E-Shift: cechy, zalety i wady

E-Shift: cechy, zalety i wady

E-Shift to nazwa systemu manualnej zmiany biegów dla automatycznych skrzyni biegów montowanych w samochodach marki Jeep i Lexus. Dana skrzynia biegów jest sterowana w pełni elektronicznie. W samochodach marki Jeep dany system stał się dostępny w 2014 roku, gdy zadebiutował model Grand Cherokee z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Z kolei w samochodach marki Lexus zaczął być on wykorzystywany dość wcześnie: w 1999 roku w sedanie IS.

Parametry

Główną, charakterystyczną cechą systemu E-Shift w samochodach marki Jeep jest ich konstrukcja dźwigni selektora, która umożliwia kierowcy zmianę trybu jazdy oraz przełączenie w tryb manualny. Po każdym ruchu dźwignią powraca ona do pozycji początkowej. Dźwignia posiada wbudowane światła LED, które informują o aktualnym trybie roboczych.

W samochodach marki Lexus dźwignia E-Shift posiada bardziej standardową konstrukcję. Pozostaje ona w wybranej pozycji do momentu, aż kierowca nie dokona zmiany trybu jazdy. Co więcej, co manualnej zmiany biegów mogą być wykorzystywane łopatki zmiany biegów.

Popularne skrzynie biegów E-Shift

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduModele
8HP45ZF85003.5Napęd tylny, napęd na cztery kołaJeep Grand Cherokee
A650E (AW35-51LS)Aisin54304.3Napęd tylny, napęd na cztery kołaLexus GS430 S160; Lexus LS430 XF30; Lexus IS300 XE10; Lexus SC430 Z40

Typowe awarie skrzyni biegów E-Shift

  • Wibracje spowodowane awarią pompy oleju skrzyni biegów.
  • Dość szybkie zużycie elementów mechanicznych i uszczelek.
  • Szybkie zatkanie cewek.
  • Krótka żywotność podzespołu aluminiowych kół obiegowych przekładni planetarnych. 

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *