TouchShift to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Mercedes-Benz. Jej debiut miał miejsce w późnych latach 1990-tych. Umożliwiała ona kierowcy na sterowanie zmianą biegów, do było wyjątkowo wygodne podczas jazdy pod wzniesienie, z góry, przyspieszania, manewrowania oraz ruszania na śliskiej nawierzchni.
Zasada działania skrzyni biegów z funkcją TouchShift
Funkcja TouchShift jest dostępna w klasycznych, automatycznych skrzyniach biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego oraz zestawami przekładni planetarnych. Pracuje ona dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu, które umożliwia kierowcy blokowanie wybranego biegu. Za pomocą krótkiego pchnięcia dźwignią selektora z pozycji „D” do pozycji “D+” lub “D-” tryb roboczy może zostać zmieniony na manualny. Wybrany tryb oraz wrzucony bieg będzie widoczny na ekranie deski rozdzielczej. System nie zredukuje biegu podczas jazdy z wysokimi prędkościami, aby uniknąć uszkodzenia silnika.
Popularne skrzynie biegów z funkcją TouchShift
Kod skrzyni biegów | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele marki Mercedes-Benz |
722.6 | 5 | 3.5 | 350 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 1995 | S-Class W140; C-Class W202; E-Class W210; C-Class W203; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W212; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W163 |
722.7 | 5 | 1.9 | 205 | Napęd przedni | 1998 | A-Class W168; Vaneo W414 |
722.9 | 7 | 6.3 | 850 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2003 | S-Class W220; C-Class W205; E-Class W212; C-Class W204; E-Class W211; M-Class W164; S-Class W221; M-Class W166 |
Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją TouchShift
Awarie | Skrzynie biegów |
Krótka żywotność tulei znajdującej się pomiędzy wałami skrzyni biegów. | 722.6 |
Sprzęgło jednokierunkowe jest podatne na awarie. | 722.6 |
Cewki skrzyni biegów ulegają szybkiemu zabrudzeniu. | 722.6 |
Przedwczesne uszkodzenie cewki blokady przemiennika momentu obrotowego. | 722.6 |
Szybkie uszkodzenie płytki przewodzącej i konieczność wymiany na nową. | 722.6; 722.7 |
Szybkie uszkodzenie bębna sprzęgłowego. | 722.7 |
Szybkie uszkodzenie płytki przewodzącej. | 722.9 |
Zniszczenie kadłuba skrzyni biegów wskutek nadmiernych wibracji. | 722.9 |
Sporadyczna awaria serwomodułu. | 722.9 |
Skomentuj