TouchShift: cechy, zalety i wady

TouchShift: cechy, zalety i wady

TouchShift to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Mercedes-Benz. Jej debiut miał miejsce w późnych latach 1990-tych. Umożliwiała ona kierowcy na sterowanie zmianą biegów, do było wyjątkowo wygodne podczas jazdy pod wzniesienie, z góry, przyspieszania, manewrowania oraz ruszania na śliskiej nawierzchni.

Zasada działania skrzyni biegów z funkcją TouchShift

Funkcja TouchShift jest dostępna w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz zestawami przekładni planetarnych. Pracuje ona dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu, które umożliwia kierowcy blokowanie wybranego biegu. Za pomocą krótkiego pchnięcia dźwignią selektora z pozycji „D” do pozycji “D+” lub “D-” tryb roboczy może zostać zmieniony na manualny. Wybrany tryb oraz wrzucony bieg będzie widoczny na ekranie deski rozdzielczej. System nie zredukuje biegu podczas jazdy z wysokimi prędkościami, aby uniknąć uszkodzenia silnika.

Popularne skrzynie biegów z funkcją TouchShift

Kod skrzyni biegówIlość biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele marki Mercedes-Benz
722.653.5350Napęd tylny, napęd na cztery koła1995S-Class W140; C-Class W202; E-Class W210; C-Class W203; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W212; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W163
722.751.9205Napęd przedni1998A-Class W168; Vaneo W414
722.976.3850Napęd tylny, napęd na cztery koła2003S-Class W220; C-Class W205; E-Class W212; C-Class W204; E-Class W211; M-Class W164; S-Class W221; M-Class W166

Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją TouchShift

AwarieSkrzynie biegów
Krótka żywotność tulei znajdującej się pomiędzy wałami skrzyni biegów.722.6
Sprzęgło jednokierunkowe jest podatne na awarie.722.6
Cewki skrzyni biegów ulegają szybkiemu zabrudzeniu.722.6
Przedwczesne uszkodzenie cewki blokady przemiennika momentu obrotowego.  722.6
Szybkie uszkodzenie płytki przewodzącej i konieczność wymiany na nową.722.6; 722.7
Szybkie uszkodzenie bębna sprzęgłowego.722.7
Szybkie uszkodzenie płytki przewodzącej.722.9
Zniszczenie kadłuba skrzyni biegów wskutek nadmiernych wibracji.722.9
Sporadyczna awaria  serwomodułu.722.9
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty