CDI to silniki Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku Common Rail, montowane w różnych modelach samochodów Mercedes-Benz. Tego typu silniki pojawiły się w 1997 roku. Posiadają 4, 5, 6 lub 8 cylindrów. Wyposażone są w napęd łańcuchowy, turbosprężarkę, w większości z intercoolerem. Dwustopniowa turbosprężarka montowana jest w nowoczesnych wersjach wraz z systemem wtrysku AdBlue – służy on do redukcji szkodliwych związków w spalinach.
Silniki CDI zużywają stosunkowo niewielką ilość paliwa, są przyjazne dla środowiska, oferują większą moc i wyższy moment obrotowy. Renomowani producenci, jak Bosch i Delphi, produkują układy wtryskowe do tego typu silników.
Popularne silniki CDI
Oznaczenie | Ilość i układ cylindrów | Ilość zaworów | Pojemność, l | Moc, KM | Moment obrotowy, Nm | Lata produkcji | Modele Mercedes-Benz |
OM612 | 5, rzędowy | 20 | 2.7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901 |
ОМ651 | 4, rzędowy | 16 | 1.8 i 2.2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 do chwili obecnej | A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246 |
ОМ656 | 6, rzędowy | 24 | 3.0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 do chwili obecnej | CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463 |
ОМ642 | V6 | 24 | 3.0 | 184–265 | 400–620 | 2005 do chwili obecnej | C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221 |
ОМ629 | V8 | 32 | 4.0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164 |
OM640 | 4, rzędowy | 16 | 2.0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Class W169; B-Class W245 |
ОМ646 | 4, rzędowy | 16 | 2.2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639 |
ОМ647 | 5, rzędowy | 20 | 2.7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Class W211 |
ОМ613 | 6, rzędowy | 24 | 3.2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Class W210; S-Class W220 |
ОМ628 | V8 | 32 | 4.0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163 |
OM654 | 4, rzędowy | 16 | 2.0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 do chwili obecnej | C-Class W205; E-Class W213 |
Typowe awarie silników CDI
Awarie | Silniki |
Przedwczesne zużycie wałków rozrządu, które jest uwarunkowane konstrukcją silnika. | OM612. |
Częste przepalanie przewodów elektrycznych doprowadzających prąd do wtryskiwaczy paliwa oraz czujnika ciśnienia doładowania. | OM612, ОМ647. |
Przepalanie się podkładek termicznych pod wtryskiwaczami, co prowadzi do powstawania na nich osadów. | OM612, ОМ647, ОМ613. |
Przedwczesne zepsucie wtryskiwaczy piezoelektrycznych. | OM651. |
Z powodu awarii pompy olejowej może wystąpić niewspółosiowość w łożyskach wału korbowego. | OM651. |
Kolektor dolotowy jest podatny na pęknięcia i utratę szczelności, ponieważ jest wykonany z tworzywa sztucznego. | OM651. |
Często występują wycieki płynu chłodniczego w pobliżu obudowy termostatu i pompy wody. | OM651. |
Wycieki z chłodnicy oleju są często spowodowane zawodnością jej uszczelki. | ОМ642. |
Z powodu pękania kolektora wydechowego i przedostawania się produktów jego zużycia do turbiny ulega ona przedwczesnemu uszkodzeniu. | ОМ642. |
Silnik jest bardzo wrażliwy na przegrzanie, co skutkuje pojawianiem się na nim pęknięć i nacięć. | ОМ629, ОМ628. |
Wtryskiwacze rozlewają paliwo, awaria pompy paliwowej. | ОМ629, ОМ628. |
Zawór EGR, podobnie jak przepustnica dolotu stosunkowo szybko się brudzą. | OM640. |
Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu często ulegają awarii. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Pojawianie się korków powietrznych w układzie paliwowym na skutek wysychania szybkozłączy. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Skomentuj