SensoDrive to 5-stopniowa, zautomatyzowana manualna skrzynia biegów, która montowana była w niektórych modelach marki Citroën i Peugeot w latach 2002-2009. Jest ona połączeniem funkcji automatycznej i manualnej skrzyni biegów. W normalnych warunkach przełożenie skrzyni biegów zmienia się automatycznie zgodnie z panującymi warunkami na drodze. Możliwość manualnej zmiany biegów umożliwia kierowcy na lepsze sterowanie momentu obrotowego silnika w określonych warunkach drogowych.
Zasada działania skrzyni biegów SensoDrive
SensoDrive jest oparta o standardową, manualną skrzynię biegów z dwoma wałami oraz zamontowanymi na nich przekładniami. Sprzęgło i mechanizmy odpowiedzialne na zmianę biegów są jednakże sterowane elektroniczne za pomocą jednostki kontrolnej. W momencie wysłania sygnału z jednostki jeden siłownik zwalnia sprzęgło, a drugi przesuwa synchronizator w celu wrzucenia odpowiedniego biegu. W trybie pracy manualnej informacja o wrzuconym biegu przez kierowcę jest przesyłana jednostce kontrolnej, która wysyła odpowiedni sygnał do siłowników. Aby zmienić bieg kierowca powinien przesunąć dźwignię selektora znajdującego się na konsoli środkowej do pozycji “+” lub “-” lub skorzystać z łopatek zmiany biegów znajdujących się za kierownicą.
Parametry techniczne skrzyni biegów SensoDrive
Kod skrzyni biegów | Producent | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Modele |
MAP | PSA Peugeot Citroën | 1.6 | 150 | Napęd przedni | Citroën C3; Citroën C2; Citroën C4 |
Typowe awarie skrzyni biegów SensoDrive
- Szybka awaria siłowników.
- Krótka żywotność sprzęgła.
- Sporadyczna awaria jednostki kontrolnej skrzyni biegów.
Skomentuj