Driver Shift Control: cechy, zalety i wady

Driver Shift Control: cechy, zalety i wady

Driver Shift Control (DSC) to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów samochodów marki Pontiac, Chevrolet, Cadillac i Buick. Umożliwia ona maksymalnie płynną jazdę autem oraz pomaga w zachowaniu niskiego poziomu spalanego paliwa. Dany system umożliwia hamowanie silnikiem oraz zwiększa dynamikę i manewrowość samochodu.

Zasada działania

Funkcja Driver Shift Control (DSC) jest dostępna w automatycznych skrzyniach biegów wyposażonych w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego, zestaw przekładni planetarnych oraz elektroniczną jednostkę kontrolną. Manualne sterowanie skrzynią możliwe jest dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu. Kierowca zmienia biegi przy użyciu dźwigni zmiany biegów. W celu zmiany na tryb manualny kierowca przesuwa dźwignię selektora z pozycji „D” w prawo (w przypadku samochodów z kierownicą po lewej stronie) lub lewo (w przypadku samochodów z kierownicą po prawej stronie), a następnie przesuwa ją do pozycji “+” lub “-”, aby wrzucić na wyższy bieg lub go zredukować.

Popularne skrzynie biegów z funkcją Driver Shift Control (DSC)  

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
4T65EGM43803.8Napęd przedni, napęd na cztery koła1996Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville
4L65EGM45156.2Napęd tylny2001Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette
5L50EGM54504.6Napęd tylny, napęd na cztery koła2000Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR
5L40EGM53603.6Napęd tylny, napęd na cztery koła1999Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS
6L80GM68006.2Napęd tylny, napęd na cztery koła2006Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR
8L90GM810006.2Napęd tylny, napęd na cztery koła2015Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet  Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V

Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją Driver Shift Control (DSC)  

AwarieSkrzynie biegów
Krótka żywotność płytek ciernych przemiennika momentu obrotowego.4L65E
Zatkanie kanałów i cewek korpusu zaworu hydraulicznego wskutek zanieczyszczonego oleju przekładniowego.4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E
Przedwczesne zużycie zestawu sprzęgła.4L65E; 4Т65Е
Wyciągnięcie taśmy hamulcowej skrzyni biegów wskutek częstej jazdy z wysokimi prędkościami.4L65E
Z biegiem czasu płyta separatora korpusu zaworu hydraulicznego ulega zużyciu.4L65E
Dość częsta awaria pompy oleju skrzyni biegów. Jest ona podatna na zakleszczanie przy wysokich obrotach silnika.5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E
Łożyska są podatne na uszkodzenie.4Т65Е
Stopnienie gumowych, tłoczonych tłoków wskutek przegrzewania.5L40E
Dość szybkie przepalenie zestawu sprzęgła wskutek niewystarczającego ciśnienia oleju przekładniowego.5L50E
Szybkie uszkodzenie piasty i tulei hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego.6L80
Wyciek pompy oleju skrzyni biegów wskutek ześlizgnięcia się pierścieni uszczelniających.6L80
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty