Co to jest S-AWC? Właściwości i dane techniczne

Co to jest S-AWC (Super All Wheel Control)? Właściwości i dane techniczne

S-AWC (Super All Wheel Control) to autorski system kontroli stabilności pojazdu instalowany w samochodach marki Mitsubishi wyposażonych w napęd na cztery koła. Jest on stosowany od 2007 roku. System kontroluje, jak duży moment obrotowy przenoszony jest na każde z kół samochodu. Zwiększa do dynamikę pojazdu, jego prowadzenie, bezpieczeństwo oraz właściwości do jazdy w terenie.

Zasada działania systemu S-AWC

Napęd na cztery koła w samochodach wyposażonych w system S-AWC może być stały lub na żądanie. Do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy osie wykorzystywane jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe lub środkowy mechanizm różnicowy, który symetrycznie rozdziela moment obrotowy. W wersjach hybrydowych nie istnieje mechaniczne połączenie pomiędzy osiami. Tylna oś zasilana jest silnikiem elektrycznym.

System S-AWC optymalizuje pracę następujących systemów:

  • System kontroli znoszenia (AYC, z ang. Active Yaw Control): Steruje on mechanizmami różnicowymi kół oraz układem wspomagania. System przenosi moment obrotowy pomiędzy wszystkie cztery koła w zależności od warunków jezdnych.
  • Aktywna stabilizacja toru jazdy (ASC, ang. Active Stability Control): Pomaga w zachowaniu zamierzonego kierunku jazdy poprzez spowolnienie pracy osi będącej w poślizgu oraz zmniejszenie momentu obrotowego silnika.
  • System Sport ABS: zwiększa on wydajność hamowania podczas pokonywania zakrętów oraz zapobiega wpadnięciu w poślizg.

Parametry techniczne systemu S-AWC

Rodzaj napędu Przenoszenie momentu obrotowego Tryby Modele Mitsubishi wyposażone w dany rodzaj napędu
Pomiędzy osiami Pomiędzy kołami
Napęd na cztery koła na żądanie Sprzęgło wielotarczowe dołącza tylną oś w momencie, gdy wykryje, że przednia oś wpada w poślizg. System kontroli znoszenia kontroluje wspomaganiem kierowniczym, aktywnym przednim mechanizmem różnicowym oraz hamulcami. Eco: zapewnia oszczędność paliwa. Snow: na drogi o śliskich nawierzchniach. Normal: na drogi o suchych nawierzchniach. Lock: do jazdy w terenie. Outlander
Hybrydowy napęd na cztery koła System Twin Motor 4WD kontroluje pracę dwóch silników elektrycznych, z czego każdy z nich napędza swoją własną oś. System kontroli znoszenia spowalnia poślizg kół za pomocą mechanizmów hamulcowych. Normal: do jazdy po drogach o dobrych nawierzchniach. 4WD Lock: do jazdy w terenie. Outlander PHEV
Stały napęd na cztery koła Środkowy mechanizm różnicowy przenosi moment obrotowy silnika w stosunku 50:50. System kontroli znoszenia kontroluje pracą hamulców oraz aktywnym mechanizmem różnicowym. Tarmac: na drogi o suchych nawierzchniach. Gravel: na drogi o mokrych i zabrudzonych nawierzchniach Snow: na drogi o śliskich nawierzchniach. Lancer Evolution
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty