Driver Shift Control (DSC) to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów samochodów marki Pontiac, Chevrolet, Cadillac i Buick. Umożliwia ona maksymalnie płynną jazdę autem oraz pomaga w zachowaniu niskiego poziomu spalanego paliwa. Dany system umożliwia hamowanie silnikiem oraz zwiększa dynamikę i manewrowość samochodu.
Zasada działania
Funkcja Driver Shift Control (DSC) jest dostępna w automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego, zestaw przekładni planetarnych oraz elektroniczną jednostkę kontrolną. Manualne sterowanie skrzynią możliwe jest dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu. Kierowca zmienia biegi przy użyciu dźwigni zmiany biegów. W celu zmiany na tryb manualny kierowca przesuwa dźwignię selektora z pozycji „D” w prawo (w przypadku samochodów z kierownicą po lewej stronie) lub lewo (w przypadku samochodów z kierownicą po prawej stronie), a następnie przesuwa ją do pozycji “+” lub “-”, aby wrzucić na wyższy bieg lub go zredukować.
Popularne skrzynie biegów z funkcją Driver Shift Control (DSC)
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3.8 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6.2 | Napęd tylny | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4.6 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3.6 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6.2 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6.2 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Driver Shift Control (DSC)
Awarie | Skrzynie biegów |
Krótka żywotność płytek ciernych przemiennika momentu obrotowego. | 4L65E |
Zatkanie kanałów i cewek korpusu zaworu hydraulicznego wskutek zanieczyszczonego oleju przekładniowego. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Przedwczesne zużycie zestawu sprzęgła. | 4L65E; 4Т65Е |
Wyciągnięcie taśmy hamulcowej skrzyni biegów wskutek częstej jazdy z wysokimi prędkościami. | 4L65E |
Z biegiem czasu płyta separatora korpusu zaworu hydraulicznego ulega zużyciu. | 4L65E |
Dość częsta awaria pompy oleju skrzyni biegów. Jest ona podatna na zakleszczanie przy wysokich obrotach silnika. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
Łożyska są podatne na uszkodzenie. | 4Т65Е |
Stopnienie gumowych, tłoczonych tłoków wskutek przegrzewania. | 5L40E |
Dość szybkie przepalenie zestawu sprzęgła wskutek niewystarczającego ciśnienia oleju przekładniowego. | 5L50E |
Szybkie uszkodzenie piasty i tulei hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego. | 6L80 |
Wyciek pompy oleju skrzyni biegów wskutek ześlizgnięcia się pierścieni uszczelniających. | 6L80 |
Skomentuj