Geartronic — skrzynie biegów do samochodów Volvo

Geartronic — skrzynie biegów do samochodów Volvo

Geartronic to półautomatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz funkcją sterowania manualnego, która wykorzystywana jest w samochodach osobowych i użytkowych marki Volvo. Została ona wypuszczona w latach 1990-tych. Aktualnie jest ona dostępna w praktycznie wszystkich modelach danej marki motoryzacyjnej. Tryb manualny umożliwia kierowcy sterowanie pojazdem w momencie, gdy jest to koniecznie: na przykład, aby zwiększyć jego parametry do jazdy terenowej lub dynamikę w określonych warunkach drogowych.

Jak działa skrzynia biegów Geartronic

Domyślnie skrzynia biegów Geartronic pracuje w trybie automatycznym, niezależnie obliczając i zmieniając przełożenie skrzyni biegów. Aby zmienić tryb roboczy na manualny, kierowca musi przesunąć dźwignię selektora w tryb “+S-”, a następnie “+” lub “-”, w zależności od biegu, jaki ma zamiar wrzucić. Wiele nowoczesnych modeli marki Volvo posiada łopatki zmiany biegów, które służą do sterowania manualną skrzynią biegów. Po przełączeniu tryb na manualny zmienia się kolor kontrolki na desce rozdzielczej “+S−” na pomarańczowy, a także pojawia się na niej cyfra, która określa wrzucony bieg.

Popularne wersje skrzyni biegów Geartronic

Kod skrzyni biegów Producent Ilość biegów Max pojemność silnika (L) Max moment obrotowy silnika  (N·m) Data rozpoczęcia produkcji Modele
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Geartronic

AwarieSkrzynie biegów
W przypadku braku terminowej wymiany oleju cewki bardzo szybko ulegają zatkaniu produktami zużycia sprzęgła.AW55-50SN, TG-81SC.
Zużywanie się mechanicznych elementów skrzyni biegów wskutek zbyt niskiego poziomu oleju przekładniowego.  AW55-50SN.
Wałki przekładni planetarnych ulegają częstej awarii.AW55-50SN.
Zużyciu ulega sprzęgło hydrokinetyczne przemiennika momentu obrotowego.TG-81SC. 
Wyciekowi ulega tuleja lub uszczelka lewej osi wału napędowego.TG-81SC.
Łożyska są podatne na awarie.GM 4Т65Е. 

Komentarze - 9

  • @user_53345
    07.06.2021 18:03
    Członek

    Witam, jestem posiadaczem Volvo S90 2017r. Chciałbym zapytać co mogłoby być przyczyną lekkiego szarpania przy hamowaniu tuż przed zatrzymaniem pojazdu? Dodam, że klocki i tarcze są nowe.

    • @Agata Kowalska
      02.02.2022 08:47
      Członek

      Witamy,
      Przede wszystkim musisz upewnić się, że problem nie dotyczy jednostki napędowej.W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów jest to łatwe.Nie dotykaj pedału hamulca:
      jeśli podczas wybiegu występują szarpnięcia, sprawa dotyczy automatycznej skrzyni biegów.Przyczyną może być niewystarczający lub zbyt wysoki poziom płynu w automatycznej skrzyni biegów.Wady mogą ukrywać się w korpusie zaworu.Szarpnięcia podczas hamowania mogą pojawić się natychmiast po wymianie tarcz-albo jest to kiepska jakość części zamiennej, albo niewłaściwy montaż .
      Nie działa mechanizm hamulcowy.
      Luz łożyska koła.

    • @user_1000896
      20.01.2024 15:07
      Członek

      Troche inny samochód bo A klasa z 2020 roku i dokładnie te same objawy jak u Pana i kolegi poniżej. Serwis uważa że wszystko działa jak należy.
      Szukam S90 ale widzę że z deszczu pod rynnę

  • @user_54519
    11.06.2021 21:41
    Członek

    Witam, mam dokładnie to samo - Volvo V90 CC T5 2019 po aktualizacji Polestar. Serwis mówi że jest ok, ale nie jest, szczególnie po jeździe w trasie. Czy udało się Panu zdiagnozować problem ?

    • @Agata Kowalska
      02.02.2022 14:36
      Członek

      Witamy,
      Najpierw spróbuj wymienić olej w skrzyni biegów.

  • @user_222057
    02.06.2022 05:39
    Członek

    witam,
    mam volvo xc60 d4 z 2018r, przebieg niecałe 60tys km, skrzynia aut 8 biegów aisin.
    Chciałem wymienić w serwisie olej w skrzyni metodą dynamiczną tak aby cały olej został wymieniony. Serwisant mi odpowiedział, że volvo nie zaleca wymiany dynamicznej tylko statyczną. Koszt 1000zł. W serwisach zajmujących się skrzyniami koszt dynamicznej wymiany to ok 1300zł. Zgłupiałem i nie wiem co zrobić....
    pozdrawiam Marcin

  • @user_337722
    18.03.2023 20:23
    Członek

    Witam.Blad P273300 Pressure control solenoid stuck F.Ktory to dokladnie zawór?Auto Volvo V60 D5 2.4 2011 D5244T10

  • @user_1268647
    06.04.2024 12:34
    Członek

    witam. posiadam volvo s60 2012r. z silnikiem 2.0 diesel. mam problem z automatyczna skrzynia biegów, objawy są następujące: gdy zmieniam położenie drążka z R na D potrafi mocno, niekiedy lekko albo wcale, szarpnąć autem. Podczas zmiany biegów nic się nie dzieje, szarpnięcie występuje tylko i wyłącznie podczas zmiany z R na D i to nie zawsze. co może być przyczyną? nie mam w okolicy żadnego specjalisty z tej dziedziny a najbliższy (Wrocław) zaproponował wymianę skrzyni. Z góry dziękuję.

    • @P.
      08.04.2024 08:22
      @user_1268647
      Członek

      Witam, na początek polecam wymianę oleju i filtra w automatycznej skrzyni biegów, może to pomoże. Jeśli to nie pomoże to pomoże tylko naprawa skrzyni biegów.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty