Co to jest Sportmatic? Cechy i parametry techniczne

Co to jest Sportmatic? Cechy i parametry techniczne

Sportmatic to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów instalowanych w samochodach marki Kia. Jest ona oferowana jako fabrycznie zainstalowane wyposażenie lub jako opcja dla najaktualniejszych wersji samochodów. Jest ona dostępna od 2001 roku. Dana funkcja zwiększa wydajność samochodu w porównaniu do klasycznych, automatycznych skrzyni biegów.

Zasada działania

Funkcja Sportmatic jest dostępna w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w przemiennik momentu obrotowego oraz zestawu przekładni planetarnych. Jej oprogramowanie umożliwia manualną zmianę biegów. Jednostka sterująca otrzymuje informacje o wybranym przez kierowcę biegu, a następnie blokuje ją w odpowiednim zakresie do określonego momentu. W celu zmiany w tryb manualny należy przesunąć dźwignią selektora z pozycji „D” w lewo. Następnie na selektorze wyświetli się odpowiedni wskaźnik informujący o wybranych trybie roboczym. Aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować należy przesunąć dźwignią selektora do pozycji “+” lub “-”.

Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją Sportmatic

Kod skrzyni biegówIlość biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
A5GF152702.7Napęd przedni2005Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG
A5SR255505.0Napęd tylny, napęd na cztery koła2007Mohave HM; Sorento BL
A6LF363803.8Napęd przedni, napęd na cztery koła2009Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ
A8LF183503.5Napęd przedni, napęd na cztery koła2016Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG

Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Sportmatic

AwarieSkrzynie biegów
Zestawy przekładni planetarnych ulegają przedwczesnemu zużyciu wskutek agresywnego stylu jazdy.A5GF1
Szybkie uszkodzenie cewek.A5GF1
Która żywotność wejściowych i wyjściowych czujników prędkościowych. Jest to spowodowane głównie przegrzewaniem się skrzyni biegów.A5GF1; A6LF3
Zatkaniu ulegają kanały korpusu zaworu hydraulicznego, powodując nieprawidłową pracę skrzyni biegów.  A5SR2
Uszkodzenie wielowypustów mechanizmu różnicowego wskutek regularnego i stałego obrotu koła napędowego. A5SR2
Plastikowa miska olejowa jest wyjątkowo podatna na uszkodzenia mechaniczne.A6LF3
Awarie skrzyni biegów spowodowane błędami oprogramowania.  A8LF1

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *