D3, D4 i D5 to turbodoładowane silniki Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail instalowane w samochodach marki Volvo. Po raz pierwszy pojawiły się one w 2001 roku. Aktualnie dane jednostki napędowe wykorzystywane są w większości modeli marki Volvo. Silniki charakteryzują się wysoką wydajnością oraz niezawodnością. Ich pracy towarzyszy minimalna ilość hałasu, są łatwe w eksploatacji oraz pomagają w obniżeniu poziomu spalanego paliwa.
Parametry silników D3, D4 i D5
Silniki D3, D4 i D5 posiadają 4 lub 5 cylindrów. Są one wykonane z aluminium. Dane jednostki napędowe wyposażone są w pojedynczą lub podwójną turbosprężarkę. Czasami wykorzystywana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii. W zależności od wersji układ wtryskowy może być wyposażony we wtryskiwacze elektromagnetyczne lub piezoelektryczne. W mechanizmie układu rozrządu wykorzystywany jest pas napędowy. Niektóre silniki wyposażone są w I-Art – autorski wynalazek Volvo. Polega on na wykorzystaniu indywidualnych czujników ciśnienia i temperatury oraz mikroprocesora dla każdego z wtryskiwaczy. Umożliwia to na płynniejszą pracę silnika oraz pomaga w możliwie największe zmniejszenie poziomu spalanego paliwa oraz emisji substancji szkodliwych.
Popularne silniki D3, D4 i D5
Nazwa wersji | Kod | Ilość cylindrów | Ilość zaworów | Pojemność silnika (L) | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele Volvo wyposażone w dany rodzaj silnika |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Typowe awarie silników D3, D4 i D5
Awarie | Silniki |
Dość częste pękanie gumowych przewodów turbosprężarki i intercoolera. | D4204T14 |
Szybki wyciek spod uszczelek. | D4204T14 |
Pojawienie się wycieków pod uszczelką pokrywy zaworów. | D4204T14 |
Krótka żywotność paska rozrządu. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T |
Dość szybkie zatkanie filtra cząstek stałych oraz zaworu EGR. | D4204T14; D5244T15; D5244T |
Uszczelka intercoolera dość szybka staje się niezdatna do użytku. | D4204T9; D4204T4 |
Hydrauliczne popychacze zaworów są dość wrażliwe na jakość paliwa. | D5244T4; D5244T15; D5244T |
Dość częsta awaria wtryskiwaczy. | D5244T |
Sporadyczna awaria zaworu regulującego ciśnienie magistrali paliwowej. | D5244T |
Dość częste zakleszczanie się klap wirowych kolektora dolotowego. | D5244T4 |
Przedwczesne uszkodzenie siłownika turbosprężarki. | D5244T4 |
Skomentuj