E-Shift to nazwa systemu manualnej zmiany biegów dla automatycznych skrzyni biegów montowanych w samochodach marki Jeep i Lexus. Dana skrzynia biegów jest sterowana w pełni elektronicznie. W samochodach marki Jeep dany system stał się dostępny w 2014 roku, gdy zadebiutował model Grand Cherokee z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Z kolei w samochodach marki Lexus zaczął być on wykorzystywany dość wcześnie: w 1999 roku w sedanie IS.
Parametry
Główną, charakterystyczną cechą systemu E-Shift w samochodach marki Jeep jest ich konstrukcja dźwigni selektora, która umożliwia kierowcy zmianę trybu jazdy oraz przełączenie w tryb manualny. Po każdym ruchu dźwignią powraca ona do pozycji początkowej. Dźwignia posiada wbudowane światła LED, które informują o aktualnym trybie roboczych.
W samochodach marki Lexus dźwignia E-Shift posiada bardziej standardową konstrukcję. Pozostaje ona w wybranej pozycji do momentu, aż kierowca nie dokona zmiany trybu jazdy. Co więcej, co manualnej zmiany biegów mogą być wykorzystywane łopatki zmiany biegów.
Popularne skrzynie biegów E-Shift
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele |
8HP45 | ZF | 8 | 500 | 3.5 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | Jeep Grand Cherokee |
A650E (AW35-51LS) | Aisin | 5 | 430 | 4.3 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | Lexus GS430 S160; Lexus LS430 XF30; Lexus IS300 XE10; Lexus SC430 Z40 |
Typowe awarie skrzyni biegów E-Shift
- Wibracje spowodowane awarią pompy oleju skrzyni biegów.
- Dość szybkie zużycie elementów mechanicznych i uszczelek.
- Szybkie zatkanie cewek.
- Krótka żywotność podzespołu aluminiowych kół obiegowych przekładni planetarnych.
Skomentuj