Autostick: cechy, zalety i wady

Autostick: cechy, zalety i wady

Autostick to nazwa funkcji manualnej zmiany biegów we wielu automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Jeep, Chrysler, Fiat, Dodge i Ram. Po raz pierwszy został on wykorzystany w 1996 roku w sedanach Dodge Intrepid i Eagle Vision TSi i jest aktualnie dostępny w większości modeli produkowanych przez koncern Fiat Chrysler Automobiles. Autostick umożliwia kierowcy możliwie najbardziej wydajne wykorzystanie momentu obrotowego silnika w trybie manualnym.

Zasada działania skrzyni biegów z funkcją Autostick

Skrzynie biegów z funkcją Autostick występują w wersji automatycznej wyposażonej w przemiennik momentu obrotowego, przekładnie planetarne, elektroniczną jednostkę sterującą oraz funkcję przystosowywanie się do stylu jazdy. Przemiennik momentu obrotowego posiada funkcję blokady. Sterowanie manualne skrzynią odbywa się dzięki specjalnemu oprogramowaniu.

Schemat zmiany biegów oraz tryby robocze skrzyni biegów mogą różnić się między sobą w zależności od modelu pojazdu oraz wersji skrzyni biegów. Niektóre samochody posiadają funkcję aktywacji trybu manualnego poprzez przesunięcie dźwigni selektora do pozycji „Autostick”, a zmiana biegów odbywa się poprzez przesunięcie dźwigni do pozycji “+” lub “-”. W innych samochodach zmiana biegu na wyższy lub jego redukcja następuje bezpośrednio w pozycji „D” poprzez przesunięcie dźwigni w lewo lub prawo. W celu zapewniania wygodniejszej zmiany biegów oferowane są często łopatki zmiany biegów lub przyciski zamontowane na kierownicy.     

Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją Autostick

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówRodzaj przeniesienia napęduUmieszczenie silnikaData rozpoczęcia produkcjiModele
42LE (A606)Chrysler4Napęd przedniWzdłużne1993Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision
42RLEChrysler4Napęd tylny, napęd na cztery kołaWzdłużne2003Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram
40TES/ 41TESChrysler4Napęd przedniPoprzeczne2007Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger
62TEChrysler6Napęd przedniPoprzeczne2007Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town and Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster
545RFEChrysler5Napęd tylny, napęd na cztery kołaWzdłużne2001Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen
W5A580 (722.6 5G-Tronic)Mercedes-Benz5Napęd tylny, napęd na cztery kołaWzdłużne1996Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK
845RE (8HP45)Chrysler-ZF8Napęd tylny, napęd na cztery kołaWzdłużne2010Chrysler 300; Dodge Charger
948TE (9HP48)Chrysler-ZF9Napęd przedniPoprzeczne2013Chrysler Town and Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z funkcją Autostick

AwarieSkrzynie biegów
Awarie czujników, których towarzyszy opóźnienie w zmianie biegów, spontaniczna zmiana biegów oraz problemy związane z blokadą skrzyni biegów.  42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48)
Przedwczesnej awarii ulega tuleja znajdująca się pomiędzy wałami skrzyni biegów.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
Przedwczesnej awarii ulega sprzęgło jednokierunkowe.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
Szybkiemu zabrudzeniu ulegają cewki korpusu zaworu.W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE
Awarii ulega płytka przewodząca czujników prędkościowych.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty