Silniki CDI: charakterystyka działania

Silniki CDI: charakterystyka działania

CDI to silniki Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku Common Rail, montowane w różnych modelach samochodów Mercedes-Benz. Tego typu silniki pojawiły się w 1997 roku. Posiadają 4, 5, 6 lub 8 cylindrów. Wyposażone są w napęd łańcuchowy, turbosprężarkę, w większości z intercoolerem. Dwustopniowa turbosprężarka montowana jest w nowoczesnych wersjach wraz z systemem wtrysku AdBlue – służy on do redukcji szkodliwych związków w spalinach.

Silniki CDI zużywają stosunkowo niewielką ilość paliwa, są przyjazne dla środowiska, oferują większą moc i wyższy moment obrotowy. Renomowani producenci, jak Bosch i Delphi, produkują układy wtryskowe do tego typu silników.

Popularne silniki CDI

Oznaczenie Ilość i układ cylindrów Ilość zaworów Pojemność, l Moc, KM Moment obrotowy, Nm Lata produkcji Modele Mercedes-Benz
OM612 5, rzędowy 20 2.7 156–170 330–400 1999–2007 C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901
ОМ651 4, rzędowy 16 1.8 i 2.2  109‒204 250–500 2008 do chwili obecnej A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246
ОМ656 6, rzędowy 24 3.0 286–340 600‒700 2017 do chwili obecnej CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463
ОМ642 V6 24 3.0 184–265 400–620 2005 do chwili obecnej C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221
ОМ629 V8 32 4.0  306–320  700–730 2005–2010 E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164
OM640 4, rzędowy 16 2.0 82–140 180–300 2004–2012 A-Class W169; B-Class W245
ОМ646 4, rzędowy 16 2.2 102–170 235–400 2002–2010 C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639
ОМ647 5, rzędowy 20 2.7 177 400 2002–2005 E-Class W211
ОМ613 6, rzędowy 24 3.2 197 470 1999–2013 E-Class W210; S-Class W220
ОМ628 V8 32 4.0 250–260 560 1999–2005 E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163
OM654 4, rzędowy 16 2.0 150–245 360‒500 2016 do chwili obecnej C-Class W205; E-Class W213

Typowe awarie silników CDI

AwarieSilniki
Przedwczesne zużycie wałków rozrządu, które jest uwarunkowane konstrukcją silnika.OM612.
Częste przepalanie przewodów elektrycznych doprowadzających prąd do wtryskiwaczy paliwa oraz czujnika ciśnienia doładowania.OM612, ОМ647.
Przepalanie się podkładek termicznych pod wtryskiwaczami, co prowadzi do powstawania na nich osadów.OM612, ОМ647, ОМ613.
Przedwczesne zepsucie wtryskiwaczy piezoelektrycznych.OM651.
Z powodu awarii pompy olejowej może wystąpić niewspółosiowość w łożyskach wału korbowego.OM651.
Kolektor dolotowy jest podatny na pęknięcia i utratę szczelności, ponieważ jest wykonany z tworzywa sztucznego.OM651.
Często występują wycieki płynu chłodniczego w pobliżu obudowy termostatu i pompy wody.OM651.
Wycieki z chłodnicy oleju są często spowodowane zawodnością jej uszczelki.ОМ642.
Z powodu pękania kolektora wydechowego i przedostawania się produktów jego zużycia do turbiny ulega ona przedwczesnemu uszkodzeniu.ОМ642.
Silnik jest bardzo wrażliwy na przegrzanie, co skutkuje pojawianiem się na nim pęknięć i nacięć.ОМ629, ОМ628.
Wtryskiwacze rozlewają paliwo, awaria pompy paliwowej.ОМ629, ОМ628.
Zawór EGR, podobnie jak przepustnica dolotu stosunkowo szybko się brudzą.OM640.
Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu często ulegają awarii.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
Pojawianie się korków powietrznych w układzie paliwowym na skutek wysychania szybkozłączy.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty