Activematic to seria automatycznych skrzyni biegów z funkcją sterowania manualnego montowanych w samochodach marki Mazda. Dzięki połączeniu trybu automatycznego i manualnego oraz różnorodnych ustawień oprogramowania dane skrzynie biegów posiadają zrównoważone parametry robocze, zapewniając doskonałe parametry dynamiczne, szybką zmianę biegów, wygodną jazdę oraz niskie spalanie paliwa.
Zasada działania
Activematic jest skonstruowana na bazie klasycznej, hydraulicznej, automatycznej skrzyni biegów. Specjalistyczne oprogramowanie umożliwia włączenie funkcji AAS (Active Adaptive Shift). Zapewnia ona adaptacyjną zmianę biegów w zależności od warunków drogowych. Aby włączyć tryb manualny kierowca powinien przesunąć dźwignią selektora w specjalny otwór oznaczony literą „M”. Przesuwając dźwignią do pozycji “+” lub “-” można wrzucić na wyższy bieg lub go zredukować. W tym celu można skorzystać także z łopatek zmiany biegów.
Większość wersji oferuje także funkcję DAM (DIrect Activematic). Umożliwia ona kierowcy wrzucenie wyższego biegu lub jego redukcję w krótkim okresie czasu, bez przełączania w tryb manualny, co jest wyjątkowo wygodne podczas manewrowania pojazdem, zjeżdżania ze wzniesienia oraz innych sytuacji drogowych.
Popularne wersje skrzyni biegów Activematic
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2.3 | 200 | Napęd przedni | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2.5 | 250 | Napęd przedni | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5.0 | 480 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4.0 | 450 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3.0 | 260 | Napęd przedni | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Typowe awarie skrzyni biegów Activematic
Awarie | Skrzynie biegów |
Z biegiem czasu tuleje skrzyni biegów ulegają zużyciu, powodując ich wibrowanie w trakcie pracy. | GF4A-EL |
Przedwczesne zużycie zaworów elektromagnetycznych, powodujące często szarpnięcia oraz wibracje w trakcie pracy. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
Skrzynia biegów może przegrzewać się, jeśli chłodnica nie jest terminowo oczyszczana, powodując awarię typowo elektroniczną. | GF4A-EL |
Zużycie tylnej pokrywy powodujące niskie ciśnienie oleju. Jest to przyczyna ześlizgiwania się i przepalenia płytek ciernych. | FN4A-EL |
Krótka żywotność uszczelek, gumowych, tłoczonych tłoków oraz taśm hamulcowych. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
Szybkie zużycie łożysk oraz przesunięcie wału skrzyni biegów. | FS5A‑EL |
Przedwczesne zużycie bębna wstecznego, uniemożliwiające wrzucenie biegu. | FS5A‑EL |
Cewki korpusu zaworu hydraulicznego są podatne na zabrudzenie. Szkodliwy może być dla nich brak terminowej wymiany oleju oraz filtra przekładniowego. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Skomentuj