S-AWC (Super All Wheel Control) to autorski system kontroli stabilności pojazdu instalowany w samochodach marki Mitsubishi wyposażonych w napęd na cztery koła. Jest on stosowany od 2007 roku. System kontroluje, jak duży moment obrotowy przenoszony jest na każde z kół samochodu. Zwiększa do dynamikę pojazdu, jego prowadzenie, bezpieczeństwo oraz właściwości do jazdy w terenie.
Zasada działania systemu S-AWC
Napęd na cztery koła w samochodach wyposażonych w system S-AWC może być stały lub na żądanie. Do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy osie wykorzystywane jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe lub środkowy mechanizm różnicowy, który symetrycznie rozdziela moment obrotowy. W wersjach hybrydowych nie istnieje mechaniczne połączenie pomiędzy osiami. Tylna oś zasilana jest silnikiem elektrycznym.
System S-AWC optymalizuje pracę następujących systemów:
- System kontroli znoszenia (AYC, z ang. Active Yaw Control): Steruje on mechanizmami różnicowymi kół oraz układem wspomagania. System przenosi moment obrotowy pomiędzy wszystkie cztery koła w zależności od warunków jezdnych.
- Aktywna stabilizacja toru jazdy (ASC, ang. Active Stability Control): Pomaga w zachowaniu zamierzonego kierunku jazdy poprzez spowolnienie pracy osi będącej w poślizgu oraz zmniejszenie momentu obrotowego silnika.
- System Sport ABS: zwiększa on wydajność hamowania podczas pokonywania zakrętów oraz zapobiega wpadnięciu w poślizg.
Parametry techniczne systemu S-AWC
Rodzaj napędu | Przenoszenie momentu obrotowego | Tryby | Modele Mitsubishi wyposażone w dany rodzaj napędu | |
Pomiędzy osiami | Pomiędzy kołami | |||
Napęd na cztery koła na żądanie | Sprzęgło wielotarczowe dołącza tylną oś w momencie, gdy wykryje, że przednia oś wpada w poślizg. | System kontroli znoszenia kontroluje wspomaganiem kierowniczym, aktywnym przednim mechanizmem różnicowym oraz hamulcami. | Eco: zapewnia oszczędność paliwa. Snow: na drogi o śliskich nawierzchniach. Normal: na drogi o suchych nawierzchniach. Lock: do jazdy w terenie. | Outlander |
Hybrydowy napęd na cztery koła | System Twin Motor 4WD kontroluje pracę dwóch silników elektrycznych, z czego każdy z nich napędza swoją własną oś. | System kontroli znoszenia spowalnia poślizg kół za pomocą mechanizmów hamulcowych. | Normal: do jazdy po drogach o dobrych nawierzchniach. 4WD Lock: do jazdy w terenie. | Outlander PHEV |
Stały napęd na cztery koła | Środkowy mechanizm różnicowy przenosi moment obrotowy silnika w stosunku 50:50. | System kontroli znoszenia kontroluje pracą hamulców oraz aktywnym mechanizmem różnicowym. | Tarmac: na drogi o suchych nawierzchniach. Gravel: na drogi o mokrych i zabrudzonych nawierzchniach Snow: na drogi o śliskich nawierzchniach. | Lancer Evolution |
Skomentuj