SPORTSHIFT to marka mechanizmu manualnej zmiany biegów za pomocą dźwigni selektora lub łopatek zmiany biegów zarejestrowana przez firmę Prodrive w 1995 roku. Dany system jest wykorzystywany w automatycznych skrzyniach biegów samochodów Subaru od 2001 roku oraz w zautomatyzowanych manualnych skrzyniach biegów montowanych w niektórych modelach Astona Martina od 2006 roku.
Zasada działania skrzyni biegów z funkcją SPORTSHIFT
Charakterystyczną cechą systemu SPORTSHIFT jest brak mechanicznego połączenia pomiędzy dźwignią selektora lub łopatkami zmiany biegów a skrzynią biegów. Zamiast tego wykorzystywane są sygnały elektryczne. W momencie, gdy kierowca przesuwa dźwignią selektora lub łopatkami zmiany biegów, do jednostki sterującej skrzyni biegów przesyłana jest odpowiednia informacja, a następnie odpowiednie polecenie do siłowników wrzucających wybrany bieg.
Funkcja SPORTSHIFT zwiększa dynamikę samochodu i jest wyjątkowo przydatna podczas zjeżdżania lub wjeżdżania na wzniesienie lub ruszania autem na śliskiej nawierzchni. Poza tym dostępność łopatek zmiany biegów pomaga w zmianie biegu bez odwracania uwagi od drogi, co jest wyjątkowo istotne w przypadku samochodów sportowych.
Popularne skrzynie biegów z funkcją SPORTSHIFT
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Rodzaj skrzyni biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów |
4EAT | Jatco | 4 | Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego | 300 | 3.3 | 1988 | Subaru Impreza; Subaru Legacy; Subaru SVX; Subaru Forester; Subaru Outback |
5EAT | Jatco | 5 | Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego | 350 | 3.6 | 2004 | Subaru Tribeca; Subaru Legacy; Subaru Exiga; Subaru Outback |
W samochodach marki Aston Martin 6-stopniowe i 7-stopniowe zautomatyzowane manualne skrzynie biegów produkowane przez Graziano wyposażone były w system SPORTSHIFT. W szczególności były one montowane w samochodach V8 Vantage, V8 Vantage S oraz innych modelach.
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z systemem SPORTSHIFT
Awarie | Skrzynie biegów |
Z biegiem czasu przeciekać zaczyna uszczelka pompy oleju skrzyni biegów. | 4ЕАТ |
Awaria cewek. | 4ЕАТ; 5EAT |
Awaria bębna sprzęgłowego oraz łożyska skrzyni biegów. | 4ЕАТ |
Zatkanie kanałów korpusu zaworu. | 4ЕАТ; 5EAT |
Dość wczesna awaria czujnika prędkościowego. | 5EAT |
Skomentuj