Skrzynia biegów Sportronic: charakterystyczne cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów Sportronic: charakterystyczne cechy i parametry techniczne

Sportronic jest określeniem o wielu znaczeniach. Odnosi się ono do skrzyni biegów w samochodach marki Alfa Romeo oraz Mitsubishi. W samochodach Alfa Romeo Sportronic jest automatyczną skrzynią biegów z funkcją pracy z trybie manualnym. Jest ona wykorzystywana od późnych lat 1990-tych. Jest ona połączeniem zalet manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Charakteryzuje się ona wydajnością paliwową oraz doskonałą dynamiką: zapewnia wygodną jazdę, umożliwiając kierowcy dokonywanie skomplikowanych manewrów, a także zwiększa parametry terenowe samochodu do jazdy w utrudnionych warunkach. Co więcej, dana skrzynia biegów przystosowuje się do stylu jazdy.

Dla samochodów marki Mitsubishi nazwa Sportronic oznacza manualny tryb zmiany biegów w bezstopniowych skrzyniach biegów, która umożliwia kierowcy także manualne sterowanie przekładnią w celu wykorzystania momentu obrotowego silnika w sposób maksymalnie wydajny.

Zasada działania skrzyni biegów Sportronic

Skrzynia biegów Sportronic w samochodach Alfa Romeo jest oparta o automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Manualna zmiana biegów odbywa się dzięki pracy elektronicznej jednostki sterującej z wbudowanym specjalnym oprogramowaniem. Informacje o wybranym przez kierowcę biegu przesyłane są w formie sygnałów elektrycznych przez różnorodne czujniki do jednostki sterującej, a następnie elektroniczny moduł sterujący silnika przesyła sygnały sterujące do siłowników, które odpowiedzialne są za wrzucenie konkretnego biegu. Aby wrzucić bieg w trybie manualnym kierowca wykorzystuje do tego celu dźwignię selektora.

W samochodach marki Mitsubishi manualne sterowanie biegami odbywa się przy użyciu dźwigni selektora lub łopatek zmiany biegów.

Popularne skrzynie biegów Sportronic

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówRodzaj skrzyni biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów
4HP20ZF4Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego3303.5Napęd przedni1995Alfa Romeo 166
AW55-50SNAisin5Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego3303.5Napęd przedni2000Alfa Romeo 166
F1CJA/W1CJA (JF011 E)JatcoPrzekładnia o przełożeniu zmiennym w sposób ciągły2502.5Napęd przedni, napęd na cztery koła2005Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Sportronic

AwarieSkrzynie biegów
Kanały korpusu zaworu ulegają zatkaniu wskutek zużycia okładzin ciernych zespołu sprzęgła.AW55-50SN
Szybkie zużycie podzespołów mechanicznych wskutek niewystarczającego dopływu oleju.AW55-50SN
Stopniowe zużywanie się korpusu zaworu hydraulicznego oraz tulei przekładni planetarnych.AW55-50SN
Wskutek zużycia tarczy ciernej przemiennika momentu obrotowego wał zaczyna wibrować oraz powoduje dalsze wycieki. ZF 4HP20 
Uszkodzenie elementów pompy oleju skrzyni biegów, takich jak tuleja, łożysko stojana oraz koło napędowe.ZF 4HP20 
Awaria cewek oraz wskaźnika biegu.  ZF 4HP20 
Przedwczesne zużycie łożysk wałów wejściowych i wyjściowych.  F1CJA/W1CJA (JF011E) 
Wyciągnięcie paska klinowego przekładni bezstopniowej.  F1CJA/W1CJA (JF011E)
Zawór regulacji przepływu pompy oleju skrzyni biegów ulega zatkaniu wskutek braku terminowej wymiany oleju przekładniowego, czemu towarzyszy szarpanie.  F1CJA/W1CJA (JF011E)
Częsta awaria silnika krokowego.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty