Twin Clutch SST, znana także jako Twin Clutch Sport Shift Transmission, to 6-stopniowa zautomatyzowana manualna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem oraz trybem pracy manualnej. Jest ona montowana w samochodach marki Mitsubishi oraz w niektórych modelach francuskiego koncernu PSA Group. Dana skrzynia biegów została opracowana przez firmę Mitsubishi Motors przy współpracy z przedsiębiorstwem Getrag (znanym także pod nazwą Magna PT). Zadebiutowała ona w modelu Lancer Evolution X w 2008 roku. Charakteryzuje się ona relatywnie niskim przełożeniem, co ma pozytywny wpływ na dynamikę samochodu oraz jest niezwykle istotne w przypadku wysokowydajnych samochodów.
Zasada działania skrzyni biegów Twin Clutch SST
Skrzynia biegów Twin Clutch SST jest oparta o dwa elektrohydrauliczne sprzęgła, z czego każde z nich odpowiedzialne jest za indywidualny zestaw przekładni. W momencie wrzucenia biegu za pomocą jednej przekładni wybierana jest już druga przekładnia, która ulega aktywacji w momencie aktywacji drugiego sprzęgła. Zmiana biegów odbywa się niezwykle płynnie, bez jakichkolwiek przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Zapewnia to doskonałą dynamikę, zmniejszenie poziomu spalanego paliwa oraz zapewnia sportową jazdę autem.
A trybie automatycznym jednostka kontrolna skrzyni biegów decyduje, który bieg powinien zostać wrzucony w zależności od odczytów różnorodnych czujników. Kierowca jest w stanie wybrać jeden z trybów jazdy, wliczając do nich tryb Normal i Sport (w niektórych wersjach nazwany S-Sport). W razie zaistniałej potrzeby kierowca jest w stanie zmieniać biegi manualnie. Aby to zrobić należy przesunąć dźwignią selektora z pozycji „D” w specjalny otwór, a następnie do pozycji “+” lub “-” lub skorzystać z łopatek zmiany biegów.
Parametry techniczne skrzyni biegów Twin Clutch SST
Kod skrzyni biegów | Ilośc biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj sprzęgła | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
SPS6 (6DCT470) | 6 | 2.2 | 470 | Mokre | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2008 | Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer |
Typowe awarie
- Przedwczesne uszkodzenie amortyzatora oraz sprężyn. Problem jest nasilony przy agresywnym stylu jazdy.
- Skrzynia biegów jest wrażliwa na zabrudzenie. Filtr oraz olej przekładniowy powinien być często wymieniany.
- Kanały korpusu zaworu hydraulicznego oraz cewki ulegają zatkaniu produktami zużycia płytek ciernych oraz elementów amortyzatora, co prowadzi do awarii skrzyni biegów.
- Skrzynia biegów ma tendencję do przegrzewania się, dlatego chłodnica oleju przekładniowego powinna być regularnie oczyszczana.
- Pokrywa uszczelniająca może ulec uszkodzeniu przez nadmierne wibracje, powodując wyciek obudowy skrzyni biegów.
Skomentuj