Co to jest JTD? Osiągi silnika

Co to jest JTD? Osiągi silnika

JTD to seria silników Diesla wyprodukowanych przez koncern Fiat Chrysler Automobiles wyposażonych w system bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail. Dane silniki montowane są w samochodach marki Fiat, Lancia i Alfa Romeo. Zostały w nie wyposażone także pojazdy marki Chrysler, Jeep, Maserati, RAM oraz innych producentów. Silniki JTD produkowane są od 1997 roku. Były one pierwszymi jednostkami napędowymi, które zostały wyposażone w system bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail – był on wspólnym tworem firmy Fiat i Bosch. Niektóre silniki JTD zostały skonstruowane przy współpracy z koncernem General Motors. Wszystkie z nich wyposażone są w dwie turbosprężarki lub turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Charakteryzują się one wysoką mocą, niezawodnością oraz oszczędnością paliwową.

Popularne silniki JTD

Kod silnika Nazwa wersji Pojemność (L) Ilość i układ cylindrów Ilość zaworów Moc (KM) Max moment obrotowy silnika  (N·m) Data rozpoczęcia produkcji Modele
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 Unijet; od 2002, MultiJet 1.9 4, rzędowy 8 80–140 195–280 1997 Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 MultiJet 1.9 4, rzędowy 16 140–190 305‒400 2002 Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 MultiJet 1.3 4, rzędowy 16 70–105 170 2003 Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 Multijet 1.6  4, rzędowy 16 105–120 290–320 2006 Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 Multijet II 2.0 4, rzędowy 16 110–195 260–380 2008 Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 Unijet 2.4 5, rzędowy 10 136–150   1997 Fiat Marea; Fiat Marea Weekend
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 Multijet 2.4 5, rzędowy 20 175–210 385–400 2003 Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon
F1AE0481D;  F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D Multijet 2.3 4, rzędowy 16 110–148 270–380 2006 Fiat Ducato

       Najczęściej spotykane awarie silników JTD

AwarieSilniki
W wersjach z plastikowym kolektorem dolotowym przetarciu mogą ulec klapy wirowe, uszkadzając tym samym jednostkę napędową w przypadku przedostania się ich do komór spalania.1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v.
W przypadku braku terminowej wymiany oleju silnikowego wtryskiwacze paliwa mogą bardzo szybko ulec zatkaniu. Po ich oczyszczeniu nie starczą one na zbyt długi okres czasu.1.9 MultiJet.
Bardzo szybkie wypalenie się oleju, co może powodować przeskakiwanie łańcucha rozrządu1.3 MultiJet.
Krótka żywotność łańcucha rozrządu. W przypadku jego awarii uszkodzeniu mogą ulec wahacze.1.3 MultiJet.
Awarie elektroniczny modułu sterującego ECU przy wyjątkowo niskich temperaturach, uniemożliwiające odpalenie silnika.1.3 MultiJet.
Czynnik chłodzący zaczyna wyciekać spod termostatu, co może prowadzić do przegrzewania się silnika. W niektórych wersjach sam termostat jest podatny na pękanie.1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty