Touchtronic to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Aston Martin. Dana opcja miała swoją premierę w modelu DB7 Vantage debiutującym na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 1999 roku. W 2019 roku zaprezentowana została czwarta generacja danego systemu o nazwie Touchtronic IV.
Zasada działania systemu Touchtronic
System Touchtronic jest wykorzystywany w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Specjalne oprogramowanie zapobiega przed automatycznym wrzuceniem biegu w momencie zmiany na tryb manualny. Dany tryb można aktywować poprzez przyciski znajdujące się na konsoli środkowej lub poprzez łopatki zmiany biegów. Wrzucenie biegu na wyższy lub jego redukcja możliwa jest poprzez sterowanie łopatkami zmiany biegów.
Specyfikacje techniczne skrzyni biegów z funkcją Touchtronic
Kod skrzyni biegów | Producent | Generacja systemu Touchtronic | Data rozpoczęcia produkcji | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów |
5HP30 | ZF | I | 1999 | 5 | 6.0 | 560 | Napęd tylny. | Aston Martin DB7 Vantage |
6HP28 | ZF | II | 2003 | 6 | 6.7 | 620 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła. | Aston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9 |
8HP90 | ZF | III | 2012 | 8 | 8.0 | 1000 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Aston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S |
725.0 (NAG3) | Mercedes-Benz | IV | 2019 | 9 | 6.7 | 1000 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | Aston Martin DBS; Aston Martin Vantage |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z funkcją Touchtronic
Awarie | Skrzynie biegów |
Przedwczesna awaria bębna sprzęgłowego. | ZF 5HP30; ZF 6HP28 |
Zużycie tulei i tarcz ciernych hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego, któremu towarzyszą wibracje skrzyni biegów. | ZF 6HP28 |
Wskutek zużytych tulei zmniejszone zostaje ciśnienie oleju wewnątrz systemu, co prowadzi do przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych skrzyni biegów. | ZF 8HP90 |
Zabrudzone cewki powodują szarpania podczas zmiany biegów. | ZF 6HP28 |
Zniszczone uszczelki olejowe skutkują wyciekiem oleju. | ZF 6HP28 |
Plastikowa miska skrzyni biegów ulega zniekształceniu, co prowadzić może także do wycieków. | ZF 6HP28 |
Przepalenie jednostki mechatronicznej podczas wysokich temperatur zewnętrznych. | ZF 6HP28; ZF 8HP90 |
Pojawienie się błędów podczas zmiany biegów w trakcie jazdy w korkach. | 725.0 (NAG3) |
Skomentuj