Sportronic jest określeniem o wielu znaczeniach. Odnosi się ono do skrzyni biegów w samochodach marki Alfa Romeo oraz Mitsubishi. W samochodach Alfa Romeo Sportronic jest automatyczną skrzynią biegów z funkcją pracy z trybie manualnym. Jest ona wykorzystywana od późnych lat 1990-tych. Jest ona połączeniem zalet manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Charakteryzuje się ona wydajnością paliwową oraz doskonałą dynamiką: zapewnia wygodną jazdę, umożliwiając kierowcy dokonywanie skomplikowanych manewrów, a także zwiększa parametry terenowe samochodu do jazdy w utrudnionych warunkach. Co więcej, dana skrzynia biegów przystosowuje się do stylu jazdy.
Dla samochodów marki Mitsubishi nazwa Sportronic oznacza manualny tryb zmiany biegów w bezstopniowych skrzyniach biegów, która umożliwia kierowcy także manualne sterowanie przekładnią w celu wykorzystania momentu obrotowego silnika w sposób maksymalnie wydajny.
Zasada działania skrzyni biegów Sportronic
Skrzynia biegów Sportronic w samochodach Alfa Romeo jest oparta o automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego oraz zestawy przekładni planetarnych. Manualna zmiana biegów odbywa się dzięki pracy elektronicznej jednostki sterującej z wbudowanym specjalnym oprogramowaniem. Informacje o wybranym przez kierowcę biegu przesyłane są w formie sygnałów elektrycznych przez różnorodne czujniki do jednostki sterującej, a następnie elektroniczny moduł sterujący silnika przesyła sygnały sterujące do siłowników, które odpowiedzialne są za wrzucenie konkretnego biegu. Aby wrzucić bieg w trybie manualnym kierowca wykorzystuje do tego celu dźwignię selektora.
W samochodach marki Mitsubishi manualne sterowanie biegami odbywa się przy użyciu dźwigni selektora lub łopatek zmiany biegów.
Popularne skrzynie biegów Sportronic
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Rodzaj skrzyni biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów |
4HP20 | ZF | 4 | Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego | 330 | 3.5 | Napęd przedni | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automatyczna z przemiennikiem momentu obrotowego | 330 | 3.5 | Napęd przedni | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Przekładnia o przełożeniu zmiennym w sposób ciągły | 250 | 2.5 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Sportronic
Awarie | Skrzynie biegów |
Kanały korpusu zaworu ulegają zatkaniu wskutek zużycia okładzin ciernych zespołu sprzęgła. | AW55-50SN |
Szybkie zużycie podzespołów mechanicznych wskutek niewystarczającego dopływu oleju. | AW55-50SN |
Stopniowe zużywanie się korpusu zaworu hydraulicznego oraz tulei przekładni planetarnych. | AW55-50SN |
Wskutek zużycia tarczy ciernej przemiennika momentu obrotowego wał zaczyna wibrować oraz powoduje dalsze wycieki. | ZF 4HP20 |
Uszkodzenie elementów pompy oleju skrzyni biegów, takich jak tuleja, łożysko stojana oraz koło napędowe. | ZF 4HP20 |
Awaria cewek oraz wskaźnika biegu. | ZF 4HP20 |
Przedwczesne zużycie łożysk wałów wejściowych i wyjściowych. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Wyciągnięcie paska klinowego przekładni bezstopniowej. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Zawór regulacji przepływu pompy oleju skrzyni biegów ulega zatkaniu wskutek braku terminowej wymiany oleju przekładniowego, czemu towarzyszy szarpanie. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Częsta awaria silnika krokowego. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Skomentuj