Skrzynia biegów SelectShift: charakterystyczne cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów SelectShift: charakterystyczne cechy i parametry techniczne

SelectShift to automatyczna skrzynia biegów z możliwością sterowania manualnego. Wyposażonych jest w nią wiele modeli marki Ford oraz Lincoln. Aktualna konstrukcja skrzyni biegów została wypuszczona we wczesnych latach 2000-nych. Niemniej jednak sama nazwa “SelectShift” pojawiła się znacznie wcześniej: w 1966 roku firma Ford wykorzystała ją dla 3-stopniowych i 4-stopniowych automatycznych skrzyni biegów niskich przełożeniach: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic oraz Ford C4.

Zasada działania skrzyni biegów SelectShift

Skrzynia biegów SelectShift to klasyczna, automatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego, która dzięki specjalnemu oprogramowaniu charakteryzuje się możliwością zmiany na manualny tryb roboczy. W celu aktywacji trybu manualnego należy przesunąć dźwignię selektora w tryb Sport oznaczony literą „S”, a następnie wcisnąć przycisk “+” lub “-” w celu wrzucenia wyższego biegu lub jego redukcji. W niektórych wersjach kierowca jest w stanie sterować momentem obrotowym silnika w trybie manualnym za pomocą łopatek zmiany biegów.

Popularne skrzynie biegów SelectShift

Kod skrzyni biegówIlość biegówProducentMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów
5F31J (JF506E)5Jatco3503.8Napęd przedni, napęd na cztery koła.2000Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII 
5R55E5Ford5505.0Napęd tylny, napęd na cztery koła.1997Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator
6F356Ford/General Motors3503.0Napęd przedni, napęd na cztery koła.2008Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga
6F556Ford/General Motors4504.6Napęd przedni, napęd na cztery koła.2007Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT
6R80 (6HP26)6ZF 6006.0Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła.2001Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów SelectShift

AwarieSkrzynie biegów
Zatkanie korpusu zaworu oraz cewek oraz ich szybkie uszkodzenie.5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55
Nawet najdrobniejsze przegrzanie może spowodować awarie skrzyni biegów.5F31J (JF506E)
Częsta awaria zaworu regulacji przepływu.5F31J (JF506E)
Krótka żywotność wejściowego czujnika prędkościowego.  5F31J (JF506E)
Dynamiczny styl jazdy może spowodować przetarcie taśm hamulcowych.5R55E
Krótka żywotność tłoków oraz pompy.5R55E
Zmianie biegów towarzyszy szarpanie.  6F35
Sporadyczna awaria elektronicznej jednostki sterującej.6F35 
Szybkie zużycie tulei skrzyni biegów.6F55; 6R80 (6HP26)
Częste przepalanie jednostki mechatronicznej, zwłaszcza podczas wysokich temperatur zewnętrznych.  6R80 (6HP26)
Uszkodzenie plastikowej miski olejowej oraz spowodowany tym wyciek oleju.  6R80 (6HP26)
Uszkodzenie wewnętrznych wiązek przewodów skrzyni biegów.6R80 (6HP26)

Komentarze - 2

  • @user_343498
    30.03.2023 12:24
    Członek

    Lincoln MKZ 2013r 2.0 AWD skrzynia 6F35
    Przy wduszeniu pedału na maksa trzyma na jedynce redukuje na wyższy bieg po delikatnym zmniejszeniu gazu przy czym szarpnie. Przy płynnej jeździe jest ok. Co to może być?

  • @user_508720
    24.07.2023 19:32
    Członek

    Czy wymieniać olej w tej skrzyni? Dealer twierdzi ze nietrzeba

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty