SelectShift to automatyczna skrzynia biegów z możliwością sterowania manualnego. Wyposażonych jest w nią wiele modeli marki Ford oraz Lincoln. Aktualna konstrukcja skrzyni biegów została wypuszczona we wczesnych latach 2000-nych. Niemniej jednak sama nazwa “SelectShift” pojawiła się znacznie wcześniej: w 1966 roku firma Ford wykorzystała ją dla 3-stopniowych i 4-stopniowych automatycznych skrzyni biegów niskich przełożeniach: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic oraz Ford C4.
Zasada działania skrzyni biegów SelectShift
Skrzynia biegów SelectShift to klasyczna, automatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego, która dzięki specjalnemu oprogramowaniu charakteryzuje się możliwością zmiany na manualny tryb roboczy. W celu aktywacji trybu manualnego należy przesunąć dźwignię selektora w tryb Sport oznaczony literą „S”, a następnie wcisnąć przycisk “+” lub “-” w celu wrzucenia wyższego biegu lub jego redukcji. W niektórych wersjach kierowca jest w stanie sterować momentem obrotowym silnika w trybie manualnym za pomocą łopatek zmiany biegów.
Popularne skrzynie biegów SelectShift
Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Producent | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Napęd przedni, napęd na cztery koła. | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Napęd tylny, napęd na cztery koła. | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Napęd przedni, napęd na cztery koła. | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Napęd przedni, napęd na cztery koła. | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła. | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów SelectShift
Awarie | Skrzynie biegów |
Zatkanie korpusu zaworu oraz cewek oraz ich szybkie uszkodzenie. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
Nawet najdrobniejsze przegrzanie może spowodować awarie skrzyni biegów. | 5F31J (JF506E) |
Częsta awaria zaworu regulacji przepływu. | 5F31J (JF506E) |
Krótka żywotność wejściowego czujnika prędkościowego. | 5F31J (JF506E) |
Dynamiczny styl jazdy może spowodować przetarcie taśm hamulcowych. | 5R55E |
Krótka żywotność tłoków oraz pompy. | 5R55E |
Zmianie biegów towarzyszy szarpanie. | 6F35 |
Sporadyczna awaria elektronicznej jednostki sterującej. | 6F35 |
Szybkie zużycie tulei skrzyni biegów. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
Częste przepalanie jednostki mechatronicznej, zwłaszcza podczas wysokich temperatur zewnętrznych. | 6R80 (6HP26) |
Uszkodzenie plastikowej miski olejowej oraz spowodowany tym wyciek oleju. | 6R80 (6HP26) |
Uszkodzenie wewnętrznych wiązek przewodów skrzyni biegów. | 6R80 (6HP26) |
- @user_34349830.03.2023 12:24Członek
Lincoln MKZ 2013r 2.0 AWD skrzynia 6F35
Przy wduszeniu pedału na maksa trzyma na jedynce redukuje na wyższy bieg po delikatnym zmniejszeniu gazu przy czym szarpnie. Przy płynnej jeździe jest ok. Co to może być? - @user_50872024.07.2023 19:32Członek
Czy wymieniać olej w tej skrzyni? Dealer twierdzi ze nietrzeba
Komentarze - 2