Q-Tronic to automatyczna skrzynia biegów z funkcją sterowania manualnego, która montowana jest w samochodach marki Alfa Romeo. Jej debiut miał miejsce w 2005 roku. Jest ona oparta o popularny model Aisin TF-80SC – klasyczną, automatyczną skrzynię biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz zestawem przekładni planetarnych. Praca w trybie manualnym możliwa jest dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Umożliwia to kierowcy na manualne sterowanie momentem obrotowym silnika, zwiększając dynamikę pojazdu oraz jego właściwości do jazdy w terenie.
Zasada działania skrzyni biegów Q-Tronic
W normalnych warunkach roboczych skrzynia biegów Q-Tronic pracuje na zasadzie standardowej, automatycznej skrzyni biegów: biegi są wrzucane na zasadzie poleceń jednostki sterującej. Możliwa jest także aktywacja trybu sportowego oraz zimowego.
Gdy kierowca przesunie dźwignię selektora w specjalny rowek, wrzucony w danym momencie bieg pozostanie taki sam do momentu, aż kierowca nie wrzuci na wyższy bieg lub dokona jego redukcji poprzez przesunięcie dźwigni do pozycji “+” lub “-”.
Parametry techniczne skrzyni biegów Q-Tronic
Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Typowe awarie skrzyni biegów Q-Tronic
- Awaria korpusu zaworu hydraulicznego, powodująca szarpnięcia oraz wibracje w trakcie zmiany biegów.
- Skrzynia biegów zaczyna się ześlizgiwać oraz wibrować wskutek zużycia płytek ciernych przemiennika momentu obrotowego.
- Zużycie taśm hamulcowych, skutkujące silne stukanie nadwozia w miejscu montażu skrzyni biegów.
Skomentuj