Skrzynia biegów Twin Clutch SST: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów Twin Clutch SST: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

Twin Clutch SST, znana także jako Twin Clutch Sport Shift Transmission, to 6-stopniowa zautomatyzowana manualna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem oraz trybem pracy manualnej. Jest ona montowana w samochodach marki Mitsubishi oraz w niektórych modelach francuskiego koncernu PSA Group. Dana skrzynia biegów została opracowana przez firmę Mitsubishi Motors przy współpracy z przedsiębiorstwem Getrag (znanym także pod nazwą Magna PT). Zadebiutowała ona w modelu Lancer Evolution X w 2008 roku. Charakteryzuje się ona relatywnie niskim przełożeniem, co ma pozytywny wpływ na dynamikę samochodu oraz jest niezwykle istotne w przypadku wysokowydajnych samochodów.

Zasada działania skrzyni biegów Twin Clutch SST   

Skrzynia biegów Twin Clutch SST jest oparta o dwa elektrohydrauliczne sprzęgła, z czego każde z nich odpowiedzialne jest za indywidualny zestaw przekładni. W momencie wrzucenia biegu za pomocą jednej przekładni wybierana jest już druga przekładnia, która ulega aktywacji w momencie aktywacji drugiego sprzęgła. Zmiana biegów odbywa się niezwykle płynnie, bez jakichkolwiek przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Zapewnia to doskonałą dynamikę, zmniejszenie poziomu spalanego paliwa oraz zapewnia sportową jazdę autem.

A trybie automatycznym jednostka kontrolna skrzyni biegów decyduje, który bieg powinien zostać wrzucony w zależności od odczytów różnorodnych czujników. Kierowca jest w stanie wybrać jeden z trybów jazdy, wliczając do nich tryb Normal i Sport (w niektórych wersjach nazwany S-Sport). W razie zaistniałej potrzeby kierowca jest w stanie zmieniać biegi manualnie. Aby to zrobić należy przesunąć dźwignią selektora z pozycji „D” w specjalny otwór, a następnie do pozycji “+” lub “-” lub skorzystać z łopatek zmiany biegów.

Parametry techniczne skrzyni biegów Twin Clutch SST     

Kod skrzyni biegówIlośc biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj sprzęgłaRodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
SPS6 (6DCT470)62.2470MokreNapęd przedni, napęd na cztery koła2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Typowe awarie

  • Przedwczesne uszkodzenie amortyzatora oraz sprężyn. Problem jest nasilony przy agresywnym stylu jazdy.
  • Skrzynia biegów jest wrażliwa na zabrudzenie. Filtr oraz olej przekładniowy powinien być często wymieniany.
  • Kanały korpusu zaworu hydraulicznego oraz cewki ulegają zatkaniu produktami zużycia płytek ciernych oraz elementów amortyzatora, co prowadzi do awarii skrzyni biegów.
  • Skrzynia biegów ma tendencję do przegrzewania się, dlatego chłodnica oleju przekładniowego powinna być regularnie oczyszczana.
  • Pokrywa uszczelniająca może ulec uszkodzeniu przez nadmierne wibracje, powodując wyciek obudowy skrzyni biegów. 
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty