ZF 4-9 HP to automatyczne skrzynie biegów produkowane przez wiele lat przez renomowaną niemiecką firmę ZF Friedrichshafen AG. Niektóre z nich zostały wycofane z produkcji, a inne nadal są produkowane. Dane skrzynie zadebiutowały w 1983 roku. Aktualnie dane skrzynie biegów montowane są w modelach marki Ford, Peugeot, Audi, Fiat, Renault, BMW, Volkswagen, Porsche, Jaguar, Land Rover oraz innych popularnych markach samochodów.
Wszystkie skrzynie biegów ZF 4-9 HP to klasyczne, automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego oraz przekładniami planetarnymi. W zależności od zainstalowanego oprogramowania posiadają one wiele trybów roboczych oraz zazwyczaj przystosowane są do określonego stylu jazdy. Dość często posiadają one tryb manualnej zmiany biegów, który umożliwia kierowcy na zmianę biegów w zależności od sytuacji na drodze. Manualna zmiana biegów zależy od marki i modelu samochodu i może odbywać się za pomocą dźwigni selektora, selektora obrotowego, przycisków lub łopatek zmiany biegów.
Popularne skrzynie biegów ZF 4-9 HP
Ilość biegów | Kod skrzyni biegów | Data rozpoczęcia produkcji | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele |
4 | 4HP14 | 1983 | 180 | 2.0 | Napęd przedni | Citroën BX; Peugeot 405; Citroën Xantia; Peugeot 205; Citroën ZX; Volvo 440; Daewoo Leganza; Peugeot 306; Peugeot 309; Rover 800; Daewoo Nubira; Peugeot 305 |
4 | 4HP20 | 1995 | 330 | 3.5 | Napęd przedni | Citroën Xantia; Peugeot 406; Renault Laguna; Lancia Phedra; Renault Espace; Citroën C5; Peugeot 605; Citroën XM; Peugeot 407; Fiat Ducato; Renault Safrane; Lancia Kappa; Mercedes-Benz Vito; Alfa Romeo 166 |
4 | 4HP24 | 2004 | 450 | 5.0 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | BMW E31; Jaguar XJS; Audi V8; Land Rover Discovery; Jaguar XJ6; BMW E32; Range Rover;Audi А8 |
5 | 5HP19 | 1995 | 350 | 3.7 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Audi A4; Audi Allroad; BMW E38; Audi A8; Porsche 911; BMW E46; BMW Z4 E85; Audi A6; Porsche Boxster; BMW E39; Volkswagen Passat |
5 | 5HP24 | 1995 | 440 | 6.0 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | BMW E39; Jaguar XJ; BMW X5 E53; Audi A8; Jaguar XK; BMW E38; Audi A6; BMW E31; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP19 | 2000 | 400 | 3.5 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Audi A4; BMW E60; BMW E90; Audi A8; BMW E87; Audi A6; BMW E63 |
6 | 6HP26 | 2001 | 600 | 6.0 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | BMW E90; Ford Explorer; BMW X3 E83; Ford Territory; BMW E63; Audi A6; BMW E60; BMW X5 E53; Ford Expedition; Audi A8; Ford Mustang; Jaguar S-Type; BMW E65; Jaguar XK; Audi A4; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP32 | 2002 | 850 | 7.6 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Bentley Azure; BMW E65; Rolls-Royce Drophead Coupe; Bentley Arnage; Rolls-Royce Phantom; Volkswagen Phaeton |
8 | 8HP45 | 2010 | 500 | 3.5 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | BMW F10; Chrysler 300; BMW F20; Volkswagen Amarok; BMW F30; Alfa Romeo Giulia; BMW X3 F25; Alfa Romeo Stelvio; BMW X5 F15; Dodge Charger; Jaguar XE; BMW F22 |
8 | 8HP55 | 2010 | 550 | 4.2 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | Audi Q5; Audi A8; Audi Q7; Audi A7 |
8 | 8HP90 | 2010 | 1000 | 8.0 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | Rolls-Royce Wraith; Bentley Mulsanne; Lamborghini Urus; Audi SQ7; Bentley Continental; Rolls-Royce Phantom; Aston Martin DBS; Audi RS6; Dodge Hellcat |
9 | 9HP28 | 2014 | 380 | 2.4 | Napęd przedni | Fiat 500X; Chrysler 200; Jeep Renegade |
9HP48 | 2013 | 480 | 4.0 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | Acura TLX; Jeep Renegade; Acura MDX; Chrysler 200; Honda Pilot; Chrysler Pacifica; Range Rover Evoque; Fiat 500X; Fiat Doblo; Honda CR-V; Jeep Cherokee; Jaguar E-Pace; Range Rover Discovery Sport |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów ZF 4-9 HP
Awarie | Skrzynie biegów |
Zużycie sprzęgła przemiennika momentu obrotowego, które prowadzi do wibracji oraz wycieków. | 4HP20; 8HP55; 4HP24; 6HP19 |
Zabrudzenie i zniszczenie cewek. | 4HP20; 5HP19; 8HP45; 6HP19; 6HP26 |
Awaria czujnika położenia biegu. | 4HP20 |
Pompa oleju zatyka się produktami zużycia sprzęgła przemiennika momentu obrotowego. | 5HP19; 4HP24; 8HP55 |
Uszkodzenie tulei. Prowadzi to do wycieków, wibracji, zniszczenia elementów skrzyni biegów, na przykład, pompy oleju. | 4HP24; 5HP19; 4HP20; 8HP45; 4HP14; 6HP32 |
Awaria przemiennika momentu obrotowego wskutek zwiększonych obciążeń. | 5HP24; 5HP19 |
Awaria okablowania cewek. | 5HP24 |
Krótka żywotność czujnika prędkości obrotowej. | 5HP24; 4HP24 |
Awaria łożyska piasty. | 5HP24 |
Przepalenie jednostki mechatronicznej wskutek przegrzania. | 6HP26; 6HP19; 8HP90; 8HP55; 6HP32 |
Uszkodzenie płytki separatora korpusu zaworu wskutek działalności brudu. | 6HP19 |
Przedwczesna zużycie mechanicznych elementów skrzyni biegów wskutek wycieków oraz niskiego poziomu oleju. | 6HP32; 6HP19; 8HP90; 8HP45 |
Zniekształcenie plastikowej miski. | 6HP26 |
Stosunkowo wczesna awaria zestawu aluminiowych przekładni planetarnych. | 8HP45 |
Wycieki oleju spod tulei jednostki sterującej. | 8HP55; 8HP45 |
Spontaniczna zmiana biegu na bieg neutralny. | 9HP48; 9HP28 |
Skomentuj