Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Dlaczego ogrzewanie samochodowe ulega awarii?
Ogrzewanie samochodowe przestaje funkcjonować nawet wtedy, gdy jeden z jego elementów ulegnie awarii. Termostat może się zablokować z powodu stosowania kiepskiej jakości płynu chłodniczego. Sterownik HVAC i przekaźnik mogą ulec przepaleniu wskutek uszkodzenia okablowania. Przewody i chłodnica nagrzewnicy z czasem tracą szczelność, co prowadzi do wycieku płynu chłodzącego i powietrza w całym układzie. Zatkane kanały wentylacyjne, kiepski stan filtra kabinowego lub uszkodzenie klapek lub dmuchawy wiążą się z mniejszą ilością ciepłego powietrza dostającego się do wnętrza przedziału pasażerskiego. Zablokowana pompa wody nie jest w stanie rozprowadzić płynu chłodzącego po układzie.
Dlaczego ogrzewanie samochodowe działa tylko podczas jazdy?
Funkcjonowanie ogrzewania samochodowego zależy bezpośrednio od pracy układu chłodzenia silnika. Płyn chłodzący przepływa przez chłodnicę i przewody. Za jego dostarczanie odpowiedzialna jest pompa wody, która jest napędzana za pomocą paska napędowego. Pasek napędowy zaczyna się poruszać dopiero wtedy, gdy silnik jest w ruchu. Aby ogrzać płyn chłodniczy i dostarczyć go do chłodnicy nagrzewnicy, silnik musi osiągnąć temperaturę roboczą. Zimne powietrze jest przepuszczane przez chłodnicę za pomocą dmuchawy i podgrzewane jeszcze przed przedostaniem się do przedziału pasażerskiego.
Dlaczego ogrzanie przedziału pasażerskiego zajmuje tak długo?
W dużych pojazdach wnętrze ogrzewa się dłużej niż w pojazdach kompaktowych. Więcej czasu potrzeba również na ogrzanie silnika i przedziału pasażerskiego w temperaturze poniżej zera. Ze względu na niskie zużycie paliwa silniki Diesla potrzebują więcej czasu na osiągnięcie temperatury roboczej niż silniki benzynowe. Tym samym wnętrze samochodów z silnikami Diesla pozostaje zimne przez dłuższy czas. Ogrzewanie w niektórych pojazdach elektrycznych nie jest wystarczająco wydajne ze względu na niską moc grzałki termoelektrycznej.