Wypadanie zapłonu to usterka silnika, podczas której jeden lub więcej jego cylindrów nie działa. Powoduje ono nadmierne zużycie i przegrzanie silnika oraz prowadzi do ścierania powierzchni tłoków i cylindrów. Poniżej wyjaśnimy, jak rozpoznać ten problem i jak go rozwiązać.
Pięć objawów awarii
Trzy przyczyny wypadania zapłonu w silniku
- Problemy w układzie zapłonowym. Uszkodzone świece zapłonowe, pęknięte cewki zapłonowe i przewody wysokiego napięcia lub nieprawidłowe ustawienia mogą spowodować zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon, co z kolei zakłóca proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i prowadzi do awarii silnika.
- Zakłócenia w dostarczaniu paliwa i w procesach jego mieszania. Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa i nieprawidłowo funkcjonujące zawory elektromagnetyczne, zatkany filtr powietrza, nieszczelności w układzie dolotowym lub zasilania paliwem albo w serwomechanizmie hamulca mogą spowodować rozrzedzenie lub zagęszczenie mieszanki powietrzno-paliwowej, co wpływa na efektywność jej spalania. Awaria przepływomierza masowego powietrza, czujnika położenia przepustnicy lub zaworu regulacji biegu jałowego ma podobne konsekwencje.
- Nieszczelność komory spalania. Jest to zazwyczaj spowodowane wypaleniem zaworów, tłoków, uszczelki głowicy cylindrów i ścieraniem powierzchni cylindrów. Może to być również spowodowane nieprawidłową regulacją zaworu, uszkodzonymi popychaczami lub popychaczami hydraulicznymi lub nieprawidłowym ustawieniem rozrządu zaworowego.
6 wskazówek od AUTODOC
- Wymieniaj materiały eksploatacyjne w odpowiednim czasie. Na przykład filtry powietrza powinno się wymieniać co 10 000 – 15 000 przejechanych kilometrów. W zależności od rodzaju, świece zapłonowe wystarczają na 30 000 – 100 000 km, a dysze paliwowe na 100 000 – 120 000 km.
- Czyść regularnie wtryskiwacze paliwa, około raz do roku. W tym celu należy dodać specjalny dodatek do paliwa. W przypadku znacznego zanieczyszczenia powinno się odwiedzić stację serwisową.
- Używaj jedynie wysokiej jakości oleju silnikowego. Produkty zużycia silnika mogą spowodować przegrzanie silnika, zablokowania pierścienia tłokowego i zniszczenie elementów silnika. Zaleca się wymianę środka smarującego i filtra oleju co 10 – 15 000 km.
- Używaj jedynie wysokiej jakości paliwa. Zapobiegnie to gromadzeniu się węgla na powierzchniach elementów silnika.
- Pozwól od czasu do czasu, aby silnik popracował na najwyższych obrotach. Spowoduje to krótkotrwały wzrost temperatury w komorach spalania do 500°С i doprowadzi do oczyszczenia się końcówek świec zapłonowych z osadów.
- Podczas serwisowania silnika dokręć wszystkie połączenia śrubowe z użyciem momentu obrotowego określonego w dokumentacji technicznej samochodu. Zapewni to szczelność wszystkich połączeń i spójność elementów uszczelniających.
Podsumowanie
Wypadanie zapłonu wpływa nie tylko na osiągi silnika, ale jest również objawem poważnych defektów. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki silnika przy pierwszej oznace problemu i jak najszybsze usunięcie usterki. Serwisowanie silnika w odpowiednim czasie zapewnia jego długie, bezproblemowe funkcjonowanie.
Skomentuj