Touchtronic: cechy, zalety i wady

Touchtronic: cechy, zalety i wady

Touchtronic to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Aston Martin. Dana opcja miała swoją premierę w modelu DB7 Vantage debiutującym na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku. W 2019 roku zaprezentowana została czwarta generacja danego systemu o nazwie Touchtronic IV.

Zasada działania systemu Touchtronic

System Touchtronic jest wykorzystywany w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Specjalne oprogramowanie zapobiega przed automatycznym wrzuceniem biegu w momencie zmiany na tryb manualny. Dany tryb można aktywować poprzez przyciski znajdujące się na konsoli środkowej lub poprzez łopatki zmiany biegów. Wrzucenie biegu na wyższy lub jego redukcja możliwa jest poprzez sterowanie łopatkami zmiany biegów.

Specyfikacje techniczne skrzyni biegów z funkcją Touchtronic

Kod skrzyni biegówProducentGeneracja systemu TouchtronicData rozpoczęcia produkcjiIlość biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduModele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów
5HP30ZFI199956.0560Napęd tylny.Aston Martin DB7 Vantage
6HP28ZFII200366.7620Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła.Aston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9
8HP90ZFIII201288.01000Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaAston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S
725.0 (NAG3)Mercedes-BenzIV201996.71000Napęd tylny, napęd na cztery kołaAston Martin DBS; Aston Martin Vantage

  Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z funkcją Touchtronic

AwarieSkrzynie biegów
Przedwczesna awaria bębna sprzęgłowego.ZF 5HP30; ZF 6HP28
Zużycie tulei i tarcz ciernych hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego, któremu towarzyszą wibracje skrzyni biegów.ZF 6HP28
Wskutek zużytych tulei zmniejszone zostaje ciśnienie oleju wewnątrz systemu, co prowadzi do przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych skrzyni biegów.  ZF 8HP90
Zabrudzone cewki powodują szarpania podczas zmiany biegów.  ZF 6HP28
Zniszczone uszczelki olejowe skutkują wyciekiem oleju.  ZF 6HP28
Plastikowa miska skrzyni biegów ulega zniekształceniu, co prowadzić może także do wycieków.   ZF 6HP28
Przepalenie jednostki mechatronicznej podczas wysokich temperatur zewnętrznych.  ZF 6HP28; ZF 8HP90
Pojawienie się błędów podczas zmiany biegów w trakcie jazdy w korkach.725.0 (NAG3)
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty