Skrzynia biegów SensoDrive: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów SensoDrive: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

SensoDrive to 5-stopniowa, zautomatyzowana manualna skrzynia biegów, która montowana była w niektórych modelach marki Citroën i Peugeot w latach 2002-2009. Jest ona połączeniem funkcji automatycznej i manualnej skrzyni biegów. W normalnych warunkach przełożenie skrzyni biegów zmienia się automatycznie zgodnie z panującymi warunkami na drodze. Możliwość manualnej zmiany biegów umożliwia kierowcy na lepsze sterowanie momentu obrotowego silnika w określonych warunkach drogowych.

Zasada działania skrzyni biegów SensoDrive

SensoDrive jest oparta o standardową, manualną skrzynię biegów z dwoma wałami oraz zamontowanymi na nich przekładniami. Sprzęgło i mechanizmy odpowiedzialne na zmianę biegów są jednakże sterowane elektroniczne za pomocą jednostki kontrolnej. W momencie wysłania sygnału z jednostki jeden siłownik zwalnia sprzęgło, a drugi przesuwa synchronizator w celu wrzucenia odpowiedniego biegu. W trybie pracy manualnej informacja o wrzuconym biegu przez kierowcę jest przesyłana jednostce kontrolnej, która wysyła odpowiedni sygnał do siłowników. Aby zmienić bieg kierowca powinien przesunąć dźwignię selektora znajdującego się na konsoli środkowej do pozycji “+” lub “-” lub skorzystać z łopatek zmiany biegów znajdujących się za kierownicą.    

Parametry techniczne skrzyni biegów SensoDrive

Kod skrzyni biegówProducentMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduModele
MAPPSA Peugeot Citroën1.6150Napęd przedniCitroën C3; Citroën C2; Citroën C4

Typowe awarie skrzyni biegów SensoDrive

  • Szybka awaria siłowników.
  • Krótka żywotność sprzęgła.
  • Sporadyczna awaria jednostki kontrolnej skrzyni biegów. 
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty