Sportmatic to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów instalowanych w samochodach marki Kia. Jest ona oferowana jako fabrycznie zainstalowane wyposażenie lub jako opcja dla najaktualniejszych wersji samochodów. Jest ona dostępna od 2001 roku. Dana funkcja zwiększa wydajność samochodu w porównaniu do klasycznych, automatycznych skrzyni biegów.
Zasada działania
Funkcja Sportmatic jest dostępna w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w przemiennik momentu obrotowego oraz zestawu przekładni planetarnych. Jej oprogramowanie umożliwia manualną zmianę biegów. Jednostka sterująca otrzymuje informacje o wybranym przez kierowcę biegu, a następnie blokuje ją w odpowiednim zakresie do określonego momentu. W celu zmiany w tryb manualny należy przesunąć dźwignią selektora z pozycji „D” w lewo. Następnie na selektorze wyświetli się odpowiedni wskaźnik informujący o wybranych trybie roboczym. Aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować należy przesunąć dźwignią selektora do pozycji “+” lub “-”.
Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją Sportmatic
Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
A5GF1 | 5 | 270 | 2.7 | Napęd przedni | 2005 | Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG |
A5SR2 | 5 | 550 | 5.0 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2007 | Mohave HM; Sorento BL |
A6LF3 | 6 | 380 | 3.8 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2009 | Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ |
A8LF1 | 8 | 350 | 3.5 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2016 | Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG |
Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Sportmatic
Awarie | Skrzynie biegów |
Zestawy przekładni planetarnych ulegają przedwczesnemu zużyciu wskutek agresywnego stylu jazdy. | A5GF1 |
Szybkie uszkodzenie cewek. | A5GF1 |
Która żywotność wejściowych i wyjściowych czujników prędkościowych. Jest to spowodowane głównie przegrzewaniem się skrzyni biegów. | A5GF1; A6LF3 |
Zatkaniu ulegają kanały korpusu zaworu hydraulicznego, powodując nieprawidłową pracę skrzyni biegów. | A5SR2 |
Uszkodzenie wielowypustów mechanizmu różnicowego wskutek regularnego i stałego obrotu koła napędowego. | A5SR2 |
Plastikowa miska olejowa jest wyjątkowo podatna na uszkodzenia mechaniczne. | A6LF3 |
Awarie skrzyni biegów spowodowane błędami oprogramowania. | A8LF1 |
Skomentuj