CDTi to silniki Diesla z systemem wtrysku paliwa Common Rail, montowane w samochodach Opel i Vauxhall. Wiele modeli wspomnianych marek jest wyposażonych w tego typu jednostki napędowe od 2003 roku. Niektóre silniki CDTi są wspólnym rozwiązaniem koncernów General Motors i Fiat. Silniki mają 4 cylindry i 16 zaworów, wyposażone są w turbosprężarkę i w większości posiadają intercooler. W zależności od wersji można zastosować napęd pasowy lub łańcuchowy w układzie rozrządu zaworowego. Zasadniczo tego typu silniki charakteryzują się niezawodnością, dobrą trakcją, oszczędnością paliwa i przyjaznością dla środowiska.
Popularne silniki CDTi
Oznaczenie silnika |
Pojemność, l |
Moc, KM |
Moment obrotowy, Nm |
Rok rozpoczęcia produkcji |
Stosowane w modelach |
A13DTE |
1.3 |
90‒95 |
180–200 |
2009 |
Opel Astra J; Opel Corsa D; Opel Combo D; Opel Meriva B |
A17DTJ |
1.7 |
110 |
260 |
2009 |
Opel Astra J; Opel Astra H; Opel Zafira B |
A17DTR |
1.7 |
125 |
280 |
2009 |
Opel Astra J; Opel Zafira B; Opel Astra H |
A20DTH |
2.0 |
160–170 |
350 |
2008 |
Opel Cascada A; Opel Zafira C; Opel Astra J; Opel Insignia A |
Z13DTJ |
1.3 |
75 |
170 |
2005 |
Opel Agila B; Opel Combo C; Opel Corsa D; Opel Meriva A |
Z13DTH |
1.3 |
90 |
200 |
2005 |
Opel Corsa D; Opel Astra H |
Z17DTH |
1.7 |
101 |
240 |
2003 |
Opel Astra H; Opel Corsa C; Opel Combo C; Opel Meriva A |
Z19DTH |
1.9 |
150 |
320 |
2004 |
Opel Astra H; Opel Signum A; Opel Vectra C; Opel Zafira B |
B16DTH |
1.6 |
136 |
320 |
2013 |
Opel Astra J; Opel Meriva B |
Typowe awarie silników CDTi
Awarie |
Silniki |
Łańcuch rozrządu przedwcześnie się psuje. |
A13DTE, Z13DTH |
Tuleje wtryskiwaczy paliwa stają się nieszczelne ze względu na niszczenie uszczelek gumowych. Często wynika to ze stosowania niskiej jakości płynu chłodniczego. |
A17DTR, A17DTJ, Z17DTH |
Jednostka napędowa ma tendencję do blokowania się podczas jazdy z dużą prędkością, co jest spowodowane niedoborem oleju w łożyskach wału korbowego. |
A20DTH |
Silnik jest bardzo wrażliwy na spadek poziomu oleju: w przypadku niewystarczającego poziomu dochodzi do poślizgu łańcucha, a jego dźwigienki zaworowe ulegają uszkodzeniu. |
Z13DTH |
Elementy systemu Common Rail często stają się niezdatne do użytku. |
Z17DTH |
Den
uśmiechnięty mechanik z masą doświadczenia w występowaniu w filmikach instruktażowych AUTODOC
Nigdy nie widziany bez swoich gogli ochronnych
jeździ BMW X5 E53
marzy o otrzymaniu Gold Play Button, dzięki 1 000 000 subskrypcji na YouTubie
Skomentuj