JTD to seria silników Diesla wyprodukowanych przez koncern Fiat Chrysler Automobiles wyposażonych w system bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail. Dane silniki montowane są w samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo. Zostały w nie wyposażone także pojazdy marki Chrysler, Jeep, Maserati, RAM oraz innych producentów. Silniki JTD produkowane są od 1997 roku. Były one pierwszymi jednostkami napędowymi, które zostały wyposażone w system bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail – był on wspólnym tworem firmy Fiat i Bosch. Niektóre silniki JTD zostały skonstruowane przy współpracy z koncernem General Motors. Wszystkie z nich wyposażone są w dwie turbosprężarki lub turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Charakteryzują się one wysoką mocą, niezawodnością oraz oszczędnością paliwową.
Popularne silniki JTD
Kod silnika |
Nazwa wersji |
Pojemność (L) |
Ilość i układ cylindrów |
Ilość zaworów |
Moc (KM) |
Max moment obrotowy silnika (N·m) |
Data rozpoczęcia produkcji |
Modele |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; od 2002, MultiJet |
1.9 |
4, rzędowy |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1.9 |
4, rzędowy |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1.3 |
4, rzędowy |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1.6 |
4, rzędowy |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2.0 |
4, rzędowy |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2.4 |
5, rzędowy |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2.4 |
5, rzędowy |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2.3 |
4, rzędowy |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Najczęściej spotykane awarie silników JTD
Awarie | Silniki |
W wersjach z plastikowym kolektorem dolotowym przetarciu mogą ulec klapy wirowe, uszkadzając tym samym jednostkę napędową w przypadku przedostania się ich do komór spalania. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
W przypadku braku terminowej wymiany oleju silnikowego wtryskiwacze paliwa mogą bardzo szybko ulec zatkaniu. Po ich oczyszczeniu nie starczą one na zbyt długi okres czasu. | 1.9 MultiJet. |
Bardzo szybkie wypalenie się oleju, co może powodować przeskakiwanie łańcucha rozrządu | 1.3 MultiJet. |
Krótka żywotność łańcucha rozrządu. W przypadku jego awarii uszkodzeniu mogą ulec wahacze. | 1.3 MultiJet. |
Awarie elektroniczny modułu sterującego ECU przy wyjątkowo niskich temperaturach, uniemożliwiające odpalenie silnika. | 1.3 MultiJet. |
Czynnik chłodzący zaczyna wyciekać spod termostatu, co może prowadzić do przegrzewania się silnika. W niektórych wersjach sam termostat jest podatny na pękanie. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
uśmiechnięty mechanik z masą doświadczenia w występowaniu w filmikach instruktażowych AUTODOC
Nigdy nie widziany bez swoich gogli ochronnych
jeździ BMW X5 E53
marzy o otrzymaniu Gold Play Button, dzięki 1 000 000 subskrypcji na YouTubie
Skomentuj