Geartronic — skrzynie biegów do samochodów Volvo

Geartronic — skrzynie biegów do samochodów Volvo

Geartronic to półautomatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz funkcją sterowania manualnego, która wykorzystywana jest w samochodach osobowych i użytkowych marki Volvo. Została ona wypuszczona w latach 1990-tych. Aktualnie jest ona dostępna w praktycznie wszystkich modelach danej marki motoryzacyjnej. Tryb manualny umożliwia kierowcy sterowanie pojazdem w momencie, gdy jest to koniecznie: na przykład, aby zwiększyć jego parametry do jazdy terenowej lub dynamikę w określonych warunkach drogowych.

Jak działa skrzynia biegów Geartronic

Domyślnie skrzynia biegów Geartronic pracuje w trybie automatycznym, niezależnie obliczając i zmieniając przełożenie skrzyni biegów. Aby zmienić tryb roboczy na manualny, kierowca musi przesunąć dźwignię selektora w tryb “+S-”, a następnie “+” lub “-”, w zależności od biegu, jaki ma zamiar wrzucić. Wiele nowoczesnych modeli marki Volvo posiada łopatki zmiany biegów, które służą do sterowania manualną skrzynią biegów. Po przełączeniu tryb na manualny zmienia się kolor kontrolki na desce rozdzielczej “+S−” na pomarańczowy, a także pojawia się na niej cyfra, która określa wrzucony bieg.

Popularne wersje skrzyni biegów Geartronic

Kod skrzyni biegów Producent Ilość biegów Max pojemność silnika (L) Max moment obrotowy silnika  (N·m) Data rozpoczęcia produkcji Modele
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Geartronic

AwarieSkrzynie biegów
W przypadku braku terminowej wymiany oleju cewki bardzo szybko ulegają zatkaniu produktami zużycia sprzęgła.AW55-50SN, TG-81SC.
Zużywanie się mechanicznych elementów skrzyni biegów wskutek zbyt niskiego poziomu oleju przekładniowego.  AW55-50SN.
Wałki przekładni planetarnych ulegają częstej awarii.AW55-50SN.
Zużyciu ulega sprzęgło hydrokinetyczne przemiennika momentu obrotowego.TG-81SC. 
Wyciekowi ulega tuleja lub uszczelka lewej osi wału napędowego.TG-81SC.
Łożyska są podatne na awarie.GM 4Т65Е. 

    Komentarze - 2

  • @user_39937207.06.2021
    Członek

    Witam, jestem posiadaczem Volvo S90 2017r. Chciałbym zapytać co mogłoby być przyczyną lekkiego szarpania przy hamowaniu tuż przed zatrzymaniem pojazdu? Dodam, że klocki i tarcze są nowe.

    Odpowiedz
  • @user_40684512.06.2021
    Członek

    Witam, mam dokładnie to samo – Volvo V90 CC T5 2019 po aktualizacji Polestar. Serwis mówi że jest ok, ale nie jest, szczególnie po jeździe w trasie. Czy udało się Panu zdiagnozować problem ?

    Odpowiedz

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *