Odkręć nakrętkę i wyjmij drążek stabilizatora z amortyzatora. Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H7. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 17. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 11
Zabezpiecz strzemiączko blokujące ustawienie przewodu hamulcowego oraz wiązki przewodów. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 12
Odłącz przewody i przewód hamulcowy od wspornika amortyzatorów.
Krok 13
Wyczyść mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą. Wyczyść mocowanie łączące przegub kulowy ze zwrotnicą. Użyj drucianej szczotki. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 14
Odkręć dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą. Skorzystaj z nasadki o numerze #18. Skorzystaj z pokrętki.
Krok 15
Odkręć mocowanie przegubu kulowego od zwrotnicy. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 19.
Krok 16
Zabezpiecz wahacz. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 17
Rozłącz przegub kulowy ze zwrotnicy. Skorzystaj ze ściągacza do przegubów kulowych.
Krok 18
Obniż hydrauliczny podnośnik do skrzyni biegów o 10-15 cm.
AUTODOC poleca:
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Opuść płynnie podnośnik skrzyni biegów, bez gwałtownych ruchów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów.
Krok 19
Odłącz dźwignię dolną od zwrotnicy.
Krok 20
Podprzej zwrotnicę. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 21
Zwolnij dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą. Skorzystaj ze specjalnej nasadki do usuwania amortyzatorów.
Krok 22
Obniż hydrauliczny podnośnik do skrzyni biegów o 10-15 cm.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Wskazówka:
Płynnie obniż podnośnik hydrauliczny skrzyni biegów, bez szarpania, ażeby uniknąć uszkodzenia zespołów i mechanizmów.
Krok 23
Odłącz zwrotnicę z kolumny amortyzatora.
Krok 24
Odkręć górne mocowanie uchwytu amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #13. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Wskazówka od ekspertów z AUTODOC:
Ażeby uniknąć kontuzji, podtrzymaj amortyzator przy odkręcaniu śrub mocujących.
Krok 25
Wyjmij kolumnę resorującą.
Krok 26
Ustaw wspornik amortyzator na prasie służącej do wymiany amortyzatorów.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Profesjonaliści zalecają:
Zwróć uwagę, że przy stosowaniu urządzenia do ściskania sprężyn należy mocno utrzymywać zwoje sprężyny, ściskając sprężyny z boków przeciwnych.Śledź za poprawnym położeniem sprężyny w ucóhwycie.Upewnij się, że zwoje sprężyny szczelnie weszły do uchwytów blokujących.
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 21. Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 31
Zdejmij górne mocowanie kolumny. Użyj łomu.
Krok 32
Zwolnij sprężynę śrubową.
Krok 33
Zdejmij sprężynę.
Krok 34
Zdemontuj osłonę przeciwpylną amortyzatora oraz ogranicznik.
Krok 35
Zdejmij stary amortyzator z hydraulicznej sprężarki sprężyny śrubowej.
AUTODOC poleca:
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Dokładnie sprawdź mocowanie, osłonę i odbój amortyzatora. Wymień je w razie potrzeby.Przed zamontowaniem nowego amortyzatora, powinieneś ręcznie do napompować 3-5 razy.
Krok 36
Zamontuj nowy amortyzator na hydraulicznej sprężarce śrubowej.
Krok 37
Zamontuj rękaw chroniący przed pyłem oraz ogranicznik na nowym amortyzatorze.
Krok 38
Zamontuj sprężynę na amortyzatorze.
Krok 39
Ściśnij sprężynę.
Krok 40
Zamontuj górne mocowanie amortyzatora i łożysko mocujące śruby.
Krok 41
Dokręć nakrętkę od drążka tłoku amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #21. Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 64 Nm.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. Wskazówka od AUTODOC:
Sprawdź czy sprężyna jest właściwie umieszczona. Unikaj niewspółosiowości.
Krok 42
Rozluźnij sprężynę.
Krok 43
Zdejmij zamontowany amortyzator.
Krok 44
Załóż zaślepkę mocowania amortyzatora.
Krok 45
Zamontuj amortyzator w nadkolu.
Krok 46
Przykręć górne mocowanie uchwytu amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #13. Nie dociskaj go.
AUTODOC poleca:
BMW E46 touring – Aby uniknąć obrażeń, przytrzymaj kolumnę amortyzatora podczas wkręcania śrub mocujących.
Krok 47
Nasmaruj gniazda montażowe amortyzatora na zwrotnicy. Użyj drucianej szczotki. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 48
Podprzej zwrotnicę. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 49
Zamontuj wspornik amortyzator w zwrotnicy.
Krok 50
Dokręć dolne mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą. Skorzystaj z nasadki o numerze #18. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 80 Nm.
Krok 51
Wyjmij podporę spod zwrotnicy.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – BMW E46 touring. AUTODOC zaleca:
Płynnie obniż podnośnik hydrauliczny skrzyni biegów, bez szarpania, ażeby uniknąć uszkodzenia zespołów i mechanizmów.
Zabezpiecz mocowania łączące wahacz ze zwrotnicą. Zastosuj smar miedziany.
Krok 54
Połącz dolne ramię ze zwrotnicą.
Krok 55
Zamontuj mocowania wahacza.
Krok 56
Zabezpiecz wahacz. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 57
Wkręć mocowanie łączące przegub kulowy ze zwrotnicą. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 19. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 65 Nm.
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj
Aby pobrać aplikację:
- zeskanuj kod QR
- pobierz z App Store
- pobierz z Google Play
Wskazówki i triki dotyczące BMW 3 Touring (E46)
Zobacz więcej
Top 5 błędów popełnianych podczas pracy przy komorze silnika | Wskazówki od AUTODOC
Jak pomalować samochód sprayem? | Wskazówki od AUTODOC
Co zrobić, gdy pasek piszczy? | Wskazówki od AUTODOC
Samodzielna naprawa alternatora | Wskazówki od AUTODOC
Najczęściej wymieniane części samochodowe w BMW 3 SERIES