TD4, TDV6, TDV8 to linia silników Diesla montowanych w samochodach marki Land Rover. Reprezentowana jest przez turbodoładowane silniki. Większość z nich wyposażona jest w system bezpośredniego wtrysku Common Rail. Istnieją jednak wersje z różnymi układami zasilania paliwem: z wtryskiem bezpośrednim oraz dystrybucyjną wysokociśnieniową pompą paliwową bez Common Rail lub z wtryskiem do komory wirowej. Tego typu jednostki napędowe były wspólnym rozwiązaniem innych producentów samochodów, takich jak PSA Peugeot, Citroën, Ford Motor Company i BMW. Wiele wersji posiada układ twin-turbo, co gwarantuje maksymalną wydajność i osiągi silników, a także doskonałe właściwości trakcyjne.
Popularne silniki TD4, TDV6 i TDV8
Model silnika |
Oznaczenie silnika |
Pojemność, l |
Ilość i układ cylindrów |
Ilość zaworów |
Moc, KM |
Maksymalny moment obrotowy, Nm |
Stosowane w modelach |
TD4 |
204D3 (M47TUD20) |
2.0 |
4, rzędowy |
16 |
116‒150 |
280‒330 |
Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) |
2.2 |
4, rzędowy |
16 |
122–200 |
360‒450 |
Land Rover Discovery Sport;
Land Rover Freelander;
Range Rover Evoque |
ZSD-424 |
2.4 |
4, rzędowy |
16 |
122 |
360 |
Land Rover Defender |
TDV6 |
306DT, 30DDTX |
3.0 |
V6 |
24 |
211‒306 |
520‒700 |
Range Rover Sport;
Land Rover Discovery;
Range Rover |
276DT |
2.7 |
V6 |
24 |
190 |
440 |
Land Rover Discovery;
Range Rover |
TDV8 |
448DT |
4.4 |
V8 |
32 |
313‒339 |
700‒740 |
Range Rover |
368DT |
3.6 |
V8 |
32 |
271‒272 |
630‒640 |
Land Rover Range Rover;
Range Rover Sport |
Typowe awarie silników TD4, TDV6 i TDV8
Awarie | Silniki |
Zawodne klapy wirowe. Ze względu na słabe mocowanie mogą się oderwać i spowodować uszkodzenie tłoków i turbiny. | 204D3 |
Koło pasowe wału korbowego psuje się dość szybko. | 204D3 |
Proces demontażu wtryskiwaczy jest skomplikowany i pracochłonny. W większości przypadków trzeba je przewiercić. | 224DT, DW12BTED4 |
Pompa dostarczająca paliwo do szyny szybko się zużywa z powodu zanieczyszczeń w oleju napędowym. Produkty jego zużycia zatykają wtryskiwacze. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT
|
Po przejechaniu 200 000 km spod maski słychać odgłosy stukania, które są spowodowane uszkodzeniem główki i stopy korbowodu. | ZSD-424 |
Silnik gaśnie lub w ogóle się nie uruchamia w związku z kiepską konstrukcją czujnika położenia wału korbowego. | 306DT, 30DDTX |
Przedwczesna awaria łożyska wału korbowego z powodu niedoskonałości jego konstrukcji. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
Turbosprężarka zaczyna działać nieprawidłowo z powodu usterek mechanizmu napędowego. | 276DT |
Plastikowe elementy kolektora dolotowego pękają, podobnie jak rury powietrza. | 448DT |
Pęknięta obudowa termostatu powoduje przegrzewanie silnika. | 368DT |
Wyciek oleju z turbosprężarki prowadzi do niedostatecznego smarowania jednostki napędowej. | 368DT |
Den
uśmiechnięty mechanik z masą doświadczenia w występowaniu w filmikach instruktażowych AUTODOC
Nigdy nie widziany bez swoich gogli ochronnych
jeździ BMW X5 E53
marzy o otrzymaniu Gold Play Button, dzięki 1 000 000 subskrypcji na YouTubie
Skomentuj