Jak prawidłowo parkować

Jak prawidłowo parkować

Parkowanie samochodu potrafi przysporzyć problemów i stresu nie tylko początkującym, ale również doświadczonym kierowcom. Wiele z nich mimo wielu lat praktyki nie wie, jakie są prawidłowe techniki i reguły parkowania. Przez to na polskich drogach można zobaczyć wiele samochodów zaparkowanych w nieodpowiedni lub komiczny sposób. Niezależnie od stażu każdy kierowca może wyćwiczyć ten manewr, poznać jego odmiany i nauczyć się prawidłowej kultury parkowania. W tym artykule przedstawiamy główne techniki stosowane przy tym manewrze oraz wyjaśniamy konsekwencje jego nieprawidłowego wykonania.

Nieważne, czy parkujemy samochód przodem, czy tyłem, istotnych jest kilka prostych zasad, do których należy się stosować. Przede wszystkim należy zawsze pamiętać o zasygnalizowaniu zamiaru manewru za pomocą kierunkowskazu. Ważne jest również, aby nie wyhamowywać nagle obok miejsca, w którym chcemy zaparkować, gdyż jest to bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do kolizji. Przed parkowaniem należy już wcześniej nieco zwolnić, aby kierowca z tyłu był świadomy tego, co się dzieje. Aby nie zahaczyć samochodów stojących między wolnym miejscem parkingowym, trzeba również pomyśleć o odpowiednio dużym łuku skrętu (w przypadku parkowania prostopadłego i skośnego). Dzięki temu kierowca uzyskuje miejsce na korektę w razie potrzeby. Pamiętaj również o odpowiednim ustawieniu auta. Zaparkuj samochód pomiędzy liniami, które wyznaczają miejsce parkingowe, o ile takie istnieją.

Jeżeli parkujesz między innymi autami, pozostaw odpowiednio dużo miejsca dla kierowcy samochodu obok, aby mógł on bezpiecznie wsiąść do swojego pojazdu i przy okazji nie zniszczyć Twojego. Z tego względu, że ten mawer w dużej mierze zależy od indywidualnej sytuacji zawsze kontroluj sytuację i skoryguj ustawienie swojego pojazdu w razie konieczności. W związku z tym parkowanie należy wykonywać powoli i dokładnie. Ważna jest tutaj koncentracja, cierpliwość i odpowiednie wyczucie. Na parkowanie równoległe tyłem, które wymaga nieco więcej precyzji i czasu, należy decydować się jedynie na drogach o niskim natężeniu ruchu.

Parkowanie prostopadłe przodem

Parkowanie prostopadłe przodem

Ten mawer jest dość prosty i chętnie wybierany przez kierowców, a dodatkowo gdy parkujemy pomiędzy innymi autami, można je potraktować jako punkty odniesienia do ustawienia pojazdu. Ważne jest, aby skręcić po odpowiednio dużym łuku, ponieważ zbyt bliskie ustawienie się przy aucie, przy którym chcemy zaparkować, utrudni nam wjazd w miejsce postojowe. Istnieje również popularna teoria techniki parkowania przodem, która może ułatwić sprawę szczególnie początkującym kierowcom. Podczas manewru parkowania wraz ze skrętem w prawo, patrzymy w lusterko po stronie pasażera i gdy przekroczymy obrys auta, obok którego chcemy stanąć, przekręcamy kierownicę do oporu, a następnie odkręcamy ją, gdy nasze auto zaczyna ustawiać się równolegle między samochodami zaparkowanymi po obu stronach. W ten sam sposób parkujemy w lewo, posługując się tym razem odbiciem z lewego lusterka, przy czym pamiętamy, aby w obu przypadkach wjeżdżać na miejsce z minimalną prędkością.

Parkowanie prostopadłe tyłem

Parkowanie prostopadłe tyłem

Chociaż manewr ten jest uważany za skomplikowany, szczególnie przez niedoświadczonych kierowców, to wbrew pozorom zaparkować prostopadle tyłem jest bardzo łatwo, ponieważ auto jest wtedy znacznie bardziej zwrotne i łatwiej jest nim precyzyjnie manewrować. Jest to zwłaszcza przydatne na ruchliwych ulicach oraz w sytuacji, gdy nie ma możliwości skrętu po bardzo szerokim łuku. Do tego manewru potrzeba około 1,5 m odległości od auta, obok którego chcemy stanąć, gdy skręcamy w prawo. Jeśli kierowca za nami jest dość blisko, warto stanąć na wysokości miejsca parkingowego i włączyć kierunkowskaz, aby zasygnalizować mu swoje zamiary.

Na początku podjedź do przodu i ustaw się we wspomnianej wcześniej odległości od drugiego auta. Następnie rozpocznij powolne cofanie po wcześniejszym upewnieniu się, że droga jest wolna i obserwuj pojazd przez szybę pasażera. Gdy w jej krańcu zobaczysz logo marki danego auta, skręcasz kierownicę do oporu. Następnie po minięciu boku samochodu będącego punktem odniesienia, odkręcasz kierownicę z powrotem tak, aby wyprostować koła i ustawić się równo w miejscu parkingowym. W razie, gdy odległości po bokach są nierówne, w tej pozycji łatwo jest wykonać korektę, ruszając ostrożnie autem do przodu. Tego typu manewr ułatwia wyjazd na ruchliwą ulicę, ponieważ widoczność jest dużo lepsza i znacznie mniej ograniczona, kiedy można wyjechać przodem.

Parkując w lewo, zakres manewru jest dużo większy, zatem jeszcze łatwiej jest kontrolować auto. W tym przypadku ogólna zasada jest taka sama, jednak obserwację punktu wykonuje się przez szybę kierowcy. Pamiętaj, że i tutaj kluczem do sukcesu jest powolna prędkość i koncentracja.

Parkowanie równoległe tyłem

Parkowanie równoległe tyłem

To manewr, którego boją się początkujący kierowcy, jednakże nie jest on w praktyce tak bardzo skomplikowany, jeżeli zastosuje się odpowiednią technikę. Najważniejszą kwestią jest odpowiednia ilość miejsca do ustawienia samochodu na miejscu parkingowym. Powinny być to co najmniej dwie długości naszego auta. Parkowanie rozpoczyna się wraz ze zasygnalizowaniem innym kierowcom jego zamiaru poprzez włączenie prawego kierunkowskazu (w przypadku prawej strony jezdni) i zatrzymanie się w odległości około 60-100 cm obok auta, za którym mamy zamiar stanąć. Rozpoczynamy powolne cofanie na półsprzęgle, a następnie gdy tylne koła naszego pojazdu znajdą się na linii tylnego zderzaka auta z boku, obracamy kierownicę o 360 stopni w prawo i zaczynamy bardzo powoli wjeżdzać na miejsce parkingowe, kontrolując otoczenie w lusterku bocznym. Kierownicę prostujemy, gdy auto ustawi się pod kątem około 45 stopni do krawężnika, a skręcamy kierownicę w lewo do oporu, gdy przednim zderzakiem miniemy wysokość pojazdu, za którym się ustawiamy. Trzeba uważać, aby nie zahaczyć zderzakiem drugiego auta. Dlatego też warto kontrolować ustawienie wobec krawężnika i chodnika, ponieważ inne pojazdy mogą stać nierówno. Następnie na sam koniec korygujemy położenie samochodu, dojeżdżając nieco do przodu lub tyłu i pozostawiając odpowiednią odległość między pojazdami. Na sam koniec należy zaciągnąć hamulec ręczny. Ze względu na specyfikę tego manewru nie powinno wykonywać się go na ruchliwych ulicach, ponieważ wstrzymuje on ruch przez pewien czas i wymaga czasu oraz precyzji, a nierzadko również korekty.

Parkowanie skośne

Parkowanie skośne

Do tego manewru również potrzeba odpowiednio dużej odległości do wykonania skrętu. Dlatego też po zmniejszeniu prędkości i znalezieniu pustego miejsca, parkowanie przodem rozpoczyna się wraz z włączeniem kierunkowskazu i lekkim zjazdem z toru jazdy w przeciwną stronę do momentu ujrzenia krawężnika. Następnie obracamy kierownicę do oporu. Po ustawieniu się pojazdu równo z sąsiadującymi autami puszczamy kierownicę i dojeżdżamy do końca miejsca postojowego. Dla pewności można na sam koniec zaciągnąć hamulec ręczny. Aby wykonać ten manewr tyłem, należy kierować się tymi samymi regułami, co w przypadku parkowania prostopadłego tyłem.

Większość z tych manewrów zostanie przećwiczona podczas kursu prawa jazdy oraz sprawdzona na egzaminie. Dlatego też tak ważne jest nauczenie się wyżej wspomnianych technik, aby bez problemu uzyskać uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Jeżeli mimo zdanego egzaminu wciąż istnieją problemy z niektórymi technikami parkowania, to nadal można je wyćwiczyć na własną rękę.

Prawidłowe parkowanie – podstawowe zasady

Teoria mówi jedno, a praktyka – drugie. W Polsce wielu kierowców ma problemy z parkowaniem ze względu na dużą ilość aut przypadających na mieszkańców – szczególnie wielkich miast. W związku z tym czasami kierowcy decydują się zostawić samochód w miejscu niedozwolonym, ryzykując mandatem oraz stwarzając zagrożenie dla ruchu drogowego. Taka postawa jest naganna. Czasami przepisy łamane są nieświadomie, dlatego warto zapoznać się z najczęstszymi przewinieniami i ich konsekwencjami finansowymi:

  • ! parkowanie w miejscu przewidzianym dla osób niepełnosprawnych – mandat w wysokości 500 zł i 5 punktów karnych
    Parkowanie w miejscu przewidzianym dla osób niepełnosprawnych
  • ! zastawianie przejazdu tramwajowego, kolejowego, skrzyżowania lub pozostawienie auta w odległości mniejszej niż 10 metrów od nich – mandat w wysokości 300 zł
  • ! zastawianie wyjazdu innemu kierowcy, który zaparkował swój pojazd prawidłowo, zastawianie bramy wyjazdowej lub garażu – mandat w wysokości 100 zł
  • ! zatrzymywanie się w strefie zamieszkania w miejscu do tego niewyznaczonym – mandat w wysokości 100 zł

Kolejnym nieprzyjemnym skutkiem nieprzestrzegania tych przepisów może być odholowanie pojazdu, za które będzie musiał zapłacić właściciel danego auta.

Zatrzymywanie samochodu jest niezgodne z prawem wg art. 49.1. Prawa o ruchu drogowym m.in.:

  • ! Na przejściu dla pieszych i w odległości mniejszej niż 10 metrów od niego.
  • ! Na drodze rowerowej.
  • ! Bliżej niż 15 metrów od przystanku, a dokładnie od tablicy określającej przystanek oraz za zatoką.
  • ! Na moście, wiadukcie lub w tunelu.
  • ! Na pasie ruchu lub między jezdniami.

Parkowanie na chodniku jest dozwolone, o ile nie ma oznakowania, które informuje o zakazie. Ważne jest tylko to, aby auto zaparkować w taki sposób, aby piesi mieli możliwość swobodnego ruchu po chodniku, czyli co najmniej 1,5 metra szerokości chodnika musi pozostać wolne do ich dyspozycji.

Podsumowanie

Parkowanie jest manewrem niezbędnym w życiu każdego kierowcy. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji należy znać i używać w praktyce techniki prawidłowego wykonywania tego manewru. W tej kwestii bardzo pomocne mogą okazać się również systemy ułatwiające parkowanie zbudowane z czujników dźwiękowych i wyposażone w kamerę, dzięki którym parkowanie będzie niezwykle precyzyjne za każdym razem. Tego typu elektronicznych asystentów znajdziesz w nowszych autach, ale również jako wyposażenie dodatkowe w naszym sklepie internetowym.

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *