tysiąc Paskali. PSI to jednostka brytyjskiego systemu miar. 1 psi to 0,0680459582401954 atm, 1 psi = 0,068947 bar.

Gdzie można znaleźć informację o zalecanym ciśnieniu opon?

Gdzie można znaleźć informację o zalecanym ciśnieniu opon

Zalecane wartości można znaleźć w różnych miejscach w samochodzie, to zależy od jego marki, modelu i wersji. Taka informacja zawsze jest podawana w instrukcji obsługi pojazdu. Wartości są też umieszczone na tabliczce znamionowej, która może znajdować się na słupku przy drzwiach kierowcy, na przednich drzwiach przy zamku, w schowku, w bagażniku przy kole zapasowym, na klapce wlewu paliwa. Zawsze można też się dopytać dilera lub sprzedawcy opon. W Internecie dostępne są też online kalkulatory ciśnienia. Wystarczy wybrać konkretny model pojazdu i wyszukiwarka znajdzie wartości zalecanych ciśnień w oponach, wartości minimalne i maksymalne odnośnie do przednich i tylnych kół. Uwaga, wartości zależą też od producenta opon, wybrane serwisy internetowe wspierają czasami konkretnych producentów opon, więc uważnie czytaj wszystkie opisy.

Kontrolka ciśnienia w oponach

Kontrolka ciśnienia w oponach

Od 2014 roku europejscy producenci pojazdów są zobowiązani montować urządzenia kontrolujące ciśnienie w oponach. Miało to związek z rosnącą liczbą wypadków, które były spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Kontrolki czujnika TPMS zazwyczaj mają kolor czerwony albo/oraz żółty. Kolory i ich funkcje zależą od marki, modelu i wyposażenia auta. Kolor żółty zwykle oznacza, że ciśnienie jest zbyt niskie, aby opona mogła sprawnie pracować, ale czujnik pozwala na samodzielne dostanie się do najbliższej stacji benzynowej / warsztatu samochodowego. Kolor czerwony głównie oznacza sytuację awaryjną, czyli całkowity brak ciśnienia w oponach. Konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie auta i skontrolowanie ogumienia. Auto będzie musiało zostać odholowane, ponieważ ryzyko utraty kontroli nad pojazdem jest zbyt wysokie, aby kontynuować podróż. Informacje, jak działa system TPMS w Twoim samochodzie, możesz znaleźć w instrukcji obsługi lub dowiedzieć się u dealera.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach można zmierzyć za pomocą manometru. Można to zrobić samemu (manometr dobrej jakości można kupić za około 100 złotych w markecie budowlanym) lub na stacji benzynowej / w serwisie wulkanizacyjnym.

Ciśnienie należy mierzyć na zimnych kołach — najlepiej odczekać 30 minut po zaparkowaniu auta. Ciśnienie w nagrzanej oponie może być wyższe nawet o 20% od aktualnego ciśnienia. Specjaliści zalecają sprawdzanie ciśnienia raz w miesiącu. Kierowcy, którzy często wyjeżdżają w dłuższe trasy, powinni sprawdzać ciśnienie przed każdą podróżą.

Ciśnienie w oponach za niskie

Spadek ciśnienia jest naturalnym zjawiskiem, związanym z eksploatacją opon. To normalne, że po kilku miesiącach użytkowania opon, ich ciśnienie będzie wynosiło mniej, niż na początku. Ciśnienie spada również pod wpływem nagłych skoków temperatur, zwłaszcza zimą i wiosną. Niższe ciśnienie może być jednak wynikiem nieszczelnego wentylu lub zaworu opony, uszkodzenia opony lub wykrzywienia felgi. Niewłaściwy montaż nowej opony też może być winowajcą.

Ciśnienie w oponach za niskie: szybciej się wycierają po bokach

Niskie ciśnienie w oponach powoduje zauważalne przedłużenie drogi hamowania. Opony o zbyt niskim ciśnieniu pogarszają komfort kierowania, wpływają negatywnie na stabilność auta podczas skręcania, hałasują i szybciej się wycierają po bokach. Ich żywotność bardzo szybko spada. Opony są także bardziej podatne na aquaplaning, czyli nie są w stanie odpowiednio szybko odprowadzać wodę. Miękkie opony także generują zbyt wysoką temperaturę, co zwiększa ryzyko wystrzału opony przy dużej prędkości auta. Niedopompowane opony także zwiększają spalanie paliwa.

Istnieją jednak pewne zalety. Obniżenie ciśnienie w oponach poprawia komfort na dziurawych drogach oraz na błocie i śniegu. Z tego powodu czasami upuszcza się powietrze w pojazdach terenowych.

Aby uniknąć ryzyka jazdy na zbyt niskim ciśnieniu, które bardzo często jest wynikiem przebicia opony, możesz założyć opony Run Flat. Opony Run Flat umożliwiają bezpieczną jazdę nawet do 80 km po przebiciu opony.

Ciśnienie w oponach za wysokie

Wyższe ciśnienie jest zalecane, kiedy samochód jest obciążony ładunkiem, bagażnik jest pełny oraz w samochodzie jest komplet pasażerów.

Najczęstszą przyczyną zbyt wysokiego ciśnienia w oponach jest brak zmiany ciśnienia po podróży z większym obciążeniem. Może to być też skutek błędów pomiarowych, np. wadliwego manometru.

Zbyt wysokie ciśnienie opon powoduje, że wewnętrzna część bieżnika ulega szybkiemu starciu, a sfery boczne są praktycznie nieużywane. Zawyżone ciśnienie powoduje gorszą przyczepność opon i pogorszenie komfortu podróży, kierowca i pasażerowie odczuwają wszystkie wstrząsy. Przekazywanie wstrząsów na samochód ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu zawieszenia, to skraca żywotność m.in. amortyzatorów i tulei. Taka opona jest bardzo podatna na uszkodzenia; może pęknąć w wyniku najechania na krawężnik lub wpadnięciu w dziurę. Do zalet większego powietrza w oponach zalicza się większą stabilność auta podczas skręcania oraz mniejsze opory toczenia, czyli obniżony poziom spalania paliwa.

Ciśnienie w oponach letnich

W okresie letnim często występują wahania temperatur. Każdy spadek i wzrost temperatury ma wpływ na ciśnienie w kołach, dlatego też w okresie letnim ważna jest regularna kontrola i dopasowanie ciśnienie do aktualnie panujących warunków atmosferycznych.

Ciśnienie w oponach zimowych

W szczególnie intensywnych mrozach można podnieść ciśnienie o 0,2 bara. Ma to pozytywny wpływ na sterowność, sztywność oraz przyczepność kół. Trzeba pamiętać, żeby wyrównać ciśnienie do zalecanego poziomu, kiedy temperatura wzrośnie.

Ciśnienie na tej samej osi

Zawartość powietrza na przedniej i tylnej osi powinna być identyczna. Dotyczy to w szczególności większości samochodów osobowych.

Odmienne wartości na przedniej i tylnej osi są spotykane wyłącznie w samochodach sportowych, gdzie tylne opony są szersze niż opony przednie.

Czy można pompować koła azotem?

Tak. Takie rozwiązanie najpierw było stosowane w samochodach wyścigowych oraz w maszynach przemysłowych. W przeciwieństwie do sprężonego powietrza azot nie reaguje z wodą. Dzięki temu w oponach pompowanych azotem nie występuje ryzyko powstawania rdzy na felgach. Stosowanie azotu do pompowania kół pozwala zaoszczędzać czas na sprawdzaniu i regulowaniu poziomu powietrza w oponach oraz wydłuża ich żywotność. Takie rozwiązanie jest jednak uciążliwe. Co jakiś czas opony wymagają okresowego dopompowania, a takie usługi nie są łatwo dostępne. Nie jest to rozwiązanie dla zwykłego kierowcy. Na taki zabieg powinni zdecydować się głównie kierowcy, którzy bardzo często jeżdżą, np. kierowcy taksówek.

Jak dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

Zacznij od wyboru najlepszych opon do swojego samochodu. Kiedy samodzielnie zmieniasz opony, zwróć szczególną uwagę na to, żeby je dobrze zamontować. Zły montaż ma wpływ na ciśnienie opon. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach — nawet co 2 tygodnie, jeśli jest taka konieczne. W razie potrzeby dopompuj lub spuszczaj powietrze.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty