ZF 4-9 HP: cechy, zalety i wady

ZF 4-9 HP: cechy, zalety i wady

ZF 4-9 HP to automatyczne skrzynie biegów produkowane przez wiele lat przez renomowaną niemiecką firmę ZF Friedrichshafen AG. Niektóre z nich zostały wycofane z produkcji, a inne nadal są produkowane. Dane skrzynie zadebiutowały w 1983 roku. Aktualnie dane skrzynie biegów montowane są w modelach marki Ford, Peugeot, Audi, Fiat, Renault, BMW, Volkswagen, Porsche, Jaguar, Land Rover oraz innych popularnych markach samochodów.

Wszystkie skrzynie biegów ZF 4-9 HP to klasyczne, automatyczne skrzynie biegów z przemiennikiem momentu obrotowego oraz przekładniami planetarnymi. W zależności od zainstalowanego oprogramowania posiadają one wiele trybów roboczych oraz zazwyczaj przystosowane są do określonego stylu jazdy. Dość często posiadają one tryb manualnej zmiany biegów, który umożliwia kierowcy na zmianę biegów w zależności od sytuacji na drodze. Manualna zmiana biegów zależy od marki i modelu samochodu i może odbywać się za pomocą dźwigni selektora, selektora obrotowego, przycisków lub łopatek zmiany biegów.

Popularne skrzynie biegów ZF 4-9 HP     

Ilość biegówKod skrzyni biegówData rozpoczęcia produkcjiMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduModele
44HP1419831802.0Napęd przedniCitroën BX; Peugeot 405; Citroën Xantia; Peugeot 205; Citroën ZX; Volvo 440; Daewoo Leganza; Peugeot 306; Peugeot 309; Rover 800; Daewoo Nubira; Peugeot 305
44HP2019953303.5Napęd przedniCitroën Xantia; Peugeot 406; Renault Laguna; Lancia Phedra; Renault Espace; Citroën C5; Peugeot 605; Citroën XM; Peugeot 407; Fiat Ducato; Renault Safrane; Lancia Kappa; Mercedes-Benz Vito; Alfa Romeo 166
44HP2420044505.0Napęd tylny, napęd na cztery kołaBMW E31; Jaguar XJS; Audi V8; Land Rover Discovery; Jaguar XJ6; BMW E32; Range Rover;Audi А8
55HP1919953503.7Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaAudi A4; Audi Allroad; BMW E38; Audi A8; Porsche 911; BMW E46; BMW Z4 E85; Audi A6; Porsche Boxster; BMW E39; Volkswagen Passat
55HP2419954406.0Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaBMW E39; Jaguar XJ; BMW X5 E53; Audi A8; Jaguar XK; BMW E38; Audi A6; BMW E31; Volkswagen Phaeton
66HP1920004003.5Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaAudi A4; BMW E60; BMW E90; Audi A8; BMW E87; Audi A6; BMW E63
66HP2620016006.0Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaBMW E90; Ford Explorer; BMW X3 E83; Ford Territory; BMW E63; Audi A6; BMW E60; BMW X5 E53; Ford Expedition; Audi A8; Ford Mustang; Jaguar S-Type; BMW E65; Jaguar XK; Audi A4; Volkswagen Phaeton
66HP3220028507.6Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaBentley Azure; BMW E65; Rolls-Royce Drophead Coupe; Bentley Arnage; Rolls-Royce Phantom; Volkswagen Phaeton
88HP4520105003.5 Napęd tylny, napęd na cztery kołaBMW F10; Chrysler 300; BMW F20; Volkswagen Amarok; BMW F30; Alfa Romeo Giulia; BMW X3 F25; Alfa Romeo Stelvio; BMW X5 F15; Dodge Charger; Jaguar XE; BMW F22
88HP5520105504.2Napęd przedni, napęd na cztery kołaAudi Q5; Audi A8; Audi Q7; Audi A7
88HP90201010008.0Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery kołaRolls-Royce Wraith; Bentley Mulsanne; Lamborghini Urus; Audi SQ7; Bentley Continental; Rolls-Royce Phantom; Aston Martin DBS; Audi RS6; Dodge Hellcat
99HP2820143802.4Napęd przedniFiat 500X; Chrysler 200; Jeep Renegade
9HP4820134804.0Napęd przedni, napęd na cztery kołaAcura TLX; Jeep Renegade; Acura MDX; Chrysler 200; Honda Pilot; Chrysler Pacifica; Range Rover Evoque; Fiat 500X; Fiat Doblo; Honda CR-V; Jeep Cherokee; Jaguar E-Pace; Range Rover Discovery Sport

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów ZF 4-9 HP

AwarieSkrzynie biegów
Zużycie sprzęgła przemiennika momentu obrotowego, które prowadzi do wibracji oraz wycieków.4HP20; 8HP55; 4HP24; 6HP19
Zabrudzenie i zniszczenie cewek.4HP20; 5HP19; 8HP45; 6HP19; 6HP26
Awaria czujnika położenia biegu.  4HP20
Pompa oleju zatyka się produktami zużycia sprzęgła przemiennika momentu obrotowego.5HP19; 4HP24; 8HP55
Uszkodzenie tulei. Prowadzi to do wycieków, wibracji, zniszczenia elementów skrzyni biegów, na przykład, pompy oleju.4HP24; 5HP19; 4HP20; 8HP45; 4HP14; 6HP32
Awaria przemiennika momentu obrotowego wskutek zwiększonych obciążeń.5HP24; 5HP19
Awaria okablowania cewek.5HP24
Krótka żywotność czujnika prędkości obrotowej.5HP24; 4HP24
Awaria łożyska piasty.  5HP24
Przepalenie jednostki mechatronicznej wskutek przegrzania.6HP26; 6HP19; 8HP90; 8HP55; 6HP32
Uszkodzenie płytki separatora korpusu zaworu wskutek działalności brudu.6HP19
Przedwczesna zużycie mechanicznych elementów skrzyni biegów wskutek wycieków oraz niskiego poziomu oleju.6HP32; 6HP19; 8HP90; 8HP45
Zniekształcenie plastikowej miski.6HP26
Stosunkowo wczesna awaria zestawu aluminiowych przekładni planetarnych.8HP45
Wycieki oleju spod tulei jednostki sterującej.8HP55; 8HP45
Spontaniczna zmiana biegu na bieg neutralny.9HP48; 9HP28
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty